Vo videách s Pampi sa snaží rozoberať ťažké až náročné témy, preto sa pri tom rozhodol používať humor, zábavu a nadsádzku. Podľa Mateja je pozitívna forma lepšia ako cesta príkazov.
Je majiteľom zrejme najznámejšej východniarskej fenky. Pampi mala na Instagrame raketový štart a dnes je to úspešná žena-fena s vyše 125-tisíc sledovateľmi. S jej majiteľom Maťom sme sa rozprávali nielen o jej začiatkoch, ale aj o tom, ako sa on sám dostal k tzv. dočaskovaniu alebo čo si myslí o darovaní psíka pod stromček.
Rada by som sa dostala na úplný začiatok. Viem, že Pampi sa k vám dostala náhodne pri dočaskovaní (dočasná starostlivosť – ide o krátkodobú starostlivosť o psa, ktorý by bol inak v útulku. Po socializácii u dočaskárov tento psík putuje do novej rodiny – pozn. red.). Ako ste sa vy dostali k dočaskovaniu psov a mačiek, respektíve celkovo k pomoci útulkom?
Úplné začiatky boli také, že sme mali dvoch psíkov, Mášu a Vilmu. Vilmu však asi nikto nepozná z videí, lebo ešte pred týmto celým umrela na ťažkú chorobu. Po jej strate sme si vraveli, že nám stačí jeden psík, len my a Máša, žiadna svorka.
Ale postupom času nám prišlo tak trošku smutno. Aj kvôli Máši, nemala sa s kým hrávať. Vtedy sme sa rozhodli, že ešte skúsime nejakých psíkov. S manželkou sme vedeli, že útulky potrebujú rôzne formy pomoci, sledovali sme ich na sociálnych sieťach. Tak sme sa rozhodli, že veď my to so psami vieme, a tak sme si zobrali prvého do dočasnej starostlivosti. Zavolal som do útulku s tým, že by sme si radi zobrali psíka do dočasky. Nedali sme im žiadne podmienky – akého psa nám dáte, takého budeme mať, ako dlho bude treba.
Aký bol váš prvý pes, ktorý sa k vám dostal do dočasnej starostlivosti?
Ako prvého sme dostali staršieho psíka, asi 6- či 7-ročného, nesocializovaného, ktorý bol celý život na reťazi. Toho si nejakou náhodou adoptovali ľudia z Bratislavy asi po 2 týždňoch, tak sme si povedali: wow, to dočaskovanie je úplne super – zoberieš psa a hneď odchádza, tak berieme ďalšieho!
No a potom prišiel švajčiarsky ovčiak, celý biely, a ten už bol u nás nejaký mesiac, dva, možno tri. Vtedy sme zistili, že tá prvá rýchla adopcia bola zrejme iba náhoda.
Kedy sa k vám v celom tomto priebehu „dočaskovania“ dostala Pampi?
To bolo asi vtedy, keď sme mali doma spomínaného druhého psa. Ten bol u nás skoro tri mesiace, keď sa mi ozvala vedúca z útulku, že má jedno úplne malé šteniatko, a to bola Pampi. Šéfka útulku od nás chcela, aby sme si ju zobrali do dočasky k tomu ovčiakovi. Veľmi sme nechceli, ale nejako nás prehovorila a doniesla nám ju.
Pampi bola od začiatku úplne úžasná, ale tiež sa nevedela dlhú dobu adoptovať. My sme si aj hovorili, že také úžasné šteňa, bezproblémové… Tak ako to tie útulky propagujú? Veď mala mať milión záujemcov. Nakoniec sa aj adoptovala, ale na druhý deň nám ju vrátili, že sa na ňu necítia. No a vtedy sme dali s manželkou rodinnú poradu a rozhodli sme sa, že si Pampi necháme.
Začali ste psíkov v dočaske propagovať, až keď ste začali tvoriť obsah na Instagram? Alebo ste sa o to snažili aj predtým?
Predtým iba skrz fotky. Ja som predtým na sociálnych sieťach nebol príliš aktívny, mal som Instagram a tam pár sledovateľov, ale to bolo všetko. Celé sa to rozbehlo až po tom, čo som pridal prvé video s Pampi.
Adopciou psa pomôžete minimálne dvom psom.
Ako vám napadlo robiť influencing s Pampi? Aké boli vaše začiatky na Instagrame?
Ona bola stále taká, že my sme si s manželkou vraveli: „Pozri, ako uprene na nás pozerá, ako keby nám niečo chcela povedať.„ Napríklad raz bola manželka u svokrovcov. Sedeli pri stole a Pampi sedela pri nich na stoličke, pred ňou bol rezeň. Manželka ju vtedy odfotila a poslala mi túto fotku aj s vtipným popiskom. Takýchto situácií bolo veľa. Pár týždňov sme si vymieňali takéto správy, až sme sa raz večer rozhodli, že to hodíme na Instagram. Ja som za každú srandu, a tak sme chceli zistiť, čo to spraví.
A prekvapivo to vystrelilo hneď na začiatku. Prvé video malo za pár dní 200-tisíc videní a to druhé hneď 600-tisíc. Tak sme sa rozhodli do toho ísť.
Obsah tvoríte len na Instagram, alebo aj na iné sociálne siete?
Najprv som dával obsah na Instagram. Následne po ňom som si založil TikTok, pretože ľudia začali používať Pampin hlas vo videách na TikToku bez nášho schválenia alebo označenia. Sťahovali si videá z Instagramu a tie tam následne hádzali. Ja som tam pôvodne ani nechcel nič pridávať. Následne o pár mesiacov neskôr som si založil Facebook a ako posledný bol YouTube.
Svoj obsah zrkadlíte alebo pre každú sociálnu sieť je špecifický?
Zrkadlím ho.
Pampi je asi jediný pes na Slovensku, ktorý ma zľavový kód. Prečo ste sa rozhodli ísť cestou spoluprác?
To bolo dôležité pre naše fungovanie, lebo ja som na začiatku chodil normálne do práce. Ale keď začala naberať naša tvorba na obrátkach a začali sme pridávať viac videí, tak som z práce odišiel. Aj kvôli tvorbe videí, aj kvôli starostlivosti o psy, ktoré prídu do dočasnej starostlivosti. Dosť často sú tieto psy nesocializované a bez nejakých hygienických návykov, preto s nimi musíme tráviť veľa času.
Keď sme mali asi 8- či 9-tisíc sledovateľov na Instagrame, tak sme dostali našu prvú ponuku na spoluprácu s Modrou lekárňou. Ale tá nám vtedy nestačila a založili sme si ešte aj psí hotel. Ten sme prevádzkovali asi rok a pol až dva, pokiaľ sa nám nenazbieralo viacej spoluprác.
Podľa čoho si vyberáte spolupráce?
Ja som dosť zásadový, takže veľa spoluprác hneď na začiatku odmietnem. Napríklad propagujeme jednu značku granúl a popri tom sa mi ozývali ďalšie 3-4 značky za posledné dva mesiace. Tak mi to príde také, že to by bol už úplný teleshoping. Naši diváci vedia, že používame jednu značku granúl, a zrazu by sme im propagovali niečo iné. Takže preto sa snažíme propagovať len veci, ktoré reálne používame.
Dnes už napríklad neberieme barter spolupráce, pretože nám chodí toľko ponúk, že by sme to časovo nestíhali. A ako som už spomenul, nechceme byť teleshopingový profil, a tiež som sa za tú dobu naučil oceniť prácu s Pampi.
Ale musím zdôrazniť to, že psy sú u nás prvoradé. Takže také spolupráce, kde by mala byť Pampi ambasádorkou/tvárou značky a mala by chodiť medzi veľké masy ľudí, odmietame. Predsa len je to živý tvor a je rozdiel, či sa s ňou odfotia 2-3 ľudia za hodinu, alebo trebárs 100 ľudí za hodinu.
Na koľko spoluprác dnes prikývnete a koľko odmietnete?
Aktuálne odmietam 80-90 % spoluprác.
Rada by som sa dostala k témam vašich videí. Aká bola vaša prvotná myšlienka pri ich tvorbe? Chceli ste ich tvoriť pre vaše/naše pobavenie alebo ste už vtedy za tým videli vyšší cieľ osvety a propagácie nepopulárnych tém spojených so zvieratami?
Jedno s druhým. Ja som už dlhšie sledoval útulky a aj sme im pomáhali, ale nie verejne. A nejako som vedel, že útulky tie dôležité témy nekomunikujú správnym spôsobom, že ony tých ľudí svojou komunikáciou skôr odrádzajú.
Takže už od začiatku som vedel, že musíme mať vyšší zmysel, bez toho by sme do tých videí nešli. Hneď od začiatku bola tá myšlienka, že pomáhať treba, ale veľmi ľahko, zábavne, s humorom a s nadsádzkou. Niekedy sú naše videá troška ostrejšie, ale nikdy nie sú direktívne. Myslím si, že je to lepšie rozoberať pozitívnou formou ako nejakou direktívnou až príkazmi.
Aké témy sa snažíte vo videách rozoberať?
Naša nosná téma je určite „nekupuj, ale adoptuj“, pretože my sme si s manželkou v živote psa nekúpili. Buď sa k nám dostal z útulku, alebo sme ho vyslovene našli na ulici a zachránili. Postupne sme sa do toho dostali hlbšie a začali propagovať kastrácie v rámci prevencie a množstva túlavých zvierat na Slovensku. To je naša druhá dôležitá téma. Od budúceho roka sme sa preto rozhodli rozbehnúť proti nekontrolovateľnému množeniu psov veľkú kampaň.
Prečo ste sa rozhodli ísť cestou adopcie, a nie kúpy psa? Prečo je dobré si psíka/ mačku adoptovať z útulku?
Mám k tomuto dve veci. Prvá je vyšší princíp, adopciou psa pomôžete minimálne dvom psom. Prvému, ktorého si adoptujete a dáte mu nový domov, a druhého psa zachránite tým, že sa uvoľní miesto po tom prvom, a tak sa môže dostať z ulice do útulku.
Druhá vec je, že samotná kúpa nie je zlá. Kúpiť si psa s papiermi je úplne v pohode a legitímne. Ale kúpiť si psa od množiteľa je zlé. Množitelia sú ľudia, ktorí množia psov bez toho, aby boli zaregistrovaní alebo nejako kontrolovaní. Väčšinou žijú tieto psy v hrozných až nehostinných podmienkach. Aktuálne je na Slovensku veľký problém s množiteľmi.
Takže ste za kúpu psa s papiermi?
Určite uprednostňujem adopciu psíka, a keď už kúpu, tak len psa s rodokmeňom.
Každý rok robíme video o tom, aby ľudia nehádzali petardy. Pod týmito videami máme najviac hejtov.
Na svojom Instagrame propagujete pomoc útulkom. Ako môžu ľudia aktuálne v tomto zimnom období pomôcť zvieratám v útulku?
Pomoc útulku môže byť rôznorodá. Od dočaskovania, kedy uvoľníte inému psíkovi miesto, až po finančné dary. Ďalšia forma pomoci je dobrovoľníctvo. Každý útulok potrebuje dobrovoľníkov, úplne stačí, že sa rozhodnete ísť vyvenčiť nejakého psa. No najväčšia pomoc pre útulky je samozrejme adopcia a nemnožiť psov doma.
Blížia sa Vianoce, sviatky, kedy sa rozhodne mnoho ľudí kúpiť psíka/mačku ako vianočný darček. No vieme, že potom tieto darčeky často končia v útulkoch. Čo si o tom celom myslíte?
Vianoce mne nejako extra nevadia – keď si ľudia kúpia psíka s tým, že všetci súhlasia a túžia po ňom. Vtedy je to úplne v pohode. Vianočný bonus je v tom, že psík príde na Vianoce.
Pes je zlá kúpa alebo aj adopcia, keď prichádza do rodiny ako prekvapenie, keď ním chceme niekoho prekvapiť a ten na to nie je pripravený. Zlá kúpa to tiež býva vtedy, keď sa psík kúpi dieťaťu z roztopaše a rodičia nemajú vzťah k tomuto tvorovi.
S Vianocami sa blíži koniec roka. Aký máte názor na používanie pyrotechniky na Silvestra a ako ovplyvňuje zvieratá? Jej zástancovia hovoria, že predsa je to len jeden deň v roku a zvieratá to zvládnu.
Za mňa je to určite najhoršie obdobie pre psov a celkovo pre zvieratá. Mnoho psov kvôli týmto delobuchom zdrhne z dvorov a následne skončia v útulkoch, pre ktoré je tento čas kritický. Bohužiaľ, niektorí zo psov nemajú také šťastie a končia pod kolesami áut.
My rovnako ako po minulé roky budeme robiť video proti tomu, aby ľudia nehádzali petardy. Mimochodom, pod týmito videami máme zo všetkých videí najviac hejtov, pretože sa vyjadríme a žiadame od ľudí, aby to nerobili. Vtedy sa ozvú, že sa mám starať o seba a oni tiež majú radi zvieratá, a raz do roka ich to nezabije. Ale paradoxom je, že zabije.
Tým, že už máme koniec roka za dverami, aké sú vaše plány na rok 2025? Sčasti ste ich už poodhalili.
Máme veľké plány. Čo sa týka osvety, tá je pre nás kľúčová. Tam budeme naozaj veľmi silno bojovať proti množiteľom. Budeme lobovať za prevenciu, aby sa čo najmenej psov množilo a potom končilo v útulkoch, pretože útulky sú plné, majú finančné problémy a v podstate ide len o plátanie dier, ako keď cestári opravujú cesty a nehľadajú sa dlhodobé riešenia.
Chceli by sme už úplne zrušiť hotel pre psov a iba dočaskovať. Potom by sme chceli robiť viac videí mimo domova. Tiež by sme chceli viac cestovať a spojiť to nejako dokopy s tvorbou videí, poprípade návštevou nejakých našich fanúšikov. Ale nie masovo.
A dostať našu myšlienku medzi ľudí, nech si psíka adoptujú, alebo keď už si ho chcú kúpiť, tak jedine s papiermi a s rodokmeňom.