Nároky slovenského diváka
Slováci do kina chodia. Radi. Chodili tam napríklad aj v roku 2013, a to dokonca v ešte väčšom množstve než v predchádzajúcom roku. Oficiálne informácie Únie filmových distribútorov hovoria aj o najsilnejšom a najslabšom mesiaci z pohľadu počtu návštevníkov – najslabším bol apríl, najlepším august. Vzhľadom na veľký počet premiér amerických kasových trhákov práve počas obdobia letných prázdnin táto informácia prekvapí len málokoho. Prvej trojici najsledovanejších titulov kraľoval film Šmolkovia 2. O tom, že detský divák je vďačný divák, svedčí aj zloženie prvej desiatky. V nej sa nachádza 6 animovaných snímok. Rok 2014 bol pre prevádzkovateľov kinosál ešte žičlivejším z hľadiska tržieb. Tie sa zvýšili až o pätinu, čo je naozaj úctyhodné. Očakávane sa na najvyšších priečkach rebríčkov sledovanosti umiestnili animované filmy, najsledovanejším bol v prvom polroku RIO 2, v prvej päťke je aj Lego príbeh o postavičkách zo stavebnice. „Najpopulárnejšie filmy v našich kinách sú samozrejme americké blockbustery, filmy, o ktorých sa veľa rozpráva, majú silný marketing a jasne zábavnú funkciu. Populárne v rámci návštevnosti sú samozrejme aj rodinné filmy, rozprávky, animáky. Je to dané tým, že do kina ide neraz aj celá rodina,“ hovorí Peter Konečný, šéfredaktor portálu kinema.sk. Okrem celkovej sledovanosti Únia sleduje aj otváracie víkendy, teda prvé dni po slovenskej premiére, ktorá býva vo štvrtok. Na prvom mieste bol v roku 2013 film Hobit: Smaugova pustatina, druhé miesto si vybojovalo zavŕšenie trilógie Vo štvorici po opici a na treťom mieste je rozprávka Ľadové kráľovstvo. Najsilnejší otvárací víkend minulý rok mala po premiére len nedávno uvedená snímka: Hry o život: Drozdajka – 1.časť, s počtom divákov vyše 50 000. Tesné druhé miesto si drží dokument 38 a tretie miesto patrí pokračovaniu animáku Ako si vycvičiť draka.
Česi vs. Slováci
Západní susedia z Českej republiky chodili dva roky dozadu oproti nám do kina vo väčšej miere na domáce filmy. V prvej päťke najnavštevovanejších titulov sa nachádzajú tri filmy z domácej produkcie, celému rebríčku kraľuje so suverénnym náskokom a vyše 650 000 návštevami snímka režiséra Zdeňka Trošku Babovřesky. Na Slovensku je to s domácimi snímkami obtiažne: „Slovenské filmy sú náročnejšie, vyžadujú si oveľa väčšiu participáciu diváka a takisto nemajú taký priestor v kinách. Zároveň stále panuje akási nedôvera v domácu tvorbu,“ hovorí Peter Konečný. Na otázku, či existuje recept na zvýšenie diváckeho záujmu o slovenské filmy odpovedá: „Nakrúcať zábavne a napodobňovať Hollywood – ako vo filme Kandidát. Alebo robiť dokumenty o slávnych ľuďoch s dobrým marketingom. Ako v snímke 38.“ Práve posledná menovaná snímka o zosnulom hokejistovi Pavlovi Demitrovi má obrovské šance na víťazstvo v rebríčku najnavštevovanejších filmov v roku 2014. A možno pôjde aj o najsledovanejší domáci filmársky počin v histórii samostatnosti. Film režiséra a scenáristu Dana Dangla videlo v prvý otvárací víkend 49 314 ľudí. Začiatkom októbra už bola na jeho konte prvá „stotisícka“ divákov a momentálne sa pri ňom píše číslovka 114 000 videní.
Top 10 filmov roku 2014 podľa celkovej výšky tržieb:
- AKO SI VYCVIČIŤ DRAKA 2
- HOBIT: BITKA PIATICH ARMÁD
- RIO 2
- INTERSTELLAR
- 38
- DĚDICTVÍ ANEB KURVASENEŘÍKÁ
- VLK Z WALL STREET
- HRY O ŽIVOT: DROZDAJKA – 1. ČASŤ
- LEGO PRÍBEH
- NOE
Top 3 najlepší otvárací víkend 2014:
- HOBIT: BITKA PIATICH ARMÁD
- HRY O ŽIVOT: DROZDAJKA – 1. ČASŤ
- 38