Lívia Lörinczová, ktorá ako jediná z Pergamenu vyštudovala grafický dizajn

Do týchto nových priestorov sa totižto nedávno presťahoval tím Pergamenu, ktorého práce určite poznáte, len o tom ešte neviete. Skupinka deviatich ľudí sa zaslúžila o dizajny, ktoré sú oceňované vo svete, aj na Slovensku. Príkladom sú dizajnérske ocenenia ako Red Dot Design Award alebo Pentawards, ktoré sa udeľujú za medzinárodne najlepší obalový dizajn. Denne tak kupujete paradajky, víno, bagety, čaje či knihy s nadštandardným dizajnom. V Pergamene totižto vznikla nová tvár Tatranského čaju, Jupíka, obal na čaj Spicy Tea, dizajn obalov pre rajčiny Veselá paradajka a nespočetne veľa vín, ale aj obalov kníh. Napriek týmto úspechom a mnohým zákazkám si našli čas nám porozprávať viac o tejto práci.

Ako prebieha práca na projekte

V priestoroch budovy na námestí nás privítala account manažérka Pergamenu Slávka Nádaská a usadila nás do zasadačky. Zatiaľ ako sme čakali na kreatívneho riaditeľa, čo-to nám porozprávala o fungovaní štúdia. Klasický bežný deň u nich začína poradou, kde si určia, na ktorých projektoch je potrebné v daný deň pracovať. Každý dostane svoju úlohu a snaží sa dodržiavať „timing“. Ak začínajú robiť na novej značke a jej vizuálnej identite, venujú sa jej aj dva, tri týždne. „Kolegovia si k zadaniu vždy najskôr sadnú a urobia spoločný brainstorming. Svoje nápady si častokrát najskôr naskicujú ceruzkou, čiže nie je to len o sedení za počítačom. Väčšinou na jednom projekte pracujú dvaja–traja dizajnéri. Tento systém sa nám rokmi overil, je dobré dostať k návrhom spätnú väzbu najskôr od kolegov, vychytať „muchy“, pozrieť sa na navrhnutý dizajn z viacerých strán.“ Potom sa vyberú 2-3 najlepšie návrhy a pripraví sa prezentácia pre klienta. Ak sa už klient rozhodne pre určitú cestu, tá sa ďalej rozpracuje a vizuálne doladí do finálnej podoby.

IMG_0242

Začiatky Pergamenu a súčasnosť

Do miestnosti prichádza kreatívny riaditeľ Juraj Demovič. Podrobnejšie nám opisuje históriu štúdia Pergamen, ktoré vzniklo v roku 1993. Štúdio zakladal spolu so svojím spolužiakom z vysokej školy, Jakubom Dvořákom. Neskôr sa k nim pridal ďalší spolužiak, Juraj Vontorčík. Po prvých troch rokoch sa rozhodli, že ak sa chcú dostať k zaujímavejším projektom, nemá zmysel byť ďalšou lokálnou reklamnou agentúrou. Rozhodli sa zamerať na grafický dizajn a postupne naberali do tímu čoraz viac dizajnérov.

V súčasnosti tvorí Pergamen zohratá skupina kreatívcov, ktorí vytvárajú dizajn, DTP grafici, ktorí pripravujú návrhy do tlače a account managerky, ktoré sa starajú o komunikáciu s klientmi.

Celkovo v Pergamene vládne priateľská a uvoľnená atmosféra. „Častokrát sme viac priatelia, než kolegovia. Aspoň párkrát do roka chodievame na spoločné výlety, bicyklovačky, alebo si niečo dobré uvaríme. Svoje návrhy si vzájomne komentujeme a konštruktívne kritizujeme. Vždy pomôže, ak sa pri práci na nejakom projekte získa určitý odstup, ak sa na návrh pozrú viacerí kolegovia a vyjadria svoj názor. Vďaka tomu sa nám darí dostať z návrhov to najlepšie“, prezrádza Juraj Demovič. Asi aj pre tieto dôvody má Pergamen toľko úspechov.

IMG_0241
Pracuje sa bežne od deviatej do šiestej, napriek tomu sa stáva, že klient niečo vyžaduje aj o ôsmej večer.

Náš prvý kontakt s novým klientom je zvyčajne tzv. brief, ktorý od neho dostaneme. (pozn. red.: brief je zadanie, ktoré posiela klient agentúre. Zvyčajne obsahuje bližšie informácie o projekte, objasnenie dôvodov na zmenu dizajnu, popis cieľovej skupiny, načasovanie prác a ďalšie informácie, ktoré je potrebné zohľadniť pri práci na projekte). Po schválení rozpočtu zo strany klienta sa začína pracovať na zadaní. „Nové projekty nazývame „biely papier“. Začíname tým, že si robíme rešerše, pozeráme, ako komunikujú podobné značky v zahraničí, robíme si kvázi prieskum, na základe ktorého si vieme utvoriť obraz, kam sa chceme s projektom vizuálne dostať. Je dôležité, aby mal projekt postavený koncept na dobrej myšlienke, ktorá sa dá ďalej rozvíjať. A je skvelé, ak má aj nejakú pointu navyše. V úvode prác máme častokrát „depresiu“ z toho, koľko dobrých vecí na podobnú tému už existuje, pričom viete, že to musíte urobiť dobre a nesmie sa to v žiadnom prípade podobať na nejaký už existujúci dizajn.“

Inšpirácia prichádza hlavne rešeršovaním

Dobrým príkladom toho, ako to vyzerá, je proces vzniku redizajnu obalov na detské limonády Jupík.Keď sme začali s prácami na projekte, najskôr sme si rešeršovali rozprávkové knihy, animované rozprávky, detské produkty, všeličo, čo môže súvisieť s deťmi. Takže sme sa nepozerali len na to, ako vyzerajú sladké limonády, ale aj na produkty určené pre deti, ktorých obaly pracujú s ilustráciami.“ Namiesto niečoho gýčového a plného farieb tak vznikol jednoduchý pútavý návrh, ktorý je inšpirovaný detským svetom. Proces tvorby pokračoval kreslením. „Začne sa na papieri s ceruzkou, pri počítači sa nezačína skoro nikdy. Čmárame si, kukáme si cez plece a podobne. Ale napríklad pri vymýšľaní tvaru fľaše pre TATRATEA sme si pomáhali modelovaním z plastelíny, spomína Juraj Demovič. Pri vytváraní konkrétneho projektu si vzájomne zasahujú do náčrtov, na jednom projekte robia viacerí, a tým prinášajú do dizajnu stále viac nápadov. Po vytvorení návrhov prichádza ďalšia ťažká úloha, pri ktorej je treba mať vysokú mieru sebareflexie. Reč je o výbere tých najlepších návrhov a odprezentovaní klientovi. Ak si ešte stále niekto myslí, že takáto práca je plná zábavy a home officu, je na omyle. Pracuje sa bežne od deviatej do šiestej, napriek tomu sa stáva, že klient niečo vyžaduje aj o ôsmej večer.

Časť tímu Pergamenu a my
Časť tímu Pergamenu a my

Kým nás prevádzajú po ďalších priestoroch, ktoré sa ukrývajú na vrchných dvoch poschodiach, rozprávajú nám aj o tom, aký je podstatný nielen talent, ale aj osobnosť človeka, ktorý sa uchádza o prácu v Pergamene. Dá sa povedať, že sme všetci naladení na jednej vlne a to je dobre.

Vytvárajú dizajn pre obaly produktov aj obálky kníh

Ako postupujeme hore po schodoch, zaujmú nás vystavené ocenenia, ktoré Pergamen získal. Na prvom poschodí nás už registrujú Juraj Vontorčík a jeho kolega. V ďalších priestoroch sú na poličkách vystavené fľaše Včeloviny a rôznych vín. Niektoré z nich sú už v regáloch obchodov a niektoré ešte len uzrú svetlo sveta. Cez otvorené priestory stúpame vyššie na priestranné podkrovie, kde pracujú ďalší traja grafici. Jeden práve navrhuje polep na auto pre konkrétnu značku vína. „Veľakrát sa totižto práca nekončí len dizajnom etikety a návrhom loga. Pokračuje to vizitkami, taškami, polepmi na auto a podobne, pretože sa vytvára celková identita produktu.“ Za stolom pracuje dokonca aj jeden bývalý študent FMK a takisto má počítač zahltený prácou. Pri preplnenej knižnici sa skrýva tretia grafička, Lívia Lörinczová, ktorá ako jediná z Pergamenu vyštudovala grafický dizajn (pozn. ostatní zakladajúci dizajnéri Pergamenu absolvovali Pedagogickú fakultu v Nitre).

IMG_0270
„Dôležité je dostať sa k zaujímavej robote a môcť robiť pekný dizajn.“

Väčšina z kníh ležiacich v knižnici vďačí svojmu originálnemu obalu práve Pergamenu. „Obálky kníh sú voľnejšia práca, než obaly na produkty. Navrhujeme nielen obálky, ale aj zalomenie vnútorných strán, pričom sa snažíme dodržiavať typografické pravidlá tak, aby sa budúcemu čitateľovi kniha dobre čítala. Existuje viacero „zalamovačských pravidiel a trikov“, o ktorých, žiaľ, mnoho sadzačov knižných textov nevie, čo je škoda.“

Presúvame sa k obrovskému oknu, ktoré bielu miestnosť presvetľuje ešte viac. Tam si všimneme nátlačky obalu na pripravovanú knihu od Mareka Vagoviča, Vlastnou hlavou. Cítime sa ako v zákulisí niečoho veľkého, alebo ako v továrni na nápady a pekný dizajn. To vlastne považujú v Pergamene za najdôležitejšie: „Dôležité je dostať sa k zaujímavej robote a môcť robiť pekný dizajn.“ Keď už viac nechceme vyrušovať pri práci, spravíme si aspoň spoločnú fotku a odchádzame s pocitom, že už nikdy nebudeme kupovať produkty s pekným dizajnom bez znalosti, koľko je za tým tvrdej práce.


Autor: Jana Fridrichová
Foto: Ivana Vyšná