:Študuje teóriu digitálnych hier na FMK, no e-športu sa venuje aj mimo vyučovania. Adam Servatka vedie projekt UniCup – Univerzitná e-športová liga. Zaujímalo nás, ako súťaž funguje, ale aj to, ako škola podporuje tento, na Slovensku ojedinelý, študijný program.

Adam, ty si fanúšikom video a PC hier už zrejme dlho. Odkedy si začal s hraním?

Fanúšikom PC hier som v podstate od malička. Na základnej škole som od rodičov dostal svoj prvý počítač, na ktorom bolo nainštalovaných zopár retro hier. Tie som si rýchlo obľúbil a trávil pri nich svoj voľný čas. 

Posunul si svoje hranie z detskej izby na nový level. Ako dlho sa už aktívne venuješ e-športu e-športu?

Myslím si, že každý, kto sa v tejto sfére pohybuje, si prešiel štádiom, kedy chcel byť profesionálnym hráčom. Rovnako to bolo aj u mňa. Postupne som prestriedal niekoľko herných titulov ako CS:GO, League of Legends, PUBG (pozn. red. PlayerUnknown’s Battlegrounds) a World of Warcraft, ktoré bolo vždy mojou srdcovkou. Po čase som ale zistil, že sa tomu nedokážem venovať dostatočne ako profesionál, čomu odpovedali aj moje výkony.

Nakoľko som sám študentom a sledujem stav univerzitných e-športových tímov vo svete, rozhodol som sa niečo podobné založiť aj u nás.

Keď si si to uvedomil, prešiel si hneď k organizovaniu turnajov?

K role organizátora som sa dostal náhodne niekedy v roku 2015. Na Facebooku som narazil na jeden slovenský školský projekt, ktorý bol zameraný na organizovanie turnajov pre stredoškolákov. Rozhodol som sa ho zúčastniť ako hráč. Následne som sa zoznámil s hlavným organizátorom, ktorý mi ponúkol možnosť zapojiť sa v rámci prípravy turnaja. Nakoľko som v tej dobe nemal žiadne skúsenosti s touto prácou, tak to bola pre mňa výzva. Prešiel som si rôznymi úlohami – od komunikácie s hráčmi a partnermi, cez tvorbu grafík, až po prípravu online turnajov a mnoho iných. 

Po čase sa však projekt rozpadol a ja som sa rozhodol pokračovať na vlastnú päsť. Mojím cieľom bolo usporiadať vlastnú LAN akcie (z angl. Local Area Network), čo sa mi aj podarilo. Tak vznikli Dni Gamingu. Po tejto pre mňa náročnej akcii som sa rozhodol dať si pár týždňov pauzu. Netrvalo dlho a dostal som ponuku spolupráce s agentúrou LanCraft, ktorú som prijal. Momentálne v agentúre pôsobím druhý rok. 

Založil si UniCup, o čo v ňom ide?

UniCup som sa rozhodol založiť niekedy koncom augusta minulého roka. Nakoľko som sám študentom a sledujem stav univerzitných e-športových tímov vo svete, rozhodol som sa niečo podobné založiť aj u nás. Základná myšlienka, ktorú som chcel dosiahnuť bola, aby študenti, ktorí radi hrávajú hry, mali možnosť reprezentovať svoju univerzitu tak, ako tomu je vo svete. 

Do univerzitnej ligy sa študenti prihlasujú v tímoch. Na výber majú dve hry. Zdroj: archív respondenta

UniCup je teda univerzitná e-športová liga pre slovenské univerzity. Jej cieľom je postavenie základného stavebného kameňa univerzitného e-športu na Slovensku a následne univerzitám ukázať, ako môžu študenti reprezentovať ich školu v online prostredí. Liga prebieha semestrálne, a teda sa delí na letný a zimný semester. Študenti majú zatiaľ možnosť zapojiť sa v dvoch hrách – League of Legends a Counter Strike: Global Offensive, ale do budúcna plánujeme pridať aj iné obľúbené tituly. 

Dobre. A ako tá liga prebieha?

Študenti si na univerzite poskladajú 5-členný tím, ktorý danú univerzitu reprezentuje. Taktiež majú možnosť zapojiť aj náhradníka alebo jedného stredoškoláka. Následne liga prebieha z pohodlia domova. Hráči nemajú pevne stanovený hrací deň a čas. Majú teda voľnú ruku v tom, kedy svoj zápas v rámci daného hracieho týždňa odohrajú. Tímy tak každý týždeň odohrajú jeden zápas zo svojej skupiny. Počet hracích týždňov je určený podľa počtu tímov a skupín. Následne najlepšie dva tímy z každej skupiny postúpia do play-off, ktoré je už livestreamované a komentované priamo z našej fakulty. UniCup má za sebou úspešné dve sezóny, v rámci ktorých sa do ligy zapojilo 90 tímov.

Úprimne, nečakal som, že povieš také vysoké číslo. Povedz teda, ako sa môžu zapojiť potenciálni hráči? Možno niektorí z našich čitateľov by chceli vyskúšať túto ligu.

Existujú dva spôsoby. Buď sa registrujú ako kompletný tím, alebo ako jednotlivec, ktorému následne pomáhame poskladať tím z jeho univerzity. Snažíme sa zasiahnuť čo najviac študentov na sociálnych sieťach, ale aj mimo nich, a dať im motiváciu reprezentovať školu vo svojej obľúbenej hre.

Súperia medzi sebou len tímy alebo aj jednotlivci?

Momentálne máme iba tímové hry, jednotlivci ako sóloví hráči nemajú zatiaľ vytvorenú vlastnú ligu. Ako som už spomínal, pri registráciách pracujeme aj s individuálnymi hráčmi, ktorých spájame do tímov z jednej univerzity. Študenti tak majú možnosť spoznávať nových ľudí na svojej univerzite s rovnakou záľubou. Skvelým príkladom toho je tím Immortal Outlaws z Technickej univerzity v Košiciach, ktorý je poskladaný z jednotlivcov. V zimnej sezóne sa im podarilo vyhrať League of Legends ligu a odvtedy spolu hrávajú v tíme.

Myslím si, že každý, kto sa v tejto sfére pohybuje, si prešiel štádiom, kedy chcel byť profesionálny hráč. Rovnako to bolo aj u mňa.

Keď už spomínaš tituly, podľa čoho sa vyberajú súťažné hry?

V rámci UniCupu sa snažíme spolupracovať s hráčmi z celého Slovenska. Oslovili sme ich pomocou dotazníka a podľa výsledkov sme vybrali hru, ktorou liga začala – League of Legends. Počas celej ligy sme dostávali veľké množstvo správ s požiadavkou o pridanie CS:GO, a preto sme sa rozhodli komunite vyhovieť. Všeobecne sa riadime tým, čo je aktuálne. Pribúdajú stále nové a nové hry, po ktorých komunita skočí, a to je práve naša šanca, ako ich zaujať – dať im turnaje v ich obľúbenej hre.

Predtým, ako uzavrieme kolo otázok o UniCupe, prezraď ešte čo získavajú víťazi ligy.

Hráčov odmeňujeme vecnými cenami od našich partnerov MSI a Yenkee. Obdarúvali sme ich hernými klávesnicami, myškami, slúchadlami. Samozrejme, pre víťazov bol pohár.

Poďme na osobnejšie otázky. Momentálne študuješ teóriu digitálnych hier (TEDI) na FMK. Ako hodnotíš tento odbor?

Keď som na tento odbor nastupoval, mal som veľké nadšenie, že budem študovať to, čo ma baví – digitálne hry. Veľmi sa mi na škole páči a s otvorenou náručou som prijal systém, ktorý mi poskytla. Vďaka tomu, že máme kopec voľného času, sa dokážem venovať projektom ako je UniCup. Zároveň som veľmi rád za množstvo mimoškolských aktivít, ktoré táto škola poskytuje. 

e-šport TUKE UniCup
Hráči z Technickej univerzity v Košiciach sa do UniCupu pôvodne prihlásili ako jednotlivci. Dnes spolu hrávajú v tíme Immortal Outlaws. Zdroj: archív respondenta

Posledný semester bol pre mňa prelomový, pretože sa na škole otvoril predmet elektronické športy. V budúcnosti by som sa veľmi rád uchytil v tejto oblasti a naučil sa e-šport používať aj z edukatívneho hľadiska. Momentálne sa v rámci agentúry LanCraft snažíme pomôcť s vybavením e-športovej učebne, ktorú na Skladovej máme, a zároveň tu organizovať rôzne turnaje, workshopy a iné aktivity pre študentov. Tento rok sa na fakulte otvoril ďalší nový predmet streaming a komentovanie, v rámci ktorého majú študenti možnosť naučiť sa vystupovať pred kamerou, ale zároveň aj naučiť sa obsluhovať stream. Mojou úlohou v rámci tohto predmetu je poskytnúť študentom obsah na tréningové komentovanie. K tomu nám perfektne slúžia zápasy nášho tímu TEDI BEARS. 

Je niečo, čo ti v škole chyba?

Pre mňa ako e-športového nadšenca mi na škole chýba viac e-športu, hlavne z edukatívného hľadiska. Nakoľko sme ale prvá univerzita na Slovensku, ktorá tomuto predmetu dala zelenú, verím, že sa to budúce roky zlepší a že vďaka nemu poskytneme študentom nové možnosti uplatnenia sa v tomto sektore.

Tvoja záľuba sa preniesla aj do témy bakalárskej práce. Čo presne si v nej skúmal?

Témou bol, samozrejme, e-šport. V rámci nej som mapoval aktuálny stav e-športovej scény v rámci CZ/SK. Snažil som sa pomocou rozhovorov s organizátormi najväčších herných podujatí na domácej scéne zistiť, aký je ich názor na túto problematiku a akými ďalšími krokmi by naša scéna mala ísť. Zároveň v nej rozoberám novovzniknuté e-športové asociácie a ich činnosť. 

Pre mňa ako e-športového nadšenca mi na škole chýba viac e-športu, hlavne z edukatívného hľadiska.

Myslíš si, že fakulta dostatočne podporuje tvoj študijný program?

Myslím si, že tomuto odboru by fakulta mohla venovať väčšiu pozornosť. Organizujú sa tu rôzne Game Jamy, herné turnaje, máme učebňu na e-športy, vysielacie štúdio a rôzne iné „vychytávky“, ktoré máme ako jediní na Slovensku. Preto je podľa mňa veľká škoda, že sa mu nevenuje viac pozornosti, pretože má čo ponúknuť.

Na FMK je aj e-športový tím TEDI Bears, ktorý spoločne v jednej miestnosti trénuje hranie počítačových hier. Si jeho súčasťou?

Áno, tím TEDI Bears je „A-čkovým“ tímom UCM, ktorý pravidelne trénuje na Skladovej a následne reprezentuje našu univerzitu v rôznych ligách a turnajoch. V zimnom semestri som v tíme pôsobil aj ja, konkrétne v sekcii League of Legends na pozícii jungler. V UniCupe sa nám podarilo umiestniť na 4. mieste. Nakoľko bolo pre mňa veľmi náročné z časového a výkonnostného hľadiska spojiť hranie a organizovanie, tak som pre ďalšiu sezónu prešiel do pozície správcu e-športových tímov v rámci celého predmetu.

Momentálne v tíme pôsobí sekcia League of Legends a úspešnejšia CS:GO, ktorej sa v rámci druhej sezóny UniCupu podarilo vybojovať titul Univerzitného majstra. Zároveň sa umiestnili na skvelom druhom mieste v rámci českej univerzitnej ligy. 

TEDI Bears UniCup
Tím TEDI Bears reprezentuje UCM v rámci ligy UniCup. Zdroj: archív respondenta

Tak dodatočne gratulujem k výsledkom. Tento tím, ako aj celý UniCup boli nováčikmi predchádzajúceho akademického roka.

Áno, išlo to ruka v ruke. Tím TEDI Bears vznikol začiatkom zimného semestra, kedy vznikla liga UniCup a zároveň sa na univerzite otvoril predmet elektronické športy. V dvoch herných sekciách pôsobí 10 členov plus organizačný tím na čele s pedagógom Michalom Kabátom, ktorý stojí za jeho vznikom. Pre tento predmet sa na Skladovej upravila jedna miestnosť, ktorá funguje ako učebňa elektronického športu a pomaly sa pretvára do „herného módu“. V tejto učebni, mimo vyučovania, trénujú všetky tímy z našej univerzity. Aktuálne sa tím TEDI Bears zapojil do dvoch univerzitných líg – UniCup a českej 3E. Okrem toho sa chalani zapájajú aj do jednodňových online turnajov.

Prehovoril si spolužiakov, aby sa zapojili do UniCup-u?

(Smiech.) Áno, nemusel som ich ale prehovárať veľmi dlho. Nakoľko sa už dlhšiu dobu pohybujem v komunite hráčov/študentov, viem, že vždy sa hovorilo o absencii ligy práve pre nich. Prijali ju teda s otvorenou náručou a úsmevom na tvári. Zároveň sme však UniCup zapojili do študijného plánu predmetu elektronické športy. Študenti si v rámci tohto predmetu vytvorili tímy, s ktorými na univerzite pravidelne trénujú a následne ligu hrajú. Veľmi sa mi táto cesta pozdáva, nakoľko sa medzi študentmi vytvára nová forma kamarátstva a spoznávajú sa medzi sebou aj mimo univerzity.

Na FMK sa organizuje herný festival Unicon, na tom poslednom bolo zároveň finále prvého ročníku ligy UniCup. V čom bolo iné od predchádzajúcich zápasov ligy?

Nakoľko sa celá liga odohrávala v online prostredí, tak sme si najlepšie štyri tímy z oboch hier pozvali na offline finále. To prebiehalo v hernej zóne, ktorú sme s agentúrou LanCraft prichystali.

Ako hodnotiš toto podujatie?

Veľmi sa mi páči, ako je UniCon organizovaný. Dáva študentom z FMK príležitosť praxe v eventovom odvetví. Zároveň je mi sypmatické, že sa festival koná na univerzitnej pôde a jeho súčasťou sú rôzne prednášky, retro sekcia, cosplay a iné. 

UniCup
Na uplynulom hernom festivale UniCon sa hralo finále univerzitnej e-športovej ligy UniCup. Zdroj: archív respondenta

Ako vznikla spolupráca s festivalom?

Všetko to začalo mojím zapojením v rámci herných turnajov na minuloročnom UniCone, kde som zastával pozíciu admina. Začiatkom tohto roka sme spustili projekt UniCup a mňa napadlo osloviť Michala Kabáta s myšlienkou odohrania offline finále na UniCone. Zároveň sme chceli touto udalosťou zvýšiť návštevnosť festivalu, a preto sme okrem hernej zóny, kde sa odohrávalo finále UniCupu, postavili aj hernú zónu na voľné hranie, v rámci ktorej prebiehali aktivity pre návštevníkov. 

Plánujete nejakú spoluprácu aj o rok?

Určite áno, nakoľko som študentom TEDI, tak veľmi rád pomôžem s organizáciou UniConu. Okrem toho ma veľmi teší, ak naše herné zóny prinesú festivalu zvýšenú návštevnosť.

V iných športoch majú hráči nejaký vzor. Máš aj ty v e-športe nejakého obľúbeného hráča?

Áno, je ním Carlos „Ocelote“ Rodriguez, ktorý paradoxne už hráčom nie je. Založil si vlastnú organizáciu G2 Esports, z ktorej sa stala jedna z najúspešnejších e-športových organizácií v niekoľkých herných tituloch.