Povedzme si úprimne, pracovať pre značku alkoholu znie ako vysnívaný job mladých študentov marketingu. Či to je naozaj tak, sme zisťovali u našej absolventky Veroniky Faškovej, ktorá spolu s kolegami stojí za marketingom Jameson whiskey na Slovensku.
Na začiatok zľahka. Chutí ti Jameson?
Ľahká odpoveď. Áno. Keby to tak nebolo a neverila by som produktu, tak by som preň nerada robila marketing.
Byť branďákom Jamesona znie ako dream job pre každého mladého marketéra. Vnímaš to tak tiež alebo je to práca ako každá iná?
Myslím, že je to práca ako každá iná, len značka, o ktorú mám možnosť starať sa mi je komunikáciou a charakterom blízka. Ak sú toto parametre dream jobu, tak áno.
Ako si sa k nej dostala?
Klasicky – cez Profesiu a štyri kolá pohovorov. Prvý rok som bola na inej značke, škótska whisky Chivas Regal. Až potom som sa presunula do Jameson tímu, kde sme v súčasnosti traja.
Čo robí brand manager v skratke?
Zodpovedá za stratégiu a marketingové aktivity značky.
A teraz pre lepšie pochopenie aj podrobnejšie…
Ak by sme si to mali priblížiť, tak moja práca zahŕňa tvorbu ročného plánu značky, kontrolovanie výsledkov predaja a imidžových parametrov, spravovanie rozpočtu, nastavovanie cien produktu, riešenie logistiky, fakturácie… Patria sem však aj tie zábavnejšie veci ako spolupráca s agentúrami pri natáčaní kampaní, tvorbe podujatí či aktivít pre spotrebiteľov.
Keďže sú zavreté bary, táto kríza výrazne ovplyvnila aj naše predaje.
Musí byť brand manager zžitý s produktom, pre ktorý pracuje?
Myslím, že by to tak malo byť. Na jednej strane to prospeje značke, o ktorú sa doslova stará, a na strane druhej, to aj jemu uľahčí prácu. Vo všeobecnosti je určite jednoduchšie robiť branďáka pre značku, ktorej verí, rozumie jej smerovaniu a možno sa aj rovno radí do jej cieľovej skupiny, než mať pridelený brand, s ktorým sa nestotožňuje.
Takže teoreticky by to asi nemohol byť striktný abstinent či odporca alkoholu…
Prekvapilo by ma, keby zarytý odporca alkoholu propagoval alkohol. Išiel by sám proti sebe.
Možno sa ľuďom mylne zdá, že pracovať pre značku alkoholu znamená nekonečnú párty, ale asi to tak nie je, že?
Tak to veru nie je. (smiech) Ale je pravda, že organizujeme mnoho eventov a aj keď sú pracovné, tak si ich človek vie užiť a vníma tú prácu inak. Tým, že Jameson podporuje hudobné kapely a rôzne komunity (urban, skate, snb, fashion…), tak mám možnosť spoznať aj kopu skvelých ľudí a spolupodieľať sa na pekných projektoch.
Aké najväčšie obmedzenia musíš v práci dodržiavať v súvislosti s reklamou na alkohol?
Sú to všetky obmedzenia, ktoré vyplývajú z Etického kódexu a Zákonu o reklame, nedelila by som ich na najväčšie a najmenšie. Taktiež sme súčasťou fóra pisrozumom.sk, ktorého web uvádzame na všetkých formách komunikácie. Určite to už každý aspoň raz videl v televíznych spotoch, na stojančekoch v baroch či v postoch na Facebooku.
Keď už sme pri tom Facebooku…
Cielime len na ľudí výrazne nad 18 rokov. Facebook v podstate reklamu pre užívateľov pod 18 rokov alkoholovej značke ani nepovolí. Častokrát si dávame pozor aj na slovičkárenie v postoch – zbytočne nevyužívame dvojzmysly, ktoré by vyzneli nezodpovedne.
Grape je sám osebe super festival a o to viac ma teší, že môžeme byť už päť rokov jeho súčasťou.
Preverovala Jameson niekedy Rada pre reklamu?
Zodpovedná komunikácia je pre nás prioritou a za ostatné roky sme nemali žiadny problém.
Slovenský Jameson patrí pod globálnu spoločnosť Pernod Ricard. Vznikajú niekedy medzi „tými hore“ a slovenským marketingovým tímom nezhody?
Komunikácia s brand ownerom značky Irish Distilers Pernod Ricard je skvelá. Sú veľmi ústretoví. Keďže sme na Slovensku vo whiskey segmente číslo jeden, sme im dobrým partnerom aj napriek tomu, že sme pomerne malý trh. Viaceré projekty vyvíjame spoločne a dokážeme byť aj inšpiráciou. Stále však prioritne lokalizujeme globálnu stratégiu.
Ovplyvnila koronakríza Jameson či už predaje, alebo komunikáciu so zákazníkmi?
Keďže sú zavreté bary, tak táto kríza výrazne ovplyvnila aj naše predaje. Komunikáciu taktiež – museli sme napríklad stopnúť našu marcovú social media kampaň. Namiesto nej sme začali využívať reakčné posty na súčasnú situáciu, pripomenuli sme našim fanúšikom nech ostanú doma a nezobrazujeme ľudí v bare. Snažíme sa byť zodpovední.
Ktorá akcia v rámci event marketingu je tvoja obľúbená a prečo?
Najviac sa mi páčila prvá väčšia kampaň Jameson na Grape – Žabí majer. Paradoxne, ešte som na značke nepracovala a koncept vymyslel môj kolega Martin Rusko s agentúrou Clockwise. Kampaň sa líšila od ostatných partnerov festivalu a bola netradičná. V podobnom duchu sme vymysleli aj ďalšie dve kampane Jameson na Grape: Misia Eňo ňuňo a Petzzila – Netvor Odpad. Grape je sám osebe super festival a o to viac ma teší, že môžeme byť už päť rokov jeho súčasťou.
Jameson má aj vlastný koncept podujatia, o čo ide?
Áno, zo všetkých Jameson akcií by som jednoznačne vyzdvihla Jameson Bartenders´ Ball. Je to barmanská súťaž, ktorú organizujeme každoročne už 6 rokov a podporujeme tak barmanskú komunitu.
Ktorá značka je pre vás najväčšou konkurenciou?
Na Slovensku sme číslo jeden, no našimi hlavnými konkurentmi sú Tullamore Dew a Jack Daniels.
Máš svoju obľúbenú značku z toho pracovného hľadiska, napríklad, že sa ti páči ich spôsob komunikácie?
Obľúbená značka? Nuž, určite Jameson…(smiech), ale inak sa mi veľmi páči zo slovenských značiek napr. komunikácia YEME. A potom tak klasicky by som spomenula Nike, Redbull,…
Máš nejakú obľúbenú reklamu na alkohol?
Vo všeobecnosti mám veľmi rada zahraničné reklamy na pivo. Momentálne ma zaujal update legendárnej reklamy na pivo Budweiser, ktorú prispôsobili súčasnej koronasituácii. Pre porovnanie, takto vyzerala pôvodná verzia, ktorá sa vysielala okolo roku 2000.
Veronika Fašková
Veronika získala magisterský titul v roku 2014, no na našej fakulte sa zdržala ešte tri roky, aby si úspešne spravila doktorát. Už počas štúdia stážovala v známym reklamkách ako Zaraguza či Plat4M a vystriedala pracovné pozície od PR asistenta cez projektového manažéra v RTVS až po marketingového špecialistu v InHiro. V tíme Jameson pre spoločnosť Pernod Ricard pracuje už takmer tri roky.