Ich domovom je Facebook, Instagram či Snapchat, zbraňou mobil a poznávacou pózou našpúlené pery. „Selfie“ je typ fotografického autoportrétu, ktorý samozvané modelky a modeli jednoducho vytvoria aj jednou rukou pomocou digitálneho fotoaparátu alebo chytrého telefónu, prípadne aj za asistencie zrkadla. Takýto portrét potom rýchlosťou blesku putuje na sociálnu sieť. Na snímkach je zobrazený buď fotograf sám, alebo fotograf a toľko ľudí, koľko sa ich len vojde do jedného záberu. Skupinové „selfies“ sú označované ako „group selfies“.
Čím nás „selfies“ tak očarili?
Ich pôvab vychádza z jednoduchosti ich vytvorenia a zdieľania, ale taktiež z možnosti, ako kontrolovať spôsob svojej prezentácie na internete. „Šírenie fotografií je jednou z najfrekventovanejších aktivít online generácie. Odhaduje sa, že používatelia Facebooku nahrajú na túto sociálnu sieť každý deň tristo miliónov fotografií,“ objasňuje náš pedagóg a odborník na masovú a populárnu kultúru Alexander Plencner. Dôvody, prečo sa žáner “selfie” podľa neho spopularizoval, možno hladať v technológiách. Takmer každý z nás vraj cíti nejaký deficit sebaúcty, pocit, že nie sme dostatočne milovaní. “Kompenzujeme si ho aspoň virtuálne – rozmnožujeme svoju elektronickú prítomnosť,“ vysvetľuje Plencner. Takéto priam masové šírenie našich autoportrétov si však odnáša aj svoju daň. „Jedným z dôsledkov tohto javu je zmenšovanie sféry súkromia a vznik novej kolektívnej poloverejnej sféry. Súkromné a verejné v online priestore už nepripomínajú dve oddelené domény života, sú to skôr čiastočne sa prekrývajúce množiny,“ tvrdí pedagóg. „Druhým z dôsledkov vizualizácie tela v kyberpriestore je zosilnenie narcistického správania. Určitá miera narcizmu je totiž vlastná každému z nás. Kultúra nás povzbudzuje, aby sme sa predvádzali. Čím viac lajkov a komentárov pribúda, tým viac stúpa sebavedomie.“ Mnoho „selfies“ majú pre autora pochvalný charakter, najmä medzi priateľmi, od ktorých sa očakáva kladný ohlas na tieto snímky. Nemať dobrú „selfie“ v kolekcii profilových fotiek na sociálnej sieti, to je už pomaly spoločenské faux pas.
Ako internet obdariť kvalitnou „selfie“
Scéna „selfies“ fotiek nepatrí k najoriginálnejším, väčšinou pozostáva z obývačky, kuchyne, kúpeľne či detskej izby odrastených tínedžerov. Najnovšie sa trend prenáša aj von, do toaliet v baroch, pouličných exteriérov či dokonca solárií. Svoj názor na tento novodobý fenomén nám prezradil aj profesionálny fotograf Antonios Vlachou. ,,Selfies sú podľa mňa hitom sociálnych sietí, autoportréty zas fotografický žáner. Ja osobne proti tomu nič nemám, vždy je to otázka toho, aká tá „selfie“ je. Dvadsať rovnakých fotografií po sebe podľa mňa nikoho nezaujíma. Bavia ma ale fotky, ktoré popisujú nejakú činnosť danej osoby alebo fotka, v ktorej je prejavená určitá kreativita. Umeleckú hodnotu teda určite mať môžu, hlavne v prípade, keď majú veľmi zaujímavý nápad alebo ideu.“ Vlachou sa nám pokúsil odpovedať aj na otázku, prečo sa podľa neho „selfies“ začali dnešnej dobe na sociálnych sieťach rozmáhať v takom veľkom množstve. „Väčšinou to je prípad klasickej reflexie favorizovania. Keď si nejaká slečna odfotí tvár a dostane 200 lajkov alebo srdiečok na Instagrame, je šťastná. Ukáže aj výstrih a zrazu je ich 1000. Ľudia potom od vás očakávajú stále viac fotiek a poháňa vás to k takému „self – expose“ stavu, že si ani neuvedomujete, čo robíte. Dnes už pomaly každý vlastní smartphone s fotoaparátom. Tieto moderné prístroje vás priam navádzajú na publikovanie fotografií.“
Popularita stále rastie
V decembri roku 2012 magazín Time zaznamenal, že slovo „selfie“ sa objavilo medzi desiatkou najpoužívanejších výrazov roku 2012. Minulý rok sa tento pojem dokonca zaradil aj do Oxfordského slovníka angličtiny, ktorý ho zároveň vyhlásil za medzinárodné slovo roka. Spočiatku boli takéto snímky populárne, najmä medzi mladými ľuďmi. Ich obľuba sa však už rozšírila aj medzi dospelých, a dokonca neušetrila ani známe osobnosti z kultúrneho či politického života. Medzi týchto ľudí sa zaradil aj súčasný pápež František či americký prezident Barack Obama. Z radov spevákov svoje „selfies“ pravidelne posielajú napríklad Miley Cyrus, Justin Bieber či Beyoncé.
Text: Lenka Molnárová