Stanislav Holec bol dlhoročným trénerom a dnes okrem titulu prezidenta Športového klubu cyklistov je aj traťovým riaditeľom pretekov Okolo Slovenska. Ako ovplyvnila pandémia tento ročník a na aké hviezdy sa môžeme tešiť o rok?
Tento rok bola trať z pohľadu niektorých cyklistov označená za náročnú. Aká bude budúci rok?
Niekto povie, že je náročná a niekto zas nie. Ja by som chcel dosiahnuť niečo medzi tým. Chodí k nám najväčšia svetová kvalita, pre ktorú trať tak náročná nie je. Svedčí o tom aj to, že 50 až 60 členný pelotón prišiel pohromade. Snažíme sa o to, aby sme mali jednu etapu trate výlučne vrchársku, jednu s menšími stúpaniami a jednu rovinkársku. Chceme, aby sa v nich mohol uplatniť každý. Trať budúci rok určite nebude ľahká, tímy si ju ale vždy pochvaľujú.
64. ročník bol iný aj kvôli prebiehajúcej pandémii. Aj napriek tomu však získal veľmi pozitívne hodnotenia. Ako by ste ho spätne ohodnotili vy?
Finančne nás opatrenia stáli veľmi veľa, vypadli nám aj niektorí sponzori. Najviac nás mrzelo, že kvôli nariadeniam hygienikov sme museli fanúšikov vyháňať napríklad zo štartu alebo z cieľa, pretože toľko divákov sme tam pustiť nemohli.
Bolo niečo, čím vás tento ročník prekvapil?
Prekvapil ma kolega, ktorý mal na starosti prácu s jednotlivými tímami. Prišli naozaj svetové špičky, no chýbala nám super hviezda, ako bývalo po minulé roky zvykom. Prišli však šikovní mladí cyklisti z tých najsilnejších tímov, čo je aj naším cieľom.
Dnes, keď pozeráme Tour de France alebo iné významné preteky, vidíme tváre tých, ktorí sa u nás umiestňujú na pódiových miestach, ako dosahujú veľké výsledky aj na týchto väčších podujatiach. To pre mňa znamená, že účasť je skvelá. Prekvapilo ma, že mladí cyklisti, ako aj víťaz Steimle, o ktorom ešte určite budeme počuť, ukázali naozaj vysokú výkonnosť a jednotlivé etapy boli jednoducho perfektné.
Plánujete z priamych prenosov urobiť tradíciu?
Robíme všetko preto, aby to tak bolo. Dávam klobúk dole pred celým tímom RTVS, ktorý mal na starosti tohtoročný prenos. Podľa mňa ho zvládli skvelo aj napriek komplikáciám, ktoré vznikli. Máme veľký záujem o to, aby sa priame prenosy opakovali aj ďalšie ročníky. Všetko ale závisí od našich finančných schopností. Očakávame, že vďaka účasti hviezdy, ako Peter Sagan, by priamy prenos mohol byť aj na Eurosporte.
Majú tuzemskí aj zahraniční novinári a médiá záujem o podujatie?
Účasťou veľkých hviezd na našom podujatí priťahujeme aj novinárov zo zahraničia, ktorí majú záujem referovať o tejto akcii. Najväčšiu reklamu nám však robia samotné tímy, ktoré o pretekoch píšu na svojich sociálnych sieťach.
Ako sa zmenila organizácia podujatia kvôli pandémii?
Do každého hotela na jedno poschodie mohol ísť bývať maximálne jeden tím, čím sa dvíhali aj výdavky. Zrušili sme celkovo prezentáciu pre divákov. V priestoroch štartu a cieľa sme neumiestnili ani veľkoplošné obrazovky kvôli tomu, že pre opatrenia tam veľké množstvo ľudí ani nemohlo byť.
V rozhovore pre SME ste spomenuli, že účasť Petra Sagana je vaším tajným snom. Podľa slov generálneho riaditeľa pretekov, Petra Privaru, bola trať tento rok postavená pre neho. Pre pandémiu sa mu však zmenil kalendár a Okolo Slovenska sa zúčastniť nemohol. Môžu sa fanúšikovia na jeho účasť tešiť o rok?
Na Petra sa tešíme už teraz. Máme o neho veľký záujem a aj on sám chce u nás štartovať. Má to veľmi ťažké v tom, že naše preteky sú tesne pred Majstrovstvami sveta a pretekár jeho kvality nemá pokoj od fanúšikov, ktorí to samozrejme nemyslia v zlom. Na Slovensku by nemal taký pokoj na prípravu.
Peter má kladný vzťah k rodnej zemi, o čom svedčí aj to, že sa zúčastňuje na každých majstrovstvách Česka a Slovenska. Žiadne preteky okrem Okolo Slovenska nespĺňajú podmienky, ktoré by dovoľovali Petrovi Saganovi na nich štartovať.
Čo sa týka ďalšieho ročníka Okolo Slovenska, debatuje sa aj o účasti veľkej hviezdy Chrisa Froomea. Máte už potvrdené, že na preteky príde?
Nemáme, zatiaľ je to neoficiálne. Každý rok sa snažíme preteky aspoň o jeden tím rozšíriť. Konkrétne menovité prihlášky sa upresňujú v priebehu roka. Máme však informáciu z tímu Chrisa Froomea, že by tu veľmi rád štartoval a my urobíme všetko preto, aby to tak bolo. Dnes to však nemôžem potvrdiť, múdrejší budeme na jar.
Ktoré ďalšie svetové hviezdy by ste chceli na preteky prilákať?
Je ich veľa. Som fanúšikom Nibaliho a veľmi by som sa potešil, keby k nám prišiel spolu s jeho tímom. Taktiež by som tu rád videl aj staré tváre, napríklad Julian Alaphilippe, ktorý tu v roku 2018 vyhral a tohto roku sa stal majstrom sveta.
Sledujem slovenské športové talenty a teším sa z každého ich úspechu.
Ako preteky vníma športová obec v zahraničí?
Veľmi veľkú robotu pre nás robia práve špičkové tímy, ktoré na svojich sociálnych sieťach robia veľkú reklamu tým, že píšu o nadšení z našich pretekov. Sú vždy prekvapení, že tak malá krajina – nie výhradne cyklistická ako Taliansko či Francúzsko – dokáže zorganizovať takéto podujatie.
Tímy obdivujú našu prírodu, ale aj bezprostrednosť a srdečnosť našich ľudí, divákov. Vážia si, že nie sú otravní či nepríjemní. Zahraniční pretekári majú tiež záujem o účasť na Okolo Slovenska a chvália sa ňou.
Mnoho fanúšikov sa na vašich sociálnych sieťach pýta, prečo nie je súčasťou pretekov napríklad aj východné Slovensko. Skúste ozrejmiť, prečo to tak je.
Nesúhlasím s tým, že sme na východnom Slovensku málo. Chodíme tam veľmi radi. Orava a Kysuce sú pre mňa srdcovkou, ľudia sú tam fantastickí. V týchto končinách vnímame enormný záujem zo strany divákov. Tento rok sme tam neboli kvôli tomu, že sme trať chceli viesť cez rodné mesto Petra Sagana. Celé sme to chceli sústrediť na neho.
Nepamätám si predchádzajúce ročníky, kedy sa cez východné Slovensko neprechádzalo. Predvlani to bol predsa Bardejov, odkiaľ sme sa presunuli do Popradu. Budúci ročník sa tiež bude štartovať na východnom Slovensku, aj keď je ešte skoro hovoriť o konkrétnych miestach.
Okolo Slovenska budúci rok oslávi svoje 65. výročie. Môžu fanúšikovia očakávať, že si zaspomínajú na staré trate?
Mojou filozofiou je, aby sme sa neopakovali a aby sme robili každý rok niečo iné. Bude tam veľa nového, no taktiež klasické trasy. Budúci rok budú majstrovstvá v Belgicku, kde sú kilometrové až dvojkilometrové kopčeky bežné. Preto by sme sa tomu chceli prispôsobiť, aj keď sa to vždy úplne nedá.
Cestná infraštruktúra na Slovensku sa dosť zmenila. Pribúdajú nové trasy, čo je pre nás dobré, lebo tie klasické sme už v rámci Okolo Slovenska vymetali. Osobne mi chýbajú stúpania, ako napríklad Dobšinský kopec. Mnoho ľudí má tiež záujem, aby sme spravili dojazd na Kráľovú Hoľu. Tam treba dorobiť ešte dva kilometre cesty.
Na čo všetko sa pri tvorbe trasy musíte zamerať?
Pri plánovaní musíme zohľadňovať cestnú infraštruktúru a taktiež aj tú športovú časť, nech to troška kopíruje trať Majstrovstiev sveta. Musíme brať ohľad aj na obyvateľov daného regiónu. Naše preteky si vyžadujú, aby hodinu pred príjazdom bola už uzavretá premávka, čo je veľmi komplikované na organizáciu.
Kedy začínate plánovať nasledujúci ročník?
Už pred začiatkom tohto ročníka sme mali akú-takú predstavu toho, ako bude vyzerať ten ďalší. Momentálne už naplno zarezávame na nasledujúcich pretekoch, vyberáme a dohadujeme trate. Boli sme už napríklad aj v Poprade.
Slovensko je dobrý odrazový mostík, odkiaľ musíte svetu ukázať svoje schopnosti vy sami.
Pre lepšiu predstavu nám skúste povedať, koľko ľudí je v prípravnom organizačnom tíme a koľko v realizačnom počas pretekov.
V prípravnom tíme je zhruba 20 až 30 ľudí. Počas pandémie to bolo tento rok viac, nakoľko sme museli mať pandemických komisárov a ďalších ľudí okolo. V realizačnom celkovo aj s pretekármi, s ich doprovodom, policajtmi, lekármi, sanitármi, motorovými komisármi, novinármi a podobne je ten konvoj zhruba 500 ľudí. Tých musíme ubytovať, stravovať a prepravovať.
Čo je konkrétnou úlohou traťového riaditeľa?
Ako vyplýva z názvu, mojou prácou je vybrať najvhodnejšiu trať tak, aby spĺňala všetky parametre. Nakoľko filozofiou Okolo Slovenska je, že sa preteky konajú týždeň pred Majstrovstvami Sveta, dráhu – ako som už spomenul – prispôsobujeme profilu trate na majstrovstvách.
Následne to musím celé skresliť a spísať, poslať žiadosť na používanie komunikácie, zistiť, či si to vyriešia samotné okresy, kraje, urbariáty a lesy, kadiaľ vedie trať. Počas pretekov riadim komplet všetky motorové vozidlá so šoférmi, policajtmi aj s účastníkmi. Riadim ako sa majú pohybovať a čo majú robiť, aby nikto nezablúdil.
Ako rozhodujete o miestach, cez ktoré budú cyklisti prechádzať? Sú preteky nákladné?
Snažíme sa dodržiavať tradíciu, aby sme zapojili všetky regióny na Slovensku. Nič však nie je zadarmo. Preteky majú rozpočet zhruba 600 000 eur a na základe tohto rozpočtu sa snažíme trať naplánovať tak, aby sme zapojili rovnako východné, stredné ale aj západné Slovensko. Prirodzene, aj samotné mesto musí byť ochotné zaplatiť nejakú sumu.
Sledujete aj slovenské mladé talenty?
Celý život som bol trénerom a funkcionárom, dodnes fungujem v Športovom klube cyklistiky ako prezident klubu. Sledujem slovenské športové talenty a teším sa z každého ich úspechu.
Majú dostatočný priestor na kariérny rozvoj na Slovensku?
Určite majú. Podmienky sa na Slovensku výrazne zlepšili ako po finančnej, tak aj materiálnej stránke. Možnosti sa pripravovať sú u nás veľmi dobré. Keby sa dalo ešte nejako pritvrdiť, aby sa im prilepšilo či otvorili ďalšie dvere, určite to spravíme. Všetko však záleží od ich snahy.
Nesúhlasím s ľuďmi, ktorí sa ponáhľajú preč zo Slovenska, lebo tu nič nie je. Peter Sagan, bratia Veličovci aj Matej Jurčo sú dôkazom, že aj zo Slovenska sa dá dostať medzi svetové špičky. Myslím si, že Lukáš Kubiš z Podbrezovej je taká prvá lastovička. Slovensko je dobrý odrazový mostík, odkiaľ musíte svetu ukázať svoje schopnosti vy sami.