V júni minulého roka, štyri mesiace pred parlamentnými voľbami, kúpil Babiš od nemeckej spoločnosti Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft vydavateľstvo Mafra.
V rozhovoroch označil Mafru ako „veľmi silného hráča na českom mediálnom trhu, predovšetkým v oblasti serióznej žurnalistiky“. Skupina združuje niekoľko médií, najdiskutovanejším problémom bol vplyv cenzúry (a autocenzúry) nového majiteľa v Mladej fronte DNES. Seriózne noviny MF DNES sú druhým najčítanejším plateným denným periodikom v krajine (podľa výskumu spoločnosti Media Projekt až 752 000 čitateľov denne) po bulvárnom Blesku (1,15 milióna čitateľov). Druhým denníkom v portfóliu Mafry sú Lidové noviny. Denne si ich prečíta takmer 200 000 ľudí. Do série vydávaných periodík patrí ešte bezplatné Metro (denník) a týždenník 5plus2. Aby toho nebolo málo, pod vydavateľstvo patria aj spravodajské portály iDNES.cz a lidovky.cz, hudobná stanica Óčko s dvomi sesterskými stanicami a virtuálny operátor MOBIL.CZ.
Väčšia moc, väčšie nákupy
Na prelome rokov 2013 a 2014 označil magazín Forbes Babiša za najvplyvnejšieho muža v českých médiách. Nechal za sebou aj mená ako Peter Dvořák (riaditeľ Českej televízie) či dvojicu podnikateľov Daniela Křetinského a Patrika Tkáča, vlastníkov vydavateľstva Ringier Axel Springer CZ. Ostatne vydavateľstvo, ktoré v Čechách vydáva denníky Blesk, Sport či týždenník Reflex bolo v minulosti tiež spájané so záujmom miliardára. Kúpa sa nakoniec nikdy neuskutočnila, čo vzhľadom na počet čitateľov prvého spomínaného periodika bolo veľkým prekvapením. Americký spisovateľ Darrell West zaradil českého ministra financií na 5. miesto v rebríčku politicky najvplyvnejších miliardárov vo svete.
Aby náhodou podnikateľských aktivít nebolo málo, svoju stopu zanechal predseda strany ANO aj na slovenskom mediálnom trhu. Ešte na jar roku 2013 kúpil vydavateľstvo Ecopress a Babišova skupina Agrofert Holding sa tak stala jej stopercentným majiteľom. Ecopress je vydavateľom Hospodárskych novín a rôznych ďalších periodík. Takisto sem patria weby HNonline.sk a Stratégie.sk. Okrem novín a internetových portálov vlastní aj rádiá. Konkrétne českú stanicu Rádio Impuls, ktorú si denne podľa štatistík zapne vyše milióna poslucháčov, a tiež české lokálne rádio RockZone 105,9. Hlasy kritikov sa ozývajú v tomto prípade aj preto, že podnikateľ sedí vo vláde, ktorá má kontrolu nad Českým rozhlasom. Ten je verejnoprávnou rozhlasovou stanicou. Rozširovanie silnej mediálnej skupiny zrejme ešte nekončí. České médiá pravidelne špekulujú nad tým, že by si vplyvný boháč mohol do svojho impéria pridať jednu zo súkromných televízií. Špekulovalo sa tak o televízii Barrandov, ale aj o jednej z dvojice TV Nova a TV Prima.
Neobmedzovanie na Babišov spôsob
Nákup vydavateľstva serióznych denníkov prirodzene prináša obavu z možnej prílišnej subjektivity novinárov, ktorí budú musieť počúvať „príkazy zhora“ a tiež možný pokles kvality práce kvôli cenzúre či autocenzúre. Inak tomu nebolo ani v prípade Mladej fronty DNES a Lidových novin. A obavy sa potvrdili. Po oznámení nákupu Mafry Babiš ubezpečil ľudí na sociálnej sieti, že „novinárom nebude zasahovať do remesla“. Takmer okamžite českými médiami preletela správa o jeho telefonáte redaktorovi Lidových novin, od ktorého sa domáhal odpovede, prečo v denníku chýba zmienka o jeho tlačovej konferencii, ktorej témou bola strana ANO 2011. Zaujímalo ho tiež, na čí pokyn sa tak stalo. Upozornil, že „chlapci asi nevedia, s kým majú tú česť“ a nezabudol zdôrazniť, že sa s novinárom rozpráva ako „občan Babiš“. A že všetci konkurenti o ňom píšu. Lebo „jeho ksicht predáva“. Jedným dychom však treba dodať, že sa za svoje správanie ospravedlnil.