Je deväť hodín ráno a nachádzame sa na recepcii v Digital Parku. Vo firme nás víta Petra Stoláriková, PR konzultantka spoločnosti. Zavedie nás do priestorov jedálne, kde si zamestnanci práve vychutnávajú posledné kúsky raňajok. „Dnes boli raňajky so šéfom. Konajú sa raz do mesiaca a sú určené najmä pre nových zamestnancov. Ktokoľvek sa môže CEO opýtať na to, čo ho zaujíma,“ informuje nás. Obzeráme si priestory a usadíme sa na farebných stoličkách. Vtom si všimneme tri veľké hracie automaty a uvedomíme si, že vlastne celý tento priestor podnecuje kreativitu a hravosť. Pixel Federation sa totiž zameriava na tvorbu webových online hier a hier pre mobily a tablety. Na slovenskom trhu pôsobia už ôsmy rok.
Čo si neprinesieš, to nemáš
Začínali v bratislavskej Cvernovke v miestnosti s rozmermi 36m² a so skromným počtom štyroch ľudí. Podmienky tam neboli najlepšie. Málo miesta, vybavenie priestoru predstavovalo len to, čo si priniesli. Keď pršalo, zatekalo cez okná. Neskôr sa presťahovali do prerobeného bytu na Staromestskej ulici. Ľudí začalo pribúdať a po roku sa do bytových priestorov už jednoducho nezmestili. Nasledovalo tak ďalšie sťahovanie na Vysokú ulicu. Z pôvodného jedného poschodia obsadili nakoniec až tri a zabrali taktiež priestory aj v druhej budove na Hurbanovom námestí.
Neľahké začiatky
Za prvý úspech, ktorý dosiahli, by sa dalo považovať získanie investora, niekoho, kto veril v ich prácu a bol ochotný vložiť do toho svoje peniaze. Avšak niektoré projekty stále zostávali bez úspechu. Zisk začala ako prvá prinášať až hra TrainStation vytvorená pre Facebook. Ide o vlakovú simuláciu, v ktorej si vy ako hráč budujete vlastné vlakové impérium. Hra funguje na princípe freemium, čo znamená že hru hráte zadarmo a zároveň máte možnosť kúpiť si rôzne prémiové artikle (tzv. in-game purchases). Túto hru mesačne hrávajú vyše dva milióny hráčov. Donedávna firma ešte sídlila na rôznych miestach. Tento rok sa však definitívne usadili v spoločných priestoroch v komplexe Digital Park oproti Auparku. Nový priestor si zamestnanci nevedia vynachváliť. „Teraz, keď sme spolu, je to oveľa lepšie. Šimon (pozn. red. Š. Šicko, CEO Pixel Federation) mal vysnívaný priestor. Nejaký krásny,veľký space, kde budeme môcť pracovať a chillovať. Strašne sa nás snaží rozmaznávať,“ hovorí marketing manažérka Zuzka Margetinová. „Firma už je v štádiu, keď potrebuje byť vážnejšia. Nielen voči zamestnancom, ale aj voči vonkajšku. Takže určite ambíciou nie je len to, aby zamestnanci boli spokojní, ale aby sme boli atraktívni aj pre niekoho zvonku. A práve jeden spoločný priestor v takomto prostredí je toho súčasťou,“ nadväzuje manažér Daniel Duranka.
Nová hra je vždy riziko
Momentálne má spoločnosť štyri live produky, ktoré sú podporovené aj marketingom. Sú to hry TrainStation, Emporea, Diggy’s Adventure a BIG Shopkeeper. V pláne majú aj niečo nové. K tomu sa však zatiaľ nechcú a ani nemôžu vyjadrovať. V prípade tvorby novej hry je to vždy o veľkom riziku. Ako príklad nám uviedli, že ak do hry investujete 200 000 euro, čo je enormná suma peňazí, tak tá hra nemá šancu si v prvých dňoch od spustenia na seba zarobiť. Strata sa každým dňom prehlbuje a začínajú tak špekulácie, či má zmysel držať danú hru pri živote, alebo to radsej ukončiť. Ľudia dnes radi plynule hrajú hry na facebooku a vo svojich zariadeniach. Ich priorita je preto teraz dokončiť prenos TrainStation do verzie pre tabety a mobily, čím sledujú tento trend v dnešných technológiách, na ktorý doplatila napríklad Zynga s ich hrou FarmVille.
Plány do budúcnosti
Zo začiatku mali Pixely strach, ako dlho sa hry na facebooku udržia, no dnes im zarábajú nemalé peniaze. Pri projekte TrainStation odhadovali životnosť približne pol roka, no nakoniec má úspech už viac ako štyri roky. Na budúci rok plánujú pokračovať v tvorbe týchto hier. Plánujú vytvoriť jeden až dva veľké formáty a približne štyri až šesť menších projektov. Do ďalekej budúcnosti majú určité vízie, ako napríklad vytvoriť vlastné projekty, ktoré by sa predávali aj na Steame. ,,Treba najprv robiť to, čo vieme a neustále sa zlepšovať a pokračovať,” vyjadril sa game dizajnér Gábor Szénasi. Zdôvodňujú to tým, že na výrobu vlastnej hry by potrebovali aj ľudí, ktorí už majú s takouto tvorbou skúsenosti, alebo by sa museli všetko naučiť sami, čo by trvalo x rokov.
Každý pixel má svoje miesto
V stručnom informačnom časopise označujú zamestnanci sami seba ako pixely. Organizačne sú usadení podľa jednotlivých tímov, ktoré majú na starosti konkrétnu hru. Jeden tím tvoria producent, grafici, programátori, dizajnéri, supportné oddelenia, ako napr. community management, marketing, analytici a testeri.
Pixely o Pixeli
Daniel Mihálik, grafik pre Diggy’s Adventure
K pixelu som sa dostal vďaka mamke, ktorá ma informovala o existencii takejto firmy. A moja funkcia je tvorba grafiky do tejto hry, a to grafiky postavičiek, baní, vlastnej grafiky a mnoho ďalšieho. Najlepšie na tejto firme je kreatívne prostredie a služby. V podstate po každej stránke je o nás postarané. Som veľmi spokojný, že tu pracujem.
Štefan Olejník, programátor pre BIG Shopkeeper
Počas štúdia na vysokej škole som hľadal brigádu a z Pixelu mi odpísali, že hľadajú človeka na 8 hodinovú pracovnú dobu. Môj kamarát hľadal presne niečo také, tak som mu túto prácu posunul a po dokončení školy sa mi ozval tento kamarát, či sem nechcem ísť pracovať a som tu spokojný. Najlepšie na tejto firme je, že tvoríme hry. Presne to som chcel v živote robiť.
Rasťo Jelínek, Ján Litecký, level dizajnéry pre Diggy’s Adventure
My sme v tejto firme hviezdy, naším poslaním je hviezdiť, očarovať, ohurovať, ale inak sme level dizajnéry. V Diggy’s Adventure vymýšlame rôzne levely, v podstate celý príbeh z globálneho hľadiska a potom rozdeľujeme prácu našim minionom. Do pixelu sme sa dostali výťahom, síce pôvodne schodami, ale to nás prešlo. So sebou sme spokojní, s prácou ostatných, samozrejme, nie, ale uvedomujeme si, že aj naše poslanie treba zlepšovať. A čo je najlepšie na tejto práci? My!
Daniel Radocha, šéfgrafik TrainStation
Náplňou mojej práce je starať sa o to, aby art výstup TrainStation vyzeral tak, ako má. Samozrejme sa ešte stále venujem aj grafike. Momentále vediem aj pohovory na naše pozície, pretože projekt je celkom vyťažený. K Pixelu som sa dostal, keď som bol ešte na škole. Kamarát mi hovoril o tom, že práve do Pixelu hľadajú grafika, avšak vtedy sa venovali hlavne webu, a to sa mi veľmi nepozdávalo. Až potom, keď sa začali venovať hrám, som im niečo urobil na skúšku a nakoniec som sa pridal do kolektívu. To bolo šesť rokov dozadu. Najlepšie sú pre mňa eventy, aj to, že je práca stále zaujímavá, a aj to, že máme vždy feedback na našu prácu. Mňa najviac teší to, že vidím zmysel našej práce, to, že to niekoho baví.