Aplikácii Clubhouse sa na Slovensku zatiaľ darí dobre, analytici sa jej ale snažia predpovedať budúcnosť. Napriek tomu, že vznikla len v roku 2020, rýchlo si vybudovala dobrú reputáciu.
Clubhouse je pomerne nová sociálna sieť, prostredníctvom ktorej sa môžete pripájať do rôznych diskusných miestností alebo si vytvárať vlastné. V nich máte možnosť ostatných účastníkov hovoru počúvať, prispieť však môžete aj svojimi postrehmi. V aplikácii nenájdete žiadne obrázky, videá či text, iba zvuk. Na margo toho, že sa používatelia môžu kedykoľvek pripojiť, alebo hovor opustiť, sa z akejkoľvek miestnosti stáva verejná konferenčná sála.
Za vznik tejto aplikácie môže podnikateľ Paul Davison, ktorý po jej uvedení na trh získal od kapitálovej firmy Andreessen Horowitz finančné prostriedky v hodnote asi 12 miliónov dolárov. Do aplikácie doteraz investovalo viac ako 180 organizácií a investorov rizikového kapitálu. V súčasnosti využíva Clubhouse okolo 10 miliónov aktívnych používateľov. Aplikácia v App Store momentálne okupuje deviate miesto v kategórii sociálne siete.
Ako sa stať členom
Byť členom Clubhouse aktuálne nie je také jednoduché, ako pri Instagrame či Facebooku. Aplikácia je totiž dostupná len pre majiteľov zariadení, ktoré disponujú operačným systémom iOS. V skratke, ak vlastníte iPhone alebo iPad, ste o krok bližšie k členstvu. Ďalšou dôležitou informáciou je, že používateľom sa môžete stať až po tom, ako dostanete pozvánku. To znamená, že každého, kto sa chce pripojiť, musí pozvať niekto, kto už účet má.
Pozvánky sú viazané na telefónne číslo, ktoré pri samotnej registrácii musíte uviesť. Dovtedy si však aplikáciu môžete stiahnuť a zaradiť svoje meno na zoznam čakateľov. To však nie je záruka toho, že si svoj vlastný účet aj zaobstaráte. Ak sa vám podarí prijať pozvánku, aplikácia vám daruje ďalšie, ktoré potom môžete poslať svojim priateľom.
Ako funguje Clubhouse
Po tom, ako si oficiálne vytvoríte účet, stávate sa platným používateľom siete. Po otvorení aplikácie môžete vidieť zoznam miestností vrátane osôb nachádzajúcich sa v každej z nich.
Klepnutím na danú miestnosť sa môžete pripojiť a byť buď poslucháčom hlavných spíkrov, alebo sa ťuknutím na symbol ruky prihlásiť o slovo a dostať sa tak medzi hovoriacich. V prípade, že máte chuť debatovať na konkrétnu tému, ale miestnosť s podobným alebo rovnakým zameraním neviete nájsť, môžete si vytvoriť svoju vlastnú.
Neustále prebiehajú desiatky konverzácií súčasne, čo používateľom umožňuje vyberať si z nich na základe vlastného záujmu. Miestnosti najčastejšie vytvárajú odborníci, osobnosti, celebrity, novinári či investori rizikového kapitálu.
Na Clubhouse v sekcii vlastného profilu musíte uviesť vaše skutočné meno, fotografiu a podľa záujmu môžete napísať aj základné informácie o sebe. V prípade, že neuvediete svoje meno a budete sa vydávať za niekoho iného, s veľkou pravdepodobnosťou vám na to pracovníci aplikácie prídu a vy stratíte možnosť byť členom komunity.
Clubhouse na Slovensku
Keďže je Clubhouse na slovenskom trhu s aplikáciami novinkou, pochopiteľne, je o ňu záujem aj zo strany rôznych analytikov. Jeden z nich, Filip Vítek, prostredníctvom nej dokonca pravidelne organizuje vlastné diskusné miestnosti, v ktorých otvorene informuje o rôznych štatistikách novej aplikácie. Vítek sa analyzovaniu dát venuje už viac ako 18 rokov a aktuálne sa zameriava práve na Clubhouse.
V krátkom spoločnom rozhovore prezradil, že popularita tejto platformy medzi slovenskými používateľmi raketovo rastie. Dokonca, v istom momente bola v rámci územia Slovenska najsťahovanejšou na App Store.
„V posledných dňoch sa rast trochu spomalil. Vyzerá to tak, že platforma po úvodnom ošiali aktuálne prebieha skúškou, či dokáže vyprodukovať veľa tvorcov obsahu. Ak sa nájde dostatočné množstvo používateľov ochotných pravidelne realizovať miestnosti na zaujímavé témy, je jednoduché predpokladať, že Clubhouse na popularite ešte viac porastie. Naopak, ak sa komunita tvorcov obsahu nenaštartuje, nastane výrazné ochladenie a bublina by mohla aj spľasnúť,“ predpovedá Vítek.
Na svoje si prídu aj nadšenci Androidu
Generálny riaditeľ Clubhouse Paul Davidson uviedol, že aplikácia sa nakoniec otvorí všetkým, vrátane používateľov Androidu. Momentálne je však k dispozícií len pre iOS a tvorcovia začínajú so všetkým pomaly.
Analytik ďalej prezradil, čo podľa neho môžeme očakávať po tom, ako bude Clubhouse sprístupnený aj pre používateľov zariadení s operačným systémom Android: „Vzhľadom na rozsah aplikácie nemožno očakávať skutočne funkčnú verziu pre Android skôr, ako na konci apríla, či na začiatku mája 2021. Dovtedy sa bude konkurencia (najmä Instagram, Facebook a Twitter) snažiť alternatívnymi službami skolonizovať priestor Androidu.“
Doplňuje aj fakt, že podľa oficiálnych vyjadrení zakladateľov Clubhouse bude táto aplikácia aj naďalej fungovať na princípe pozvánok. Takzvaná „zlatá horúčka“ by mala zrejme nastať aj v lete po oficiálnom spustení Clubhouse pre Android. V prípade, ak ste jeho používateľ a čakáte na spustenie aplikácie, obráťte sa na svojich iOS priateľov, ktorí už Clubhouse okúsili a majú možnosť vám odoslať pozvánku.
FMK na Clubhouse
Moderovať svoju vlastnú roomku si vyskúšal už aj doktor Marek Šimončič. Clubhouse je podľa neho zaujímavý a má potenciál. Tvrdí, že tak, ako na každej sociálnej sieti, aj tu môže používateľ nájsť inšpiráciu a osobne sa rozvíjať. Upozorňuje však na to, že aplikáciu využíva aj veľa ľudí, ktorí si myslia, že ich názor je najdôležitejší, čo môže pokaziť zážitok používateľov.
„Podľa mňa je to aj dobrý nástroj na trénovanie cudzích jazykov. Vnímam to ako živý podcast, do ktorého sa dá aktívne zasiahnuť. Zúčastnil som sa viacerých talkov a bolo veľmi zaujímavé vypočuť si názory iných ľudí či študentov na konkrétnu problematiku. V rozhovoroch sme sa spolu s magistrom Dominikom Mičudom venovali doktorandskému štúdiu a výberu tém záverečných prác. Rozoberali sme aj problematiku mentálnej atletiky na sociálnych sieťach,“ informuje Šimončič.
Publikum s nimi vraj aktívne diskutovalo, čo vnímal veľmi pozitívne. Ak mu to čas dovolí, spolu s kolegami bude aj naďalej diskutovať o rôznych aktuálnych témach: „So študentami sme už začali rozoberať aj kreatívny obsah, ktorý by sme na sociálnej sieti mohli prezentovať.“
Zaujímavosti o aplikácii Clubhouse
- Niektoré spravodajské portály informovali, že minulé leto po vražde Georga Floyda, v období pouličných protestov a pochodov za sociálnu spravodlivosť, Clubhouse výrazne podporil množstvo členov tmavej pleti, a tým zdôraznil nesúhlas s rasizmom.
- Je úplne zadarmo. Vzhľadom na to, že ide o elitný súkromný klub, Clubhouse ako prvý nateraz neúčtuje žiadny členský poplatok. Sociálny kapitál je teda jediný, ktorého musíte byť súčasťou.
- Clubhouse sa snaží vyhnúť nástrahám iných známych sociálnych sieti. Pre požiadavku na členstvo a tiež preto, že váš profil by mal obsahovať vašu skutočnú fotografiu, sa tu nevhodný jazyk a správanie presadzuje ťažšie. Napriek tomu musela aplikácia v októbri 2020 zaviesť jazykové limity, pretože niektoré miestnosti navádzali poslucháčov na zle chodníčky.
- Clubhouse sa v rámci sociálnej spravodlivosti snaží presadzovať aj rovnosť medzi pohlaviami. Z toho dôvodu podporuje pôsobnosť silných žien, ako je Ava DuVernay, Tiffany Haddish, Oprah Winfrey či Estelle.
- Hovor môže organizovať ktokoľvek. Miestnosti v aplikácii Clubhouse nie sú časovo obmedzené a dá sa povedať, že majú nekonečné trvanie. Každý si môže zvolať vlastnú miestnosť, a ak v nej nechce pokračovať, môže ju aj jednoducho ukončiť.
- Nepotrebujete vyzerať dobre. Dôležitý je len a len váš hlas. V Clubhouse prebieha všetko ústnou formou a z toho dôvodu sa nemusíte pred akciou nijako skrášľovať. Slovenský novinár Adam Valček dokonca už niekoľkokrát vytvoril miestnosť, v ktorej sa zhováral s hosťami počas ranného behu.