Šiesty ročník kampane Do práce na bicykli výrazne neovplyvnili ani nepriaznivé podmienky spôsobené koronavírusom. Trnavský samosprávny kraj sa umiestil na 8. mieste.
Trnavčania sa úspešne popasovali s ďalším ročníkom celoslovenskej kampane, ktorá podporuje rozvoj nemotorovej dopravy v mestách. Pandémia síce spôsobila presun súťaže z mája na september, no aj napriek zmene v organizácii sa do kampane zapojilo 334 účastníkov z Trnavského samosprávneho kraja. Spolu v 98 tímoch prešli vyše 45-tisíc kilometrov, čím sa im podarilo ušetriť takmer 14-tisíc kilogramov CO2.
„Napriek kritickej situácii sa nám podarilo kampaň úspešne zrealizovať a v podstate ju „vtesnať“ medzi dve vlny epidémie. Aj na naše vlastné prekvapenie tak prebehla takmer v nezmenenej podobe.“ hodnotí netradičný ročník kampane hlavná organizátorka DPNB Andrea Štulajterová.
Súťažiaci bojovali o zaujímavé ceny, ako napríklad elektrický a skladací bicykel alebo elektrickú kolobežku. Hlavným cieľom kampane je však motivovať samosprávy a zamestnávateľov, aby vytvárali vhodné podmienky pre ekologický druh dopravy, a to najmä cyklistickej. Zároveň motivujú aj zamestnancov, aby obmedzili cestovanie v aute a radšej sadli na bicykel.
Najviac kilometrov najazdil súťažný tím Búrlivé vlákno, ktorý v priebehu jedného mesiaca prešiel 3 313,56 kilometrov. Za jednotlivcov mal najlepší výsledok z toho istého tímu Rastislav Krejčí, ktorý každý deň dochádza do práce na bicykli z Nitry do Trnavy. Počas súťažného mesiaca najazdil 3 187,58 kilometrov. Najvyšší počet jázd do práce urobil Vladimír Kontina z tímu PSA Bike motivation team. Podarilo sa mu absolvovať 44 jázd, počas ktorých prešiel 515 kilometrov.
„Trúfali sme si na veľmi dobré umiestnenie v celoslovenskom rebríčku, a to sa nám aj splnilo. Ďakujeme všetkým účastníkom a veríme, že sa podarí úspešne zrealizovať aj ďalší ročník kampane,“ hodnotí šiesty ročník koordinátorka DPNB za mesto Trnava Ľubica Miksádová.
Hoci počet účastníkov neprekonal minulý ročník, organizátori sú vzhľadom na nepriaznivé podmienky s výsledkami spokojní. „Pandémia úplne zmenila pravidlá hry a reálne hrozilo, že tento ročník Do práce na bicykli vôbec nebude. Preto sme s odstupom času s tohtoročnou kampaňou naozaj veľmi spokojní,“ uvádza Andrea Štulajterová.
Súťaž, ktorá má zmysel
Svojou účasťou v kampani obyvatelia upozorňujú mestské samosprávy na potrebu rozvoja cyklistickej infraštruktúry. Zároveň sa snažia motivovať aj zamestnávateľov k vytváraniu lepších podmienok cyklistickej prepravy na pracovisko. Snahou iniciátorov kampane je motivovať jednotlivcov k ekologickému spôsobu cestovania, aby sme sa priblížili kvalite života vo vyspelých európskych krajinách.
Rozvoj cyklistickej dopravy má priaznivé účinky aj na plynulosť premávky motorových vozidiel a úsporu miesta v uliciach. Kampaň prebiehala na celom Slovensku. Počas nej sa zistilo, že keď určitá časť obyvateľov začala častejšie využívať bicykel vzrástla aj priemerná rýchlosť osobných áut na cestách.
Cieľom organizovania súťaže je pozitívne ovplyvniť obyvateľov a inštitúcie v mestách, aby pre nich bolo využívanie bicykla atraktívnejšie. „Veríme, že postupne sa bude kampaň šíriť, a z bicykla sa aj na Slovensku stane plnohodnotný dopravný prostriedok na presun po meste tak, ako je to v okolitých krajinách,“ uvádzajú organizátori DPNB.