Konferencia Marketing & Media Identity sa aj tento rok konala v priestoroch divadla Jána Palárika. Téma konferencie bola AI – The Future of Today a o používaní AI v médiách rozprával aj redaktor z Denníka N.
Pozreli sme sa na prednášku Filipa Struhárika o tom, Ako AI (z)mení médiá. Pracuje ako redaktor v Denníku N a vydáva úspešný Newsletter Media Briefing – novinky z online žurnalistiky a digitálnych médií. Okrem toho je aj členom hodnotiacej komisie konspiratori.sk a spolupracuje s organizáciou Reportéri bez hraníc.
Ilustračné obrázky a umelá inteligencia
Struhárik tvrdí, že generovanie obrázkov využil už aj Denník N. Dve titulné strany vytvorili za pomoci umelej inteligencie. Túto možnosť využívajú aj pri ilustračných fotografiách najmä ekonomických článkov. „Ak robíte analýzu, na ktorej si dáte záležať, no na ilustračnej fotke sú paneláky, váš článok môže zaniknúť,“ popisuje, prečo je titulná fotografia dôležitá.
Pravidlom by ale malo byť – nepoužívať tento nástroj na zmenu významu.
Podľa neho ale umelá inteligencia nedokáže nahradiť spoluprácu človeka s fotografmi, grafikmi či umelcami. Aj naďalej bude dopyt po dielach vytvorených špeciálne pre určité témy, či po fotografiách od slovenských fotografov.
Využitie pre umelú inteligenciu môžeme nájsť aj vtedy, keď potrebujeme zmeniť formát fotografie. Respondent je odcestovaný a nie je možné odfotiť ho znova. Fotka sa môže jednoducho dokresliť na požadovanú veľkosť. Pravidlom by ale malo byť – nepoužívať tento nástroj na zmenu významu fotografie.
Umelé hlasy v médiách
České rádio Expres FM, ako prvé české rádio, využíva umelý hlas. Umelá inteligencia prezývaná Hacsiko si svoj hlas požičala od moderátorky Barbary Hacsi. Vysielanie vedie v čase medzi polnocou a piatou ráno, pričom komentuje dianie vo svete a aj odohraté piesne.
Využívateľom syntetického hlasu je aj Struhárikova domovská redakcia. Tá s ním experimentuje v rámci čítania článkov. Ich rozhodnutie využiť syntetický hlas vysvetľuje: „Ľudia nemajú niekedy čas čítať články alebo sú jednoducho unavení z celodenného pozerania do obrazovky.”
Pomoc s autorským blokom či nenávistnými komentármi
Slovenský startup s názvom TrollWall vytvoril umelú inteligenciu na moderovanie komentárov. Asistent je vyvinutý na slovenský jazyk a jeho kontext. Je schopný rozpoznať rôzne typy urážok, nenávistných názorov v tisíckach komentárov. Necenzuruje názory, ale len to, čo do diskusie nepatrí.
„ChatGPT môže byť aj editorom, ktorý vám pomôže, keď neviete ako ďalej,” popisuje. Priblížil, že redaktori The New York Times alebo The Atlantic takto využívajú AI aj proti autorskému bloku. Napríklad ide o písanie reportáží, keď sa umelej inteligencie pýtajú, ako majú pokračovať ďalej.
Pri používaní umelej inteligencie by mal existovať akýsi etický kódex.
„Viem si predstaviť, že o 10 rokov nám bude AI kontrolovať články,” nadväzuje Filip s tým, že by mohla okrem redakčného štýlu kontrolovať aj dodržané štandardy. „Mohla by nám dávať pripomienky, či sú oslovené obe strany sporu a je im venovaný rovnaký priestor”.
Struhárik tiež dodáva, že pri používaní umelej inteligencie by mal existovať akýsi etický kódex. Redakcie si môžu zobrať inšpiráciu od kódexu vytvoreným českým spravodajským webom Seznam Zprávy či od Reportérov bez hraníc. Tí už takýto dokument s pravidlami používania AI zverejnili a volá sa AI a žurnalistika.