Dostať sa z Jamy na Skladovú je zážitok. Obzvlášť, keď sa rozhodnete ísť autobusom a pri prestupe bojujete o život s trnavským vetrom.
Je niečo krátko po štrnástej hodine a práve prichádzam vlakom do Trnavy. Na železničnej stanici sa to hemží ľuďmi. Každý sa niekam náhli. Oproti ich rýchlemu kroku si pripadám ako postavička v spomalenom filme. Viem, že do príchodu autobusu mám ešte 20 minút. Prišla som v predstihu, pretože pred redakčnou poradou sa chcem zastaviť v školskej knižnici.
Pri východe zo stanice ma prefacká silný studený vietor. Hoci slnko ostro svieti, pocitová teplota sa blíži k nule. Dokonalý začiatok jari. Čas mi zbehne rýchlo a autobus prichádza s dvojminútovým predstihom. Zázrak, hovorím si v duchu.
V ruke zvieram ISIC a 5 eur. Vodiča sa pre istotu opýtam, či ide smerom k poliklinike. Neraz sa mi totiž stalo, že som na tejto zastávke nastúpila na spoj, ktorý išiel opačným smerom. Šofér na mňa hľadí spopod slnečných okuliarov neprítomným pohľadom. Pochopím, že ma nevnímal, a tak otázku zopakujem.
„Áno,“ preniká spoza skla odpoveď. „Poprosím dobiť kartu,“ zahlásim a popod sklenenú tabuľu posúvam zožmolenú päťeurovku. Vodič niečo naťuká do stroja, ktorý vzápätí ohlási robotickým hlasom: „Priložte kartu.“ Počúvnem rozkaz a prenikavý zvuk zahlási, že operácia bola úspešne dokončená.
Prestup môj každodenný
Autobus je prekvapivo poloprázdny, a tak si sadám na voľné miesto hneď za vodičom. Premávka je plynulá, vďaka čomu sa na moju cieľovú zastávku dostávam načas. Po vystúpení smerujem rovno do knižnice v Jame. Rýchlo vybavím, čo treba a frčím na Skladovú. Aplikácia však hlási, že pri prestupe si počkám trištvrte hodinu. Nehorázna strata času, ale čo už. Nastupujem na autobus číslo 3, ktorým sa dostávam opäť na železničnú stanicu, kde si počkám na spoj číslo 16.
Vzduchom sa ozýva dunenie silného vetra. Naráža do mňa a pohráva sa mi s vlasmi. Schovám sa teda do vestibulu železničnej stanice. Prsty na rukách mi skrehli na kameň. Vietor si razí cestu dnu cez automatické dvere, ktoré sa každú chvíľu otvárajú.
Túto príležitosť využije holub, ktorý pricupká dovnútra. Rozprestrie krídla, preletí cez vestibul a pristane priamo nad hodinami, ktoré upútajú moju pozornosť. Autobus by mal prísť o päť minút, idem teda na zastávku.
Aleluja!
Pri pohľade na prichádzajúci autobus ma zalieva nevýslovný pocit radosti, že sa konečne aspoň trochu zohrejem. Márne. Nie je to spoj, na ktorý čakám. Za ním sa na zastávke vystrieda ďalší, ktorý taktiež ide iným smerom. Môj spoj nakoniec prichádza s päťminútovým meškaním a utrpenie sa po takmer hodine čakania, chvalabohu, končí.
Ceny alternatívnej dopravy
Taxi – od 3 do 7 eur
Zdieľané elektrobicykle Arboria – výpožička do 10 minút – 50 centov
– každá minúta navyše – 10 centov
Prenájom bicykla Kolokolo – zimný semester – 10 eur
– letný semester – 15 eur
Zdieľané kolobežky Trier – 1 euro za odomknutie
– 22 centov za minútu jazdy
Zdieľané kolobežky Bolt – odomknutie zadarmo
– 30 centov za minútu jazdy
Svitá autobusovej doprave na lepšie časy?
Slabá frekvencia spojov či preplnené autobusy. Práve tieto faktory študentom na mestskej autobusovej doprave prekážajú najviac. Po optimalizácii MHD by sa to ale mohlo zmeniť. „V súčasnosti sa koná jedna z posledných fáz k danej optimalizácii, a to zapracovanie pripomienok zo strán mestských poslancov a odboru dopravy mesta Trnava,“ hovorí Thomas Štefák z odboru dopravy mesta Trnava.
Mesto si od tohto kroku sľubuje, že sa problém nízkej frekvencie premávania spojov vyrieši. „Vďaka optimalizácii mestskej autobusovej dopravy príde k lepšiemu využitiu vozidlového parku, ako aj vodičov, vďaka čomu budú autobusy chodiť častejšie a v lepších časových intervaloch,“ dopĺňa Štefák.
Priameho spoja z Jamy na Skladovú sa študenti nedočkajú
Problém, s ktorým zápasí mnoho študentov FMK, ostáva však neriešený. Mesto v súčasnosti neuvažuje o zriadení priameho spoja medzi zastávkami V. Clementisa Poliklinika a Trstínska Skladová. Thomas Štefák to odôvodňuje tým, že na tejto trase sú už dostatočne zastúpené ostatné autobusové linky.
Na Skladovú tak budú študenti naďalej cestovať s prestupom. Štefák však dopĺňa, že optimalizáciou by sa mohli aspoň zlepšiť prestupné väzby liniek 4 a 16. „Väčšinu dňa bude cesta medzi zastávkou V. Clementisa Poliklinika a zastávkou Trstínska Skladová trvať 31 minút,“ dodáva.
Problém nie je len dostať sa na Skladovú, ale aj odtiaľ. Vyučovanie praktických predmetov sa niekedy končí o 19:30 a najbližší autobus ide až po desiatej hodine. „Zo Skladovej ulice žiaden spoj v uvedenom čase nepremáva, keďže podľa štatistík v tomto čase na uvedených zástavkách takmer nikto nenastupuje. Avšak spoj ide zo susednej zastávky Trstínska Cukrová, a to o 20:15,“ uzatvára Štefák s tým, že možnosť pridania večerných spojov v tomto úseku môžu navrhnúť spracúvateľom optimalizácie MHD.
Študenti FMK: Autobusová doprava je lacná, no nedá sa na ňu spoliehať
Zaujímal nás aj pohľad študentov. Hoci uprednostňujú cestovanie autobusmi, priznávajú, že to má aj svoje negatíva. Pýtali sme sa ich nasledovné otázky:
- Aký druh dopravy v Trnave preferuješ a prečo?
- Ako často využívaš MHD?
- Vieš sa spojmi MHD dostať všade, kam potrebuješ?
- Aký druh dopravy ti najviac vyhovuje, keď ideš na Skladovú?
- Je podľa teba cena cestovného lístka primeraná?
- Aké zlepšenia v rámci MHD by si privítal/a?
- Keby sa zvýšila frekvencia spojov, chodil/a by si autobusom častejšie?
Jaroslav, 1. Bc. KOMU
- Kým bolo ešte teplejšie počasie, tak to boli kolobežky, najmä kvôli flexibilite a pohodliu. Keď sa však ochladilo a kolobežky z ulíc zmizli, nemal som na výber a musel som siahnuť po autobuse.
- Najčastejšie pri preprave na Skladovú, kde to však nie je ideálne s prestupmi, alebo aj na stanicu. Dalo by sa povedať, 2-3 razy do týždňa.
- Zväčša áno, problémy však nastávajú pri preprave na Skladovú, kde teda, aspoň mne, priame spoje z internátu nechodia.
- Ideálnym spôsobom by bol taxík alebo auto, ako študent si to však nemôžem úplne dovoliť každý týždeň a musím preto zvoliť autobusy.
- Pochádzam z Košíc, kde sa cena lístkov na MHD pohybuje o trochu vyššie. Preto mi pripadajú sumy v Trnave adekvátne.
- Okrem vylepšenia spojov, čo sa týka prestupov, by to bola určite ich frekvencia. Autobusy chodia raz za hodinu a niektoré spoje dokonca iba raz za deň. Taktiež by bolo príjemnou zmenou aj pridanie terminálu do zadných dverí, čo by urýchlilo nastupovanie.
- Pravdepodobne áno. Aj keď ich používam pomerne často, ak raz zmeškám spoj, musím čakať aj hodinu, čo ma často prinúti objednať si taxík. To sa však týka väčšinou iba vzdialenejších miest. V Trnave sa podľa mňa dá na väčšinu miest rýchlo prepraviť aj pešo.
Klára, 2. Bc. KOMU
- Preferujem autobusy, a to z dôvodu nízkych nákladov na cestovné. Niekedy musím využiť aj taxi služby alebo zdieľané kolobežky.
- Autobusom cestujem najčastejšie, ako sa dá. V Trnave sa zdržiavam prevažne kvôli škole, takže vždy, keď idem do školy, z nej alebo keď sa presúvam medzi budovami (Skladová – Jama), využívam MHD.
- Ak by boli spoje viac frekventované, tak áno. Momentálne sa, bohužiaľ, často nedostanem načas, kam potrebujem a musím využiť iný spôsob dopravy.
- MHD, medzimestská autobusová doprava alebo osobný vlak. V najhorších prípadoch taxi alebo Bolt kolobežky.
- Myslím, že pre študenta je cena lístka primeraná.
- Určite by som privítala častejšiu frekvenciu spojov.
- Keďže toto je môj jediný problém, určite veľmi rada.
Tomáš, 3. Bc. KOMU
- Minulý rok by som povedal, že služba Bolt je najlepšia voľba, ktorú si môžem zvoliť, ale opak bol pravdou. Akonáhle som začal cestovať autobusmi, môj život sa zmenil a tento výber sa stal pre mňa najlepším. Hlavne oproti Boltu ušetrím.
- MHD spoje využívam každý deň. Školu mám od pondelka do stredy a vždy idem spojom do školy aj z nej. Je to pre mňa praktické, pretože si môžem všetko naplánovať, nemusím sa stresovať a hlavne zastávky mám hneď pri internáte.
- Doteraz som nemal žiadny problém so spojmi. Všetky linky autobusovej dopravy majú podľa mňa skvelé prepojenia a veľkým plusom sú prestupy, ktorými sa človek dostane naozaj všade. Ak si to porovnáme s predošlými rokmi, pribudlo viac spojov.
- Bývam na Internáte Miloša Uhra, od ktorého ide priama linka č. 16 každú hodinu. Bezpochyby ide o ideálne riešenie v rámci cestovania. Ešte sa mi nestalo, že by som nestihol nejakú prednášku alebo seminár na Skladovej.
- Cena cestovného lístka mi vyhovuje. Podľa potreby si dobijem kredit na môj ISIC, bez ktorého by som si nevedel predstaviť cestovanie. Tých 25 centov po priložení čipovej karty ma nezruinuje a v iných mestách som sa stretol s drahšími cestovnými lístkami.
- Osobne by som posilnil ranné spoje č. 3 a č. 6. Tieto linky sú v ranných hodinách veľmi preplnené a nie vždy sa tam cítim komfortne. Zároveň by som pridal ešte priame spoje už na spomínanú Skladovú, pretože tam má vyučovanie veľa študentov z našej školy.
- Určite áno. Pochvaľoval by som si to ja, ale aj ostatní študenti. Viem si to predstaviť najmä zo železničnej stanice, z ktorej každý deň prichádza na naše fakulty mnoho ľudí. Taxíky a ďalšie prepravné služby sú cenovo nevýhodné a týmto krokom by sa vyriešilo veľa problémov.
Diana, 2. Mgr. KOMU
- Môj spôsob prepravy v Trnave závisí od toho, kam sa potrebujem dostať. Ak je zlé počasie, využívam autobus. Ak nejde žiaden spoj, využívam Bolt. Keďže Trnava nie je až tak veľké mesto, nemám problém sa prejsť aj peši.
- Prvé roky štúdia som využívala MHD každý deň. Dnes už nie som v Trnave často, takže ju využívam sporadicky.
- Spoje, ktoré som zvykla využívať, ma vždy dostali tam, kam som potrebovala. Väčšinou som chodievala rovnakými trasami.
- Na Skladovú už, chvalabohu, nemusím chodiť približne dva roky. Síce vlani som tam musela ísť kvôli skúške, išla som autobusom a naspäť na stanicu som zvolila taxík. Vždy záleží na tom, kedy autobus ide, keďže v tomto úseku nepremáva často.
- Myslím, že 25 centov za lístok nie je zlá cena.
- Veľakrát sa mi v autobuse stalo, že bol preplnený. Nebol tam žiadny vzduch, človek sa nemal poriadne kam postaviť a niektorí drzí vodiči zatvárali dvere skôr, ako ľudia stihli nastúpiť.
- Bolo by vhodné posilniť spoje. Často ľudia idú peši, lebo vedia, že autobus je plný alebo sa dostanú na určité miesto skôr ako autobus. Keby premávali spoje častejšie, napríklad aj na Skladovú, študenti by ušetrili peniaze, ktoré inak míňajú na taxi službu.
Michal, 2. Mgr. KOMU
- Najviac preferujem chôdzu. Všetko je v blízkosti do cca 20 minút rýchlejším krokom. Keď nestíham, idem autobusom, prípadne taxíkom. Občas, najmä v letných mesiacoch, využívam Bolt kolobežky.
- MHD využívam iba keď sa nestíham dostať tam, kam potrebujem, čiže asi jedenkrát alebo dvakrát mesačne.
- Spojmi sa dostanem všade, avšak autobusy chodia raz za čas, a tie, čo najviac potrebujem, chodia raz za hodinu.
- Na Skladovú chodím pešo zo stanice. Trvá to 25 minút.
- Áno, cena je nižšia, ako napríklad v Martine, kde stojí študentský lístok 70 centov, a myslím, že je aj lacnejšia ako v Bratislave.
- Privítal by som, keby spoje chodili častejšie, ale vzhľadom na počet ľudí využívajúcich MHD, by to bolo zrejme stratové.
- Asi áno, najmä v zimných mesiacoch. Inak vždy uprednostňujem chôdzu.
Adriana, 1. Mgr. KOMU
- Keďže som študentka, asi najviac vyhovujúcou formou dopravy je pre mňa mestská hromadná doprava. Keďže je MHD v Trnave, podľa môjho názoru, nedostačujúca, ak je príjemné počasie, preferujem chodenie peši. Okrem toho uprednostňujem dopravu autom alebo Boltom.
- MHD sa snažím využívať v čo najväčšej miere. Väčšinou to však predstavuje problém, keďže dopravu autobusmi, ktoré chodia pomerne málo, je náročné zosúladiť s časmi prednášok. V priemere využívam MHD dvakrát týždenne.
- Áno. Autobusom chodím len do školy, takže aktuálne sa viem dostať všade, kam potrebujem.
- Vzhľadom na polohu je doprava na Skladovú celkom komplikovaná. Autobus chodí veľmi zriedka a peši to nie je vždy možné kvôli času a vzdialenosti. Preto najčastejšie využívam, a zároveň mi aj najviac vyhovuje, dopravu autom alebo Boltom.
- Myslím si, že pokiaľ ide o študentské lístky, cena je primeraná.
- Jednoznačne by pomohlo zvýšenie frekvencie určitých spojov, a to najmä počas najväčšej špičky v ranných a poobedných hodinách. Efektívne by mohlo byť aj aspoň čiastočné prispôsobenie odchodov autobusov zo železničnej stanice s príchodom vlakov.
- Určite áno. Pre mnohých by to bolo prijateľnejšie nielen kvôli časovému hľadisku, ale aj kvôli pohodliu, ak by autobusy vďaka zvýšenej frekvencii nechodievali preplnené.