November sa mení na Movember! Tak znie myšlienka medzinárodnej iniciatívy boja proti mužskej rakovine prostaty. Zarastenými bradami a fúzami zvyšujete povedomie o dôležitosti urologického vyšetrenia.
Oficiálne kampane prebiehajú v 21 krajinách po celom svete a Slovensko nie je výnimkou.
Október sa niesol v znamení boja proti rakovine prsníka. November je zase mesiac boja proti rakovine mužskej prostaty. Slovenská urologická spoločnosť sa už tri roky aktívne zapája k medzinárodnej iniciatíve Movember. Tento rok prenechali zvyšovanie povedomia o prevencii paradoxne ženám.
Od začiatku mesiaca je na sociálnych sieťach vidieť príspevky o tom, ako veľmi dôležité je vyšetrenie a preventívna prehliadka u urológa. Slovenské speváčky, moderátorky, športovkyne, političky či herečky spolu s kampaňou značky Fusakle vyzývajú všetky ženy, aby vyzvali svojich partnerov, otcov a synov na preventívne vyšetrenie prostaty.
Bradatý a fúzatý november
Spojením slova November a anglického slova Moustache, v preklade fúzy, vzniklo slovo Movember. Muži si nechávajú počas celého mesiaca narásť fúzy a tiež zarásť svoje brady. Oholia sa až decembri. Svojou vizuálnou zmenou vzľadu prispievajú k osvete prostredníctvom tejto vzácnej kampane.
„Je to veľmi dobrý projekt a teším sa, že o ňom viete aj vy – mladí ľudia. Máte okolo seba dedka, otca, strýka či priateľa, ktorých treba naladiť na to, aby sa nebáli, respektíve nehanbili ísť urológovi,“ ocenil prínos tejto iniciatívy nitriansky urológ a člen výboru Slovenskej urologickej spoločnosti Jozef Marko. Zároveň dodal, že aj on sa zapája do kampane Movember, teda „bradatý november,“ kde si muži nechávajú zarásť bradu a narásť fúzy na zvýšenie povedomia o dôležitosti návštevy urológa.
Môžeš sa zapojiť aj ty. Slovenská značka ponožiek Fusakle je partnerom Slovenskej urologickej spoločnosti. Stačí si len urobiť fotku v Movember ponožkách alebo s reálnymi či falošnými fúzmi. Ďalším krokom je postnúť fotografiu na Instagram alebo Facebook a pridať hashtagy #movember #dalsom #fusakle. Poslednýma a zároveň najdôležitejším krokom je porozprávať sa s mužmi vo svojom okolí o vážnosti prevencie. Podporiť tento boj môžeš aj kúpou fúzatých ponožiek Fusakle do konca novembra. Alebo len jednoducho premeň svoj oholený vizuál na zarastený a šír poterebnú osvetu. Mnohým mužom môžeš zmeniť život.
Movember 2020 a ženy
Slovenská urologická spoločnosť (SUS) si tento rok 2020 zvolila ako súčasť kampane Movember paradoxne ženy, nie mužov. Je pravdepodobné, že za väčšinu návštev mužov v urologickej ambulancii môžu práve ich ženy. „Myslíme si, že ženy maju určite výrazný podiel na tom, aby sa muž, partner, brat, či otec, vybral na preventívnu prehliadku. Ženy sú disciplinovanejšie a majú aj veľkú výhodu v tom, že každá má svojho gynekológa. Je pre ne prirodzenejšie chodiť k doktorovi, kde sa vyšetrujú aj intímne partie,“ vyjadril svoj názor pre Atteliér MUDr. Jozef Marko.
Pre mnohých mužov je táto téma úplne tabu, preto by mali rozhovor iniciovať ženy, ktoré sú vo všeobecnosti otvorenejšie.
Predseda SUS Ivan Minčík doplnil fakt, že prax ukazuje, že za absolvovaním preventívnej prehliadky stojí vo väčšine prípadov žena, ktorá sa stará o zdravie celej rodiny. „Ženy často otvárajú rozhovor o tejto chúlostivej téme s mužmi, na ktorých im záleží, a niekedy ich dokonca aj objednajú na preventívnu prehliadku. Sme presvedčení, že ak venujú pár minút svojho času a porozprávajú sa s mužmi o dôležitosti prevencie, môžu im tak zachrániť zdravie či dokonca život,“ uviedol Minčík.
„Jeden rozhovor môže zmeniť život,“ uvádzajú vo svojich statusoch na Instagrame slovenské známe ženy, ktorá sú súčasťou projektu. Sú nimi napríklad Veronika Cifrová Ostrihoňová, Danka Barteková či Katarína Koščová a veľa ďalších. V skutočnosti sa nimi v rámci kampane môže stať akákoľvek žena či muž. Táto veta je zároveň aj heslom kampane Movember, ktorá upozorňuje na dôležitosť preventívnych prehliadok v predchádzaní rakoviny prostaty.
„Muži majú v sebe zakorenený pocit dominancie a sily. Aj na podvedomej rovine majú väčší blok z vyšetrenia, pretože sa dostanú do submisívnej roviny, pocitu ohrozenia bezpečia, čo pôsobí negatívne na ich sebavedomie. Vyvoláva to v nich tiež strach zo straty mužskosti, ktorý je pri ochorení prostaty silnejší ako pri iných onkologických témach. Pre mnohých mužov je táto téma úplne tabu, preto by mali tento rozhovor iniciovať ženy, ktoré sú vo všeobecnosti otvorenejšie,“ zhodnotila pre portál dalsom.sk psychologička Andrea Križanová ohľadom rozhovoru žien s mužmi o rakovine mužskej prostaty.
Poďme sa s mužmi rozprávať o rakovine prostaty
Otvoriť debatu so svojím mužom, otcom, dedkom či priateľom o rakovine mužskej prostaty nemusí ísť vždy ako po masle. Ako sa teda s nimi rozprávať, aby to dobre pochopili? Psychologička Križanová uviedla pár dobrých rád na hladký rozhovor so svojimi najbližšími mužmi v okolí.
Tvrdí, že najdôležitejšie je nájsť si správne načasovanie, keď je dobre naladený. Môžeme tiež využiť aktuálnu situáciu a odvolať sa na to, že november je mesiacom prevencie proti rakovine mužskej prostaty. „Ako motiváciu či dôvod môžeme tiež spomenúť, že keď na vyšetrenie nechce ísť kvôli sebe, nech tak urobí pre deti a rodinu,“ radí Križanová. Ďalej uvádza, že mu môžeme dať konkrétne príklady – brožúru, článok či nejaké inšpiratívne rozhovory. Ak si nevie predstaviť, ako to vyzerá, alebo je to preňho niečo neznáme a prečíta si o tom, môže to preňho byť motivujúce.
Na odľahčenie sa ho môžeme opýtať pomerne dôležitú otázku o tom, čo si o preventívnej prehliadke u urológa myslí. Takto zistíme, aké je jeho nastavenie. „Ak by nechcel zareagovať hneď, treba mu dať čas na rozmyslenie a počkať, keď sa o tom bude chcieť porozprávať,“ upozorňuje psychologička.
Prevencia je dôležitá
Na preventívne urologické prehliadky chodí na Slovensku približne len 20 percent pacientov po päťdesiatke. Upozornila na to Slovenská urologická spoločnosť. „Mladšia generácia je lepšie informovaná a viac sa bojí o život. Starší muž si mnohokrát povie, že keď má aj viac rokov a má sa dobre, tak načo by chodil k urológovi, a to je chyba. Nepodceňujme to v každom veku,“ odpovedal na otázku ohľadom príčiny, prečo sa ľudia stránia tohto vyšetrenia, urológ Marko.
V prevencii rakoviny mužskej prostaty sme na spodných priečkach európskeho rebríčka.Národné centrum zdravotníckych informácií uvádza, že na Slovensku trpí rakovinou prostaty takmer 9 000 Slovákov. „Čo je ale podstatnejšie, je fakt, ze ročne pribúda viac ako 2 000 nových pacientov s rakovinou a približne 600 mužov na toto ochorenie ročne zomrie,“ informoval nás Ivan Minčík, predseda výboru SUS.
Pravidelné preventívne prehliadky pomáhajú odhaliť ochorenie včas a môžu tak zachrániť život.
Prvým krokom k predídeniu ochorenia a jeho včasného odhalenia je preventívne vyšetrenie. Mužom sú vo väčšine prípadov navštívenia urologickej ambulancie motiváciou práve ich ženy. „Pravidelné preventívne prehliadky pomáhajú odhaliť ochorenie včas a môžu tak zachrániť život. Zachytiť včasné štádiá ochorenia, keď je nádor len v prostate, sa dá liečiť a aj úplne vyliečiť. Keď má pacient metastázy, už sa to vyliečiť nedá,“ vyjadruje sa MUDr. Jozef Marko. Je dôležité zdôrazniť, že až 90 % prípadov je liečiteľných, ak sa zachytia včas.
Nepríjenosť vyšetrenia je mýtus
„Vyšetrenie je nepríjemné. Je to určite bolestivé. Mám strach, čo ak sa niečo zistí?“ Toto sú najčastejšie strachy a obavy mužov, ktorí ešte neabsolvovali preventívne urologické vyšetrenie.
Vyšetrenie a preventívna prehliadka u urológa trvá asi 15-20 minút a absolvuje sa raz za 3 roky. Nasleduje pohovor a fyzikálne vyšetrenie. „Digitálneho retálneho vyšetrenia sa pacienti boja najviac, ale keď toto preventívne vyšetrenie raz absolvujú, tak druhýkrát už pred ním nemajú taký strach,“ uvádza spomínaný nitriansky lekár. Ďalším krokom je ultrazvukové vyšetrenie obličiek, mechúra, prostaty a semenníkov. Ako posledné sa odoberá krv na kreatinín (funkcia obličiek) a PSA (prostatický špecifický antigén).
„Ak je podozrivý nález pri rektálnom vyšetrení alebo zvýšené PSA, robia sa ďalšie vyšetrenia na vylúčenie alebo potvrdenie rakoviny prostaty,“ uzatvára Marko. K urológovi sa objednáte prostredníctvom svojho obvodného lekára.
Na záver prikladáme báseň britského umelca a poeta s umeleckým menom George the Poet, ktorou sa pripája k odkazu kampane Movember.