Vyštudoval žurnalistiku a poznatky z nej využil aj pri rozbiehaní biznisu. Majiteľ e-shopu s eko produktami Andrej Majláth nám prezradil, ako sa zrodilo Ecolocco.
Ecolocco je 2 roky fungujúci e-shop, ktorého sortiment je plný ekologických produktov. Rôzne druhy znovu použiteľných slamiek, bambusové okuliare či zubné kefky. To a omnoho viac nám ponúkajú manželia Andrej a Monika Majláthovci. Ako to celé vzniklo nám opísal Andrej Majláth.
Čím sa Ecolocco líši od ostatných firiem a obchodov predávajúcich podobné produkty?
Kým niečo začneme predávať, sami si to vyskúšame. Nejde nám o to mať čo najväčšiu ponuku. Snažíme sa ju udržať relatívne malú, aby sme sa vedeli postaviť za každý jeden produkt. Samozrejme, nie všetko z toho používame na dennej báze, no tie veci prešli našimi rukami, použili sme ich a niektoré používame aj doma. Keď si myslíme, že sú fajn, tak ich dáme von.
Tento biznis máte spoločne s manželkou. Ako ste sa k tomuto nápadu dostali?
Už dlhšie sme rozmýšľali, že urobíme niečo, za čo sa môžeme potom postaviť. Niečo, čo si môžeme sami vyvíjať. Išlo nám o to mať niečo vlastné. Okrem toho sme chceli, aby to bolo prospešné. Preto prišiel nápad zamerať sa na eko produkty.
Aké boli začiatky? Bolo ťažké preraziť?
Začínali sme len so znovu použiteľnými slamkami. Fungujeme necelé 2 roky, čo je dosť krátko. Zároveň je to ale dosť dlhá doba podľa jednej štatistiky, ktorá uvádza, že vysoké percento e-shopov do jedného roka skončí. My sme takisto počas tých 2 rokov chceli už 100–krát skončiť. Vôbec to nie je ľahké robiť a udržiavať. Ten začiatok pre nás však nebol taký ťažký. Niečo sme si vymysleli a vytvorili k tomu web. Ja weby robiť viem, takže som za to nemusel nikomu platiť.
Takto ma to stálo iba vlastný čas a nejaké prvé produkty, ktoré sme kúpili, no tá počiatočná investícia bola dosť malá. Časom sa to však sťažuje, pretože prídu rôzne problémy. Treba riešiť sklad, zamestnancov, účtovníctvo, dane,… problémy prichádzajú s rastúcim e-shopom. Napríklad tento rok bol veľmi ťažký aj skrz pandémiu, pretože veľa ľudí nakupovalo online. Z toho dôvodu sme rástli neskutočne rýchlo.
Nenapadlo vám niekedy s rastúcim e-shopom prejsť na vyšší level a rozbehnúť sieť kamenných obchodov?
Oslovili nás viaceré kamenné predajne, ktoré už dnes predávajú náš tovar. Na Slovensku teda máme do 10 predajní, ktoré majú niečo od nás. S jedným obchodom máme užšiu spoluprácu – Pokrok v Bory Mall. Kamenný obchod teda z určitej časti už pokrytý máme, ale určite nechceme mať svoje vlastné obchody. Prinieslo by nám to viac problémov ako radosti. Podľa možností to chceme robiť jednoducho. E-shop je viac ekologický, pretože všetko je uložené na jednom mieste.
Ecolocco nie je vaše prvotné zamestnanie. Čomu sa okrem toho venujete a čo ste vyštudovali?
Študoval som žurnalistiku, takže sa nevenujem tomu, čo som vyštudoval, no dokážem z toho odboru využiť veľa vecí. V čase, keď som študoval, som ešte úplne nevedel čo chcem robiť, ale asi som vedel, že nebudem pôsobiť v nejakej redakcii.
Preto som sa zamestnal v jednej firme, kde som robil na marketingu webové stránky, grafiku a sociálne siete. To som robil 8 rokov. Momentálne robím pre viacero firiem, no keď ma to začalo zožierať a prestávalo ma to baviť, tak som si povedal, že treba vymyslieť niečo lepšie, niečo iné. Ecolocco je výsledok.
Takže aj napriek tomu, že to, čo ste vyštudovali a to, čomu sa venujete sú dve odlišné sféry, dokážete využiť aj poznatky zo školy. Aké napríklad?
Napríklad písanie textov, jazykové korektúry a vymýšľanie reklamných sloganov.
Pred rokom sa vám s manželkou narodila dcérka. Ako to teraz zvládate? Máte nejakú výpomoc?
Zvládame to. Času je oveľa menej, ako by sme potrebovali a želali si, ale s Tamarkou nám pomáha rodina. S e-shopom nám pomáha sestra a známi, z ktorých sa postupne stávajú naši prví zamestnanci.
Čo sa týka rozdelenia práce, ja sa momentálne venujem marketingu a vývoju biznisu ako takého. Monika (manželka) sa stará o zákaznícky servis a skladový manažment, čiže objednáva nové produkty na sklad a podobne. Ostatní majú na starosti balenie objednávok a takisto aj gravírovanie zubných kefiek.
Aký produkt je najpredávanejší?
Myslím si, že Včelobal. Predávame ho vo veľkých množstvách a takisto s nimi veľmi úzko spolupracujeme.
Spomínate tu rôzne materiály, z ktorých sú vyrobené vaše slamky. Z akých materiálov sú vyrobené ostatné produkty?
Zo slamiek máme na výber 3 druhy – z nerezovej ocele, z tvrdeného skla a z bambusu. Veľa vecí máme z bambusu, pretože bambus je jednou z najrýchlejšie rastúcich rastlín. Voskové obaly sa skladajú z bio včelieho vosku a textílie, čiže ekologickej bavlny, ktorá má aj svoj certifikát. Takisto máme aj produkty z dreva, to je čisto slovenská výroba.
Nájdeme vo vašich produktoch aj nejaký plast?
Určite sa tam nachádza nejaký plast, avšak úplné minimum. Napríklad naše zubné kefky majú nylónové štetinky. Je to kvalitnejšie a vydrží to dlhšie. Existujú aj slamky, ktoré majú 100% prírodné štetinky, no strašne rýchlo sa opotrebujú a veľa ľuďom to nevyhovuje. Čo sa týka baliaceho odpadu, nepoužívame plast na balenie. Používame papierové lepiace pásky, papierové krabice,…
Získal váš e-shop aj nejaké ocenenia?
V roku 2019 sme sa umiestnili na 3. mieste súťaže ShopRoku od Heureka.sk v kategórii „Cena Heureky“. Tento rok sme sa prihlásili tiež, takže dúfame, že sa nám to miesto podarí zlepšiť.
Pocítili ste vplyv pandémie na vaše tržby aj napriek tomu, že ste internetový obchod?
Tento rok sme mali marec a apríl veľmi slabý. To bolo obdobie prvých lockdownov, kedy nikto nevedel, či náhodou na ďalší deň všetci nepomrieme. No potom prišiel veľký skok a máj sa stal okrem novembra a decembra najúspešnejším mesiacom. Vysvetľujem si to tak, že ľudia začali viac nakupovať online, lebo je to pre nich bezpečné a tým pádom nám to vo finále pomohlo.
Predpokladám, že november spolu s decembrom sú najúspešnejšie mesiace kvôli Vianociam, že? Máte v ponuke aj nejaké vianočné darčeky alebo balíčky?
Áno. Máme v ponuke darčekové balíčky obsahujúce výber populárnych produktov z nášho e-shopu a takisto sú tematicky zladené. Máme balíčky s vecami do kuchyne, do kúpeľne a tak ďalej. Príde to v pekne zabalenej previazanej krabičke, ktorú môžete dať rovno pod stromček, takže si nemusíte robiť starosti s balením.