Martin Bagar je už niekoľko rokov súčasťou reality show Farma, ktorú sledujú státisíce divákov. V rozhovore sme sa okrem iného dozvedeli, ako funguje jej zákulisie a prečo napriek vysokej sledovanosti nikdy nevyhrá anketu OTO.
Odporcovia reality show Farma ju označujú za formu nízkej alebo lacnej televíznej zábavy, ktorá ľudí ohlupuje. Čo by ste týmto ľuďom povedali? A prečo podľa vás túto show tak vnímajú?
Nerobme si ilúzie o slovenskom divákovi. Aj na slovenské pomery máme vysokú sledovanosť, čo hovorí o vkuse diváka. Na ľuďoch, ktorí navštevujú moju farmu, vidím, kto sú skutočne naši diváci, a sú tam deti, pracujúci ľudia aj penzisti. Pozerajú to dokonca ľudia, čo majú vyštudovanú psychológiu. Tí to majú ako profesnú záležitosť. Snažia sa vidieť do ľudských duší a sledujú, ako sa menia charaktery pod vplyvom stresu a tlaku. Zaujímavosťou je to, že hlasovanie OTO vyhrá program nižšej sledovanosti. Vraj je to preto, že slovenský divák sa hanbí za sledovanie Farmy.
Finalistka z poslednej série Romana Košťálová sa po skončení súťaže vyjadrila, že na Farme je všetko hrané, resp. zinscenované. Je to naozaj tak? Určuje produkcia účastníkom, ako sa majú v niektorých momentoch zachovať alebo čo majú povedať?
Ja to vnímam tak, že ona to myslela v rámci súťažiacich, že každý si tam hrá svoju vlastnú hru. Scenár mám ja, Evelyn a majú ho účinkujúci, ktorí tam chodia – trhovníci, remeselníci a podobne. Pretože reality show je o tom, že ľudí izolujete od vonkajších podnetov a úplne cielene im vyvoláte ponorkovú chorobu. A ja s Evelyn máme scenár preto, aby sme im doniesli informácie, s ktorými ďalej pracujú. Súťažiaci si môžu robiť, čo chcú, okrem fyzického ubližovania či porušovania zákona. A myslím si, že je to celkom reprezentatívna vzorka slovenského národa.
Farmári sú svojím spôsobom neriadené strely.
Prečo sa vždy po odchode farmárov späť domov celá Farma zničí, a to aj napriek tomu, že posledná Farma bola nazvaná ako turistická? Nevie sa týmto budovám nájsť nejaké efektívne využitie?
V prvom rade je to o tom, aký získame priestor. V Sekuliach, kde teraz nakrúcame, si prenajímame holý priestor, a holý priestor musíme vrátiť. Prvé Farmy sa nakrúcali v reálnych exteriéroch na reálne vybudovanej farme, ktorá sa prispôsobila našim podmienkam. A keďže exteriéry boli skutočné, vždy bolo na dohovore s majiteľom, či si praje využívať veci, ktoré farmári vybudovali, alebo ich chce zbúrať. Vždy to bola individuálna dohoda. To, čo divák nevidí, je, že my sme tam museli naťahať kvôli svetlám, kamerám a mikrofónom doslova niekoľko kilometrov káblov. Teraz je už situácia iná, kamery sú ovládané diaľkovo, takže účinkujúci okolo seba nevidia absolútne nikoho, nikto ich neruší a sú svojím spôsobom neriadené strely.
Spomínali ste rôznorodé publikum Farmy. Myslíte si, že je vhodné odporúčať sledovanie Farmy už od 12 rokov? Predsa len, tých mládeži nie celkom prístupných scén tam nájdeme pomerne dosť. Nehovoriac o tom, že pri poslednej Farme bola kamera ešte aj v kúpeľni…
Súhlasím. Pri výrobe musíme dodržiavať zákon, a to si televízia stráži. Zábery, ktoré by tento zákon porušili, sú dostupné na internete, pretože tam tento zákon neporušujú. Myslím si, že v televízii je vhodné vysielať Farmu od 12-tich, decká sa na nej nepokazia, len vidia to, čo sa deje aj v reálnom živote. Taktiež aj súťažiaci, ktorých vyberá kastingová komisia, sú rôzni a sú to bežní ľudia, akých stretnete vonku. Každý divák si totiž potrebuje nájsť svojho favorita.
Najmä po skončení poslednej série je badateľné, že súťažiaci sa k jej priebehu ešte stále vyjadrujú na sociálnych sieťach. Majú v zmluve zakotvené, že musia byť po odchode z Farmy aspoň na nejaký čas aktívni na sociálnych sieťach? Respektíve sú súťažiaci, ktorí napríklad Instagram nemajú, zmluvne viazaní vytvoriť si profil na sociálnej sieti?
Zmluvne podchytené to nemajú, ale nemôžu zverejňovať hocičo, napríklad veci ohľadom honoráru, ak by prípadne nejaký mali. V zmluvách majú zakotvené veci, ktoré sa nehovoria, ale sú to predovšetkým detaily výroby. Nezakazujeme hovoriť to, čo zažili. Oni sú účastníci reality show, môžu si robiť, čo chcú, a tým pádom sa aj môžu vyjadrovať tak, ako chcú. Každý, kto ide na farmu, sa chce zviditeľniť, no nie každému sa to podarí. Výrazných osobností je v každej časti len pár.
Už niekoľkokrát sa stalo, že diváci na televíznych obrazovkách mohli vidieť, ako niektoré zo zvierat na farme malo veľké zdravotné problémy či dokonca uhynulo. Prečo štáb, ktorý sleduje dianie na farme, nezasiahne skôr, aby sa predišlo zdravotným problémom?
Ktoré zviera máte na mysli?
Situácia s kravou v poslednej Farme.
Jasné, Malina. Ona mala problém so zápalom vemena, ale my o tom probléme vieme. Ak sa nedodojí, začne sa jej to zapaľovať, je nervózna, kope a tak ďalej. Je to tak v každej sérii. Na to ich vždy upozorníme, oni ale, samozrejme, nie sú profesionálni dojiči, iba niekedy sa stane, že niekto dojiť naozaj vie. A aj mne osobne už diváci písali, aby sme im tú kravu radšej vzali. To však nie je cieľom. Cieľom je práve donútiť farmárov starať sa o ňu tak, aby bola v pohode. Menšie zdravotné komplikácie zvierat sa prihodia aj normálnemu farmárovi a zatiaľ sa nám darí tieto problémy úspešne riešiť.
Ak sa už stane, že zviera uhynie, avšak je evidentné, že to nebolo chybou farmárov, ale bolo mu ublížené iným zvieraťom, čo sa ovplyvniť nedá, prečo sa zvykne riešiť trest vo forme „kus za kus“? Nemalo by to byť iba v prípade, že zviera uhynie zanedbaním farmárov?
Úhyn je pravidlom taktiež v každej sérii. Dôležité je, aby ste zistili, čo sa stalo a urobili také opatrenia, aby sa to už neopakovalo. Zvieratá zomierajú prirodzenou smrťou a čím je väčšia ich koncentrácia, tým sa takáto pravdepodobnosť zvyšuje. Stať sa to teda môže, ale nepamätám sa, že by nám nejaké zviera uhynulo vinou farmárov. Ak majú filmári akékoľvek pochybnosti, zavolajú mi bez problémov aj počas noci a ja sa to snažím riešiť.
Desať predchádzajúcich sérií Farmy bolo založených na tom, že účastníci si všetko potrebné k životu museli buď vybudovať, alebo iným spôsobom zaslúžiť. V jedenástej sérii to bolo inak. Farmári mali k dispozícii už od začiatku vlastné postele, vodu a ďalšie „vymoženosti“. Čo si myslíte, prečo takáto zmena nastala?
Úlohou tvorivého tímu Farmy je, aby diváka táto reality show bavila, a preto to, samozrejme, musí byť vždy trochu odlišné. Mali sme už Farmu zasadenú do historického prostredia a farmári robili s náradím, aké bolo v tom čase k dispozícii. Je to teda skôr témou konkrétnej série. Modernú farmu sme ešte nemali a chceli sme to vyskúšať.
Ak by ste si mali vybrať jednu z predchádzajúcich sérií Farmy, ktorá bola podľa vás najzaujímavejšia a prečo?
Nedá sa povedať, že by som mal vysloveného favorita. Každá bola iná a pre mňa nejakým spôsobom výzvou. Veľmi sa mi ale páčila Farma s ovečkami v Terchovej, mohol som si vyskúšať, aké to je, ovládať stádo s dvesto ovcami. Taktiež som zažil pracovné voly, ktoré majú dokopy 1400 kg. Ňufákom sa dotýkajú vášho chrbta, je za vami jeden a pol tony a vy sa tým zvieratám musíte naučiť dôverovať. Sú to zážitky, ku ktorým by som v civile nikdy neprišiel.
Čo vás na práci hospodára Martina v rámci reality show Farma baví? Je to vymýšľanie týždenných úloh alebo stretávanie nových ľudí v podobe súťažiacich?
Je skutočne veľmi veľa vecí, ktoré som sa v živote vďaka Farme naučil a viem ich zužitkovať, staré remeslá a tradície učím farmárov a prostredníctvom nich navyše aj divákov. To je pre mňa vec, ktorú si cením najviac.
Máte počas týždňa možnosť sledovať cez réžiu, ako so splnením úloh farmári pokročili alebo sa o tom, ako sú (ne-)dokončené, dozviete až priamo na kontrole na konci týždňa?
Počas ich práce nie, pretože som doma a nechodím tam. Iba z času na čas, ak to mám v scenári, aj to len jedným okom. V deň kontroly však prídem skoro ráno, kolegovia filmári mi ukážu, čo je hotové, aby som vedel, na čo sa mám pri konfrontácii s farmármi pripraviť. Celková príprava a zber informácií trvá bez problémov aj tri hodiny, až potom môžem ísť na pľac. Musím sa jednoducho dozvedieť všetko to, čo vie aj samotný divák, aby som mohol adekvátne reagovať.
Ak by ste sa teraz pozreli spätne na tých 11 sérií reality show Farma, je medzi víťazmi niektorej z nich človek, o ktorom ste presvedčený, že si tú výhru celkom nezaslúžil?
Nemyslím, pretože veľmi výrazný vplyv na víťaza má hlas diváka. A diváci sú objektívni, posielajú predsa hlasy svojmu favoritovi. Často sa však stáva, že šikovný človek, ktorý by mal eventuálnu šancu vo finále uspieť, vypadne skôr, než sa doň vôbec dostane. A to ma veľakrát zamrzí.