Facebook zaznamenal pokles používateľov prvýkrát počas svojej existencie. Jeho akcie sa tak prepadli o 200 miliárd dolárov. Znamená to začiatok konca tejto populárnej sociálnej siete?

Spoločnosť už v roku 2020 zaznamenala prvý pokles používateľov v Amerike a v Kanade, ale v konečnom dôsledku celkový počet narástol. Je to hlavne preto, že popularita siete rástla na iných trhoch. Do pozornosti ľudí sa tento úpadok preto ani nedostal, ale mohli sme to vnímať ako prvý varovný signál.

,,Facebook je stále príliš silný. Napriek všeobecnej kritike je pre ľudí stále zaujímavý a užitočný, a tak aj keď sa môže znížiť počet denných používateľov, počet mesačných používateľov bude ešte dlho stabilný,“ hovorí Filip Struhárik z Denníka N.

Za posledných 18 rokov sociálna sieť Facebook naberala na popularite po celom svete a dostala sa na číslo 1,93 miliardy aktívnych používateľov denne. A tomu, zdá sa, že odzvonilo.

Facebook je dostupný pre ľudí od trinástich rokov, ale majoritnou skupinou sú ľudia v pokročilom veku. Zachrániť by to mohli jedine vývojári, ktorí by prišli s vlastnými a novými inováciami, inak tento upadajúci trend bude len pokračovať.

,,Dlhodobo sa Facebook skloňuje s viacerými negatívnymi aspektmi, ako napríklad šírenie falošných správ, nenávistných komentárov a podobne. V dôsledku toho niektorí užívatelia zvážili svoj odchod,“ myslí si odborný asistent FMK Peter Krajčovič, ktorý skúma mediálny trh.

Struhárik si zas myslí, že Facebook potrebuje oslovovať mladšie publikum, no dosiahnuť niečo také s kolosálnou sociálnou sieťou, na ktorej sú rodičia aj starí rodičia, bude ťažké.

Ľudia prestávajú dôverovať

Krivka používateľov sa pohla smerom nadol po škandále s uniknutými osobnými údajmi, ktoré médiám poskytla bývala zamestnankyňa. Stratu dobrého mena chceli azda zachrániť rebrandingom v minulom roku, kedy sa z Facebooku stala Meta.

Sesterská spoločnosť WhatsApp, ktorú spoločnosť kúpila v roku 2014, neostala bez povšimnutia a kritiky. Nie je náhoda, že problém spôsobili nové podmienky, ktoré vôbec nerešpektovali európsku legislatívu o GDPR z roku 2018.

Práve podobnosť škandálov nasvedčuje, že problém s osobnými údajmi je v celej spoločnosti, čo v konečnom dôsledku spôsobilo nielen odliv používateľov, ale aj neatraktavitu pre mladých ľudí. Podľa slov Krajčoviča môžeme dlhodobejšie sledovať odchod mladšej generácie, ktoré uprednostňujú platformy ako Instagram alebo TikTok.

Lákadlom pre mladých môže byť nová platforma, kde nebudú dospelým na očiach. ,,Vďaka tomu uspel TikTok, a preto bude o pár rokov hitom ďalšia služba, ktorá dnes možno ešte ani neexistuje,“ hovorí Struhárik.

Napriek tomu Krajčovič upozorňuje, že do úvahy je potrebné vziať aj návyk, ktorí si mnohí používatelia sociálnych sietí vytvorili. ,,Prostredníctvom Facebooku komunikujú politici, značky, médiá. Je to pre mnohých zdroj informácií.“

Strata 200 miliárd za pokles užívateľov

Za posledný štvrťrok Facebook klesol z čísla 1,93 miliardy na 1,929 miliardy aktívnych používateľov. Čo napokon nie je tak veľa, ale spôsobilo to prepad akcií o dvadsať percent a stratu 200 miliárd dolárov.

Stalo sa to v období, kedy spoločnosť investovala do metaversa a upustila od svojej kryptomeny Diem.

Krajčovič upozorňuje, že z globálneho hľadiska je stále najvyužívanejšou sociálnou sieťou na svete. ,,Pre porovnanie, v januári 2022 mal Facebook 2,910 miliárd aktívnych užívateľov. Na druhom mieste sa umiestnil YouTube.“

Zlé načasovanie s poklesom používateľov si vybralo daň aj u samotného tvorcu, ktorý prišiel o 30 miliárd dolárov, kvôli čomu vypadol z desiatky najbohatších ľudí na svete. Zvrátiť to nedokáže ani nákupom konkurencie, nie je preto prekvapením, že sa rozhodol rozšíriť funkciu Facebooku o krátke videá, ktorými TikTok valcuje spoločnosť.

https://www.instagram.com/p/CZPfe4EDdu0/

Mladí majú záujem o konkurenciu

Mark Zuckerberg prebral od Snapchatu populárne príbehy na Instagrame a Facebooku a podobné je to aj s krátkymi videami známymi aj ako reels, ktoré spoločnosť prevzala od TikToku. Facebook priznal, že práve v tomto vidí popularitu a budúcnosť sociálnych sietí.

Spomínaným krokom sa snažia nalákať mladých ľudí na obsah, ktorí poznajú z iných sietí. Snaha spojiť veľké množstvo funkcií v jednej aplikácii má nakoniec opačný efekt. Starší ľudia uprednostňujú pre nich známe a jednoduché funkcie a mladých zaujíma prevažne dynamika siete a pekný vizuál.

Filip Struhárik ale upozorňuje, že Facebook má stále veľkú hodnotu a odchod z neho môže predstavovať aj stratu kontaktov s rodinou a blízkymi. Preto je viac než pravdepodobné, že ho nečaká prudký pokles. Na druhej strane bez ďalšej generácie mladých ľudí nemá budúcnosť.

Aplikácia presýtená funkciami nakoniec spôsobí odliv používateľov a presun ku konkurencii. Avšak Krajčovič dopĺňa: ,,Faktom je, že používatelia využívajú viacero sociálnych platforiem.“ To znamená, že jedna aplikácia nepotrebuje všetky funkcie, ale skôr do hĺbky prepracovanú ponuku.

,,Požičané“ od konkurencie

TikTok zaznamenal v minulom roku prvú miliardu aktívnych používateľov. Podarilo sa mu dokonca zosadiť Facebook v počte stiahnutí a momentálne je najsťahovanejšou aplikáciou v Google Play a App Store.

Názor Struhárika, že vývoj sociálnych sietí je úplne prirodzený, podložil príkladom na Instagrame. Ten začal ako sieť zameraná výlučne na ,,štvorcové“ fotky, dnes na nej dominujú vertikálne videá. Zároveň dopĺňa: ,,Časom sa jednotlivé siete na seba viac a viac podobajú, lebo od seba navzájom preberajú nápady a funkcie, a tak ich nájdeme na všetkých platformách.“

Posledný rok môžeme pozorovať trend, kedy spoločnosť tlačí na dlhšie videá. Dokazuje to hlavne porovnanie s minulými rokmi. Od roku 2020 sa priemerná dĺžka videa zdvojnásobila na 21 až 34 sekúnd. V skratke: viac času pred obrazovkou, znamená viac reklamy a v konečnom dôsledku väčšie príjmy.

Zuckerberg preto minulý týždeň ohlásil, že zavádzajú krátke videá na Facebooku globálne. Či mu to ale bude stačiť na oslovenie mladej generácie, je veľmi otázne. Zmenu by mohol priniesť spomínaný vznik metaversa, s ktorou chcú poskytnúť používateľom virtuálnu realitu.

Krajčovič zatiaľ nepredpokladá masívny vznik nových platforiem, skôr inováciu súčasných. ,,Trend vývoja bude určite napredovať a používatelia budú vyhľadávať nové možnosti sociálnej interakcie. Facebook bude čoraz intenzívnejšie čeliť načrtnutým výzvam, najmä v oblasti šírenia falošných správ,“ dopĺňa.

Zatiaľ je však Zuckerbergová firma známa skôr ako mediálny hrač, ktorý kopíruje obsah od iných. ,,Kto by dnes povedal, že vie, ako to v Metaverse dopadne, klamal by. Zatiaľ nsi etrúfnem robiť prognózy, pretože v hre je ešte príliš veľa premenných a neznámych,“ uzatvára Struhárik.