Ako ste sa dostali k práci pedagóga?
Po návrate z ročnej vojenskej služby som dostal ponuku ostať na mojej alma mater STU v Bratislave ako doktorand – vtedy sa to volalo interná ašpirantúra. Ponuku som využil a súčasťou, podobne ako dnes, bola aj pedagogická činnosť, takže začiatky sú niekde okolo roku 1985. Po roku 1991 som si dal prestávku a vrátil som sa na akademickú pôdu pred deviatimi rokmi práve na FMK UCM na popud doc.dr.Magála, s ktorým sme sa poznali z komerčnej sféry. Toto rozhodnutie dodnes neľutujem, i keď je pravda, že niekedy mi dá cesta do Trnavy dosť zabrať, hlavne v pondelok ráno to býva nočná mora.
Aký predmet na našej škole vyučujete ?
Predmetov je viac ale Ide hlavne o Globálny marketing (mimo to aj Marketingovú komunikáciu v angličtine, sem-tam aj Marketingový výskum a Marketingové stratégie). Vždy sa teším na diplomovky. Študentov sa snažím odstrašiť svojimi požiadavkami, ale niektorí vytrvalo chodia, že chcú robiť so mnou. To ma vždy poteší. A výsledky sú spravidla zodpovedajúce mojim požiadavkám.
“Mám pocit, že od mojich študentských čias sa veľa nezmenilo – stále je vysoká škola braná ako priestor na skvelé trávenie času.”
Ktorá pracovná príležitosť vás najviac posunula v kariére najďalej?
V podstate každá, aj tá menej úspešná – a treba povedať, že môj život nie je a nebol len o úspechoch. Pretože vždy platí, že úspech motivuje a neúspech učí. Navyše podobne ako pri jazde na koni, ak spadnete, tak musíte opäť do sedla, v opačnom prípade sa začnete báť a strácate sebavedomie a schopnosť jazdiť, alebo v živote bojovať. Preto sú neúspechy mimoriadne dôležité, len ich musíte využiť vo svoj prospech, ako príležitosť k posilneniu. Ak by som mal však vybrať jednu jedinú, tak to bola práca v talianskej poradenskej spoločnosti EDAS, na začiatku mojej kariéry. Bol som mladý a dostal som príležitosť sa niečo naučiť, vidieť trochu svet, spoznať ľudí, pracovné postupy….. začiatky sú vždy veľmi dôležité a je na vás ako ich využijete. Ja som mal vtedy šťastie na odborníka, ktorý marketing aj učil. Dr. Bovoli dodnes na Slovensku pôsobí (už 23 rokov) a dodnes spolu komunikujeme a pravidelne riešime rôzne spoločné projekty
Vidíte v dnešných študentoch nejaký posun? Sú šikovní?
Každý ročník je trochu odlišný, raz sú študenti aktívni viac, raz menej. Jeden rok vedia anglicky na vysokej úrovni, iný rok je takých len zopár. Gaussova distribučná krivka platí všade, nie je možné očakávať, že sa študenti budú len zlepšovať. Platí však stále jedno: málo ambícií podporených tvrdou prácou. Mám pocit, že od mojich študentských čias sa veľa nezmenilo – stále je vysoká škola braná ako priestor na skvelé trávenie času (teraz trochu provokujem). Česť výnimkám.
Zamestnali by ste aj nejakého šikovného študenta?
Mám teraz jedného zamestnaného. Získa jednoznačný pohľad na praktický marketing v slovenských firmách so všetkými plusmi aj mínusmi. Bude pripravený na realitu a to je niekedy oveľa viac ako znalosť definície marketingu.
Akým spôsobom prebieha výučba? Je to praktické alebo skôr teoretické?
Tí čo u mňa absolvovali nejaký predmet vedia, že ma nezaujímajú až tak moc definície ako schopnosť samostatného uvažovania marketingovým spôsobom. To je asi najlepší opis môjho princípu pedagogického fungovania. Mám rád, ak sa študenti pýtajú, pretože tak dostávam spätnú väzbu, či som vysvetlil veci tak aby ich pochopili. Mám rád, ak študenti provokujú a spochybňujú môj postoj, pretože v diskusii vieme nájsť možno ešte lepšie riešenie daného problému, mám rád, ak študenti sú študentmi, t.j. samostatne si niečo naštudujú a vedia o kúsok viac ako by učiteľ od nich očakával. Mal som to šťastie, že som takých študentov zažil, či už to bola Veronika Pizzano, Emil Myjavec a mnoho ďalších. Takže aby som odpovedal na otázku, teória je dôležitá, pretože ponúka veľké množstvo nástrojov, ktoré v marketingu pomáhajú odpovedať na dôležité otázky, ako je vhodná cena, optimálna distribúcia, efektívna komunikácia, úspešná stratégia, ale pretože teória bez praxe je nezáživná, tak mám rád praktické problémy a ich riešenie a snažím sa študentom takéto problémy sprostredkovávať.
“Mám pocit, že od mojich študentských čias sa veľa nezmenilo – stále je vysoká škola braná ako priestor na skvelé trávenie času.”
Čo robievate vo svojom voľnom čase?
Keby ho bolo viac….ale rád hrám golf a to je šport, ktorý vyžaduje veľa času, rád chodím po horách a rád ošetrujem záhradu, ktorú máme. Čítam dobré knižky a pozerám zaujímavé filmy. Chodím do divadla a na koncerty, sem tam si s priateľmi sadneme a vypijeme veľa dobrého vína. A snažím sa čítať odborné časopisy, aby som vedel čo nové sa deje vo svete manažmentu a marketingu. Takže asi podobne ako mnoho iných ľudí, záľub je spravidla viac ako voľného času.
Akým projektom sa momentálne venujete?
Momentálne riešim svoje zamestnanie, pretože som sa rozhodol k zmene, ale nemá to vplyv na moje pôsobenie na fakulte. Okrem toho sme práve za fakultu získali významný reputačný projekt, ktorý bude bežať až do novembra – Riadenie spoločenskej diskusie na tému jednotná prezentácia Slovenska (súčasť projektu tvorby identity krajiny). Projekt je financovaný naším Ministerstvom zahraničných vecí a úzko súvisí s naším predsedníctvom v Rade Európy v prvej polovici roku 2016.
Artur Bobovnický
Narodil sa 22. septembra 1960 v Leviciach. Je absolventom Strojníckej fakulty Slovenskej vysokej školy technickej (SVŠT) v Bratislave (dnešnej Slovenskej technickej univerzity). V roku 1989 ukončil ašpirantúru na SVŠT. Je spoluzakladateľom poradenskej firmy EDAS, a.s., Bratislava, v ktorej štyri roky pôsobil ako výkonný riaditeľ a člen predstavenstva. V rokoch 1994 až 1999 pracoval na vedúcich postoch spoločnosti EuroTel, a.s., Bratislava. Bol výkonným riaditeľom divízie verejnej rádiotelefónnej siete – mobilné telefóny, predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom spoločnosti. Od roku 1999 podnikal v oblasti poradenstva pre malých a stredných podnikateľov a v oblasti projektového riadenia.