Aplikáciu slovenského startupu Kickresume, ktorá slúži na vytvorenie životopisu, využíva po celom svete pol milióna ľudí. Mať dobre napísaný životopis je polovicou úspechu. Tou druhou je pohovor, hovoria Peter Ďuriš a Tmáš Ondrejka, ktorí za zrodom aplikácie stoja.
Akých pravidiel by sa mali držať študenti pri tvorbe kvalitného životopisu?
V prvom rade treba životopis prispôsobiť každej pozícii, no ideálne aj každej firme, do ktorej ho posielame. Netreba zabudnúť ani na pracovné alebo študijné úspechy, pričom treba byť konkrétny. Je rozdiel, ak napíšem zvyšovanie predajov a povedomia značky a zvyšovanie predajov o 10 percent mesačne a nárast používateľov 50 percent ročne. Treba si tiež dávať pozor na gramatické chyby.
Čo vás priviedlo k myšlienke založiť startup, ktorý sa zameriava primárne na tvorbu životopisov?
Zhodou okolností to súviselo s našimi prvými životopismi. Keď sme boli na vysokej škole, chceli sme ísť na stáž, no jedinou prekážkou bol životopis.
Prečo?
Nevedeli sme ako začať a čo do takého životopisu napísať. Samozrejme, chceli sme si tento proces uľahčiť a začali sme hľadať aplikáciu, ktorá by nám pomohla. V tom čase sme nenašli nič, čo by nás zaujalo, a tak sme za pár týždňov vytvorili vlastnú aplikáciu pre nás a našich spolužiakov. Prvá verzia fungovala na Drupale (pozn. red. webová platforma) a viac ako sto tisíc ľuďom pomohla vytvoriť životopis.
Celkom úspech, nie?
Dodnes nerozumieme, ako to mohlo fungovať. (smiech) Spustili sme ju v roku 2013. Po dvoch rokoch sme dostali investíciu stotisíc eur a začali sme sa Kickresume venovať naplno. Dali sme dokopy malý tím šikovných ľudí a posunuli sme našu službu ďalej.
Čo bolo na budovaní Kickresume v začiatkoch najťažšie?
Keďže sme boli študenti, nemali sme veľa peňazí, aby sme si mohli dovoliť kvalitných developerov. Museli sme preto po istom čase nakódovať stránku odznova. Nevedeli sme ako robiť účtovníctvo a kam posielať dane. Cenotvorbu sme menili celkom jedenásťkrát. Bolo toho naozaj veľa. Na druhej strane, naučili sme sa veľa a učíme sa dodnes.
„Jednoducho stačí mať ISIC alebo Unidays účet a všetky platené funkcie máte zadarmo.“
V čom je váš biznis iný oproti AboutMe či LinkedIn?
Hlavnou myšlienkou Kickresume je jednoduchosť. Vďaka našej intuitívnej aplikácii si každý môže napísať kvalitný životopis a motivačný list. Dajú sa jednoducho vyklikať z pripravených fráz, ktorých máme vyše dvadsaťtisíc. Našich používateľov prevedieme celým procesom a môžu sa inšpirovať reálnymi životopismi od úspešných uchádzačov z Tesly, SpaceX, Nike alebo Apple.
Do akej miery hrá dnes životopis rolu v tom, či niekto dostane prácu?
Hlavnou úlohou životopisu je dostať človeka na pohovor, no veľa uchádzačov si myslí, že jeho úlohou je dať im prácu. Nie je to celkom tak. Na otvorenú pozíciu príde priemerne sto životopisov a personalista “číta“ každý životopis približne šesť sekúnd. V kope životopisov je potrebné zaujať tým svojím.
Preto ste sa rozhodli vytvárať životopisy, ktoré by boli farebné, s rôznymi vzormi a podobne?
Nejde ani tak o farebný dizajn, ale skôr o štruktúru a čitateľnosť obsahu. Aby personalista stihol za šesť sekúnd prečítať čo najviac informácií a zavolal uchádzača na pohovor, spolupracujeme na našich dizajnoch s najlepšími dizajnérmi a typografmi.
Prikrášľujú si ľudia životopisy?
Životopisy našich užívateľov si nečítame, keďže ochrana dát je u nás na prvom mieste. Celkom zaujímavé požiadavky máme na našej podpore. V Indii je napríklad veľmi populárny tzv. marriage resume. Ide o životopis, ktorý odovzdá nádejný ženích rodičom nevesty pred svadbou, aby sa rozhodli, či je pre ňu ten pravý. Býva v ňom bežne spomenuté, aký má majetok, vyštudované školy, či kto sú jeho rodičia. Dodnes sme sa však nedozvedeli, či si ženícha pozývajú rodičia aj na pohovor. (smiech)
Služba Kickresume je spoplatnená, ale študenti ju môžu využívať zadarmo. Aké sú podmienky na bezplatný prístup?
Keďže Kickresume vznikol ako študentský projekt, ktorý bol zadarmo, prišlo nám logické ponechať študentom túto možnosť. Jednoducho stačí mať ISIC alebo Unidays účet a všetky platené funkcie majú zadarmo.
„Na Slovensku máme približne 50,000 používateľov.”
Aké plány máte s Kickresume do budúcnosti?
Momentálne pracujeme na zatiaľ najväčšom redizajne našej aplikácie a novom logu. Nový dizajn a proces písania životopisu vychádza z dát, ktoré sme za ostatné roky pozbierali. Stránka v novom šate by mala byť hotová koncom leta a Kickresume bude vďaka nej ešte jednoduchší. Chceme zmeniť tradičný spôsob hľadania si práce. Používateľom budeme odporúčať vhodné pozície na základe dát v ich životopise v okamihu, ako si ho dopíšu.
Autor: Alžbeta Stanková, Dominika Ježová