Mobilnú aplikáciu Instagram vám asi netreba veľmi predstavovať. Je jednou z najpoužívanejších sociálnych sietí súčasnosti, ktorú v roku 2012 odkúpil Facebook. Jej pôvodnými zakladateľmi sú Kevin Systrom a Mike Krieger. Ako prvý Kevinov uverejnený obrázok bola fotka jeho psíka. Dnes tam však ľudia pridávajú naozaj všeličo, od fotiek svojich raňajok, cez desiatky svojich selfies, až po obrázky zo svojho ranného behu, ktorý stopli len kvôli tomu, aby sa mohli svojim sledovateľom opäť pochváliť. Stačí len niečo odfotiť, pridať správny filter a tadá, vznikne vcelku pekný obrázok. K nemu môžete napísať popis a uverejniť ho na svojom profile. Pridaním hashtagov k fotografiám môžu užívatelia prezentovať svoju fotku omnoho širšiemu publiku, pre ktoré môže byť zaujímavá. Medzi vyše 400 miliónov užívateľov zaregistrovaných na Instagrame však patria aj známe tváre. Aplikácia teda neslúži len na zdieľanie fotografií medzi priateľmi, ale aj ako účinný marketingový nástroj.
V prípade reklamných príspevkov sa však Instagramu podarilo zachovať si svoju identitu, založenú na jednoduchosti, stručnosti a vizualizácii. Pre menšie a menej známe značky môže byť účinným spôsobom, ako sa dostať do povedomia potenciálnych zákazníkov, používanie hashtagov alebo označovanie lokality fotografie.
Webová stránka www.darencurtis.sk, ktorá je zameraná na marketing a reklamu, uvádza tieto základné formy reklamy na Instagrame:
Carousel reklama
Ide o reklamné príspevky, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako tie pôvodné, jednoduché. Ponúkajú však možnosť pozrieť si viacero obrázkov v jednom príspevku posúvaním doľava a nazrieť tak na produkt z viacerých strán, prípadne si pozrieť fotopríbeh. Módne značky tak majú napríklad možnosť ukázať šaty z novej kolekcie z viacerých pohľadov. Táto reklama ponúka tiež možnosť presmerovania priamo na stránku produktu či danej spoločnosti.
Video reklama
Keďže človek si videné a zároveň počuté zapamätá lepšie, tento typ reklamy sa považuje za úspešnejší. Využitie obrazu a zvuku v jednom reklamnom formáte bolo vždy na vyššej úrovni medzi formátmi reklamy. Preto sú k dispozícií aj pár sekundové reklamné videospoty.
Obrázková reklama
Nakoľko je samotný Instagram založený na vizualite, účinným spôsobom reklamy môže byť najmä obrázková reklama. Správny výber fotografie, filtra, produktu a vhodne zvolené prezentovanie dokáže inšpirovať ľudí k jeho kúpe aj bez zbytočných textov. Najmä ak konkrétny produkt či službu odporúča konkrétny človek na svojom profile. Preto na svoju propágaciu využíva čoraz viac firiem a značiek známe osobnosti či blogerky s vyšším počtom sledovateľov.
Vymyslené recenzie
Pri prezeraní profilov rôznych svetových celebrít, modeliek a známejších blogeriek môžete teda natrafiť na veľa fotiek s „naozaj dobrými produktmi“, ktoré veľmi chvália a odporúčajú svojim sledovateľom, s ponúkanými zľavovými kódmi. Ak si však myslíte, že ide o naozajstnú recenziu, môžete byť na omyle. Vo väčšine prípadov totiž tieto produkty ani bežne nepoužívajú a ide len o dobre cielenú reklamu. Rôzne značky a firmy oslovia užívateľov s vyšším počtom sledovateľov a tí potom na svojich profiloch propagujú ich produkty. Veď ktorá tínedžerka si nekúpi ten nový rúž či mejkap, ktorý známa blogerka používa a chváli, dokonca ešte so zľavou? Na kupujúcich totiž pôsobí osobné odporúčanie oveľa dôveryhodnejšie.
„Popri foteniach a módnych prehliadkach si dokážu týmto spôsobom zarobiť za jeden post v prepočte od 115 000 až do 276 000 eur.”
Tisícky eur za jeden post
Analytik Frank Spadafora, ktorý sa venuje marketingu na sociálnych sieťach, určil najviac zarábajúce modelky na Instagrame. Popri foteniach a módnych prehliadkach si dokážu týmto spôsobom zarobiť za jeden post v prepočte od 115 000 až do 276 000 eur. A k tomu im len stačí mať milióny fanúšikov a pridávať obrázky, spolu s produktmi rôznych značiek. Celkom jednoduchý spôsob zarábania, no nie? Z kruhov známejších modeliek si takýmto spôsobom zarába napríklad Kendall Jenner, so svojimi 50 miliónmi fanúšikov, ktorá na svojom profile promuje napríklad rúže alebo topánky značky UGG. Cara Delevingne propaguje oblečenie či rôzne doplnky, ktoré ponúka so zľavami svojim 27,4 miliónom sledovateľom. Známa Gigi Hadid zase robí reklamu riasenke od značky Maybelline. Vďaka veľkej sláve sa však dá nielen dobre zarobiť, ale aj pomôcť ľuďom, ktorí to naozaj potrebujú. Topmodelka Cara nebaží len po bohatstve, dovolenkách a novom oblečení, ale snaží sa brať ohľad aj na ostatných. Začala spolupracovať so spoločnosťou Represent, prostredníctvom ktorej spustila charitatívnu akciu, zameranú na predávanie svetrov s nápisom “The Future is Female”. Všetky zisky z predaja putujú na podporu kampane Girl Up, ktorá sa snaží poskytnúť pomoc pre zdravie, bezpečnosť a vzdelanie dievčat v rozvojových krajinách. Dokonca zorganizovala aj aukciu na predaj svojich hodiniek, ktorou podporila výskum Oxfordskej univerzity pre zachovanie zvierat žijúcich vo voľnej prírode. Najmä zásluhou svojho vysokého počtu sledovateľov sa jej podarilo dostať tieto dobročinné aktivity do povedomia väčšieho množstva ľudí, a tým získať aj lepšiu podporu.
Dvojitý život
Avšak ako to väčšinou býva, nie všetko je také ružové, ako sa zdá. Rovnako je to aj s érou online marketingu na Instagrame, ktorého negatívnu stránku prezentovala austrálska modelka Essena O´Neill. Len jedným príspevkom na Instagrame si dokázala zarobiť stovky eur, stačilo si iba obliecť dizajnérske šaty a uverejniť v nich fotku alebo sa ukázať s produktom z e-shopu. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako život v rozprávke. Mala vyše pol milióna sledovateľov, až si jedného dňa uvedomila, aký dvojtvárny život vlastne žije. Z profilu si vymazala polovicu svojich fotiek a k ostatným pridala pravdivý popis o tom, ako vznikali, kým neboli pre klienta dokonalé. O tom, ako odfotila takmer sto fotiek, kým jej brucho vyzeralo na fotke dokonalo alebo kým nenašla správny uhol a atmosféru fotografie. Ako skoro nič nejedla a kričala na svoju malú sestru aby ju fotila, až kým nebola s výsledkom spokojná. Modelka sa postavila médiám a vyjadrila svoj názor, že sociálne siete sú klamstvom, pretože neodrážajú skutočnú realitu. Podľa nej vytvárajú len skreslený pohľad na život a menia ľudí na niekoho, kým nie sú. Preto je dôležité pozerať sa na obsahy sociálnych sietí s nadhľadom a nedôverovať všetkému, čo sa nám prezentuje.
YouTube náš každodenný
Mnohí blogeri, ale aj bežní používatelia si zarábajú tiež tzv. „vlogovaním“ na YouTube. Základom je, podobne ako pri Instagrame, široká základňa svojich fanúšikov a odberateľov a tiež pravidelné prispievanie. K úspešným videám patria najmä tie vtipné a originálne, ale tiež rôzne návody pre dievčatá na prípravu dokonalého mejkapu, či originálne hudobné ukážky, pričom autori vo svojich videách odporúčajú a prezentujú rôzne produkty. Tu platí jednoduchá rovnica: čím viac zhliadnutí má dané video, tým viac peňazí získa autor za reklamu. My sme sa snažili zistiť, ako to u nás na Slovensku a tiež v Česku vyzerá so zarábaním prostredníctvom sociálnych sietí a ktorá z nich „vynáša“ najlepšie. Je doterajšia práca modeliek týmto novodobým marketingom ohrozená?
Najzaujímavejšie fakty o Instagrame:
- V čase, keď bol Instagram odkúpený Facebookom, mal len 13 zamestnancov.
- Instagram má viac ako 300 miliónov aktívnych používateľov za mesiac.
- Každý deň je zdieľaných okolo 70 miliónov fotiek.
- Viac ako 90% používateľov je mladších ako 35 rokov, z toho 68% sú ženy.
- 94% používateľov Instagramu je aj na Facebooku.
- Až 36% zo zaregistrovaných ľudí nikdy nepridalo žiadnu fotografiu.
- 49% používateľov Instagramu ho používa každý deň.
- Za sekundu prebehne Instagramom okolo 8500 likeov a 1000 komentárov.
- Najpopulárnejšími značkami na Instagrame sú Nike, National Geographic a 9GAG.
- Hotel 1888 v Sydney je prvý Instagram Hotel na svete – má špeciálne izby upravované na “selfie” a používatelia Instagramu, ktorí majú viac ako 10 000 sledovateľov môžu ostať v tomto hoteli na jednu noc zadarmo.
- Najpopulárnejším dňom postovania fotiek na Instagram je štvrtok.
- Fotografie upravované filtrom “Mayfair” majú najviac likeov a komentárov.
- V roku 2013 uviedol Instagram možnosť zverejnenia videa – len za 24 hodín bolo nahraných okolo 5 miliónov videí.
- Najpopulárnejšími hashtagmi sú #love a #selfie.
Foto – zdroje:
Instagram 1- http://www.buzzwordcreative.co.uk/
Instagram 2- http://smmguide.co/
Instagram 3- http://smmguide.co/
Instagram 4 – http://hypez.com/
5 minútový marketing na Instagrame – http://www.pmzmarketing.com.au/
Základné fakty o Instagrame – http://linkhumans.com/
Cara Delevingne, Gigi Hadid a Kendall Jenner – instagram.com
Autor: Nikoleta Žišková