Príbeh francúzskeho spisovateľa, publicistu a letca Antoina de Saint-Exupéryho po prvýkrát uzrel svetlo sveta už v roku 1943 a neskôr bol preložený do viac než 180 jazykov a dialektov. Malý princ je filozoficko-rozprávkovou alegóriou, v ktorej sa autor zamýšľa nad životnými témami ako sú dobro a zlo, múdrosť, márnivosť či otázky života a smrti.
Pilot v nej rozpráva o tom, ako havaroval v púšti a stretol v nej blonďavého chlapčeka, ktorému dal meno Malý princ. Ten mu rozpráva, ako hľadá na rôznych planétach lásku. Až na Zemi ho líška naučí pozerať sa na svet srdcom.
Kniha obsahuje kresby, vďaka ktorým je príbeh lepšie predstaviteľný. V každej kapitole poukazuje na hodnoty človeka a pravdivo uvádza, ako s nimi zaobchádzame. Dočkala sa už mnohých spracovaní, no tým najnovším je prvá celovečerná animovaná adaptácia od režiséra Kung Fu Pandy Marka Osborna.
Úvod filmu predstavuje najdôležitejšiu myšlienku knihy – že dospelí si potrpia na čísla a fakty a pritom prehliadajú tie podstatnejšie veci. Lásku a priateľstvo, ale tak isto aj dôveru a smiech. Hlavnou postavou je malé dievčatko. Jej mama sa snaží pripraviť ju za každú cenu na svet dospelých neuvedomujúc si, že robí z vlastnej dcéry svoju kópiu. Neustále jej všetko plánuje, pričom hlavnou prioritou je, aby jej dcéra úspešne zvládla prvé dni v najprestížnejšej škole v ich meste. Každodenný podrobne naplánovaný program naruší zvláštny sused, dobrosrdečný starček, ktorý dievčatku predstaví celkom iný, magický svet. Práve on je tým letcom, ktorý v knihe vystupuje ako rozprávač príbehu a stretáva v africkej púšti neobyčajnú bytosť zo vzdialenej planéty. Prezradí jej tajomstvá života Malého princa, s ktorým sa stretol počas svojho cestovania naprieč vesmírom a tiež aký mal názor na svet a dospelých. Čo sa stalo s Malým princom po skončení príbehu? To odhalí hlavná hrdinka na konci tejto inscenácie.
Dielo sa knižnou predlohou iba voľne inšpiruje. Pozorujeme v ňom prelínanie dvoch dejových línií, pričom je viditeľná zmena počítačovej a fázovej animácie a tak isto aj rôznorodosť farieb a tvarov postáv. Hudba Hansa Zimmera v rozprávke navodzuje správnu atmosféru, vďaka ktorej sa môžete ponoriť do vlastného sveta fantázie spolu s postavami. Najdôležitejší prvok, ktorým vždy bola predstavivosť, je zachovaný. Práve ten robí túto rozprávku rozprávkou ako pre deti, tak i pre dospelých. A to je hlavný dôvod, prečo by ju každý mal aspoň raz prečítať, aspoň raz vidieť. Je nepochybné, že sa vám zapáči, pretože „dobré vidíme iba srdcom. To hlavné je očiam neviditeľné.“
Autori: Nikoleta Žišková, Daniela Štulrajterová
Foto: staticflickr.com