V najnovšej časti podcastu Poď na ttalk sme sa rozprávali s Ester Kövérovou z organizácie Mládež ulice. Pracuje s rizikovou mládežou a skúma, čo vedie k extrémistickým prejavom.
V rozhovore:
- vysvetľuje, ako radikalizácia vzniká,
- aké sú jej príčiny,
- akú úlohu zohráva rodina, škola či sociálne siete,
- ponúka príbehy z praxe a rady, ako mladým pomôcť ešte skôr, než sa nechajú strhnúť nebezpečnými ideológiami.
Čo vás priviedlo k práci s rizikovou mládežou? Máte osobnú skúsenosť s týmito problémami?
Áno, mám. Keď som bola tínedžerka, Slovensko zažívalo rozmach krajnej pravice a neonacizmu. Na jednej strane stáli neonacisti, na druhej punkáči, medzi ktorých som patrila aj ja. Zažila som násilné strety, bitky a mnoho konfliktov. Tieto skúsenosti mi pomohli pochopiť, čím mladí ľudia prechádzajú. Aj preto vidím zmysel v práci s nimi.
Pracujete v organizácii Mládež ulice. Čomu sa venujete?
Organizácia má viacero programov. Jeden sa zameriava na prevenciu rizikového správania, ako je experimentovanie s drogami alebo online nástrahy. Ďalší podporuje rodiny mladých ľudí, aby lepšie zvládali situácie. Od roku 2015 máme aj program, ktorý pracuje s mladými ohrozenými radikalizáciou a násilným extrémizmom. Snažíme sa pochopiť ich správanie a motivácie.
Spomeniete si na konkrétny prípad z vašej praxe?
Raz nás zavolali do školy na juhovýchode Slovenska, kde mali učiteľky obavy z chlapčenskej triedy. Títo chalani už mali problémy s políciou, používali nože a prejavovali sa násilne. Keď sme tam prišli ako tri ženy z Bratislavy, označili nás za „slniečkárky“ a odmietali nás. Trvalo niekoľko mesiacov, kým pochopili, že ich nechceme presviedčať ani kritizovať. Chceli sme ich počúvať a zistiť, čo je za ich správaním. Nakoniec sa ukázalo, že sú to bežní tínedžeri s rodinnými a vzťahovými problémami. Radikalizácia bola len vonkajším prejavom ich tráum.
Aké ďalšie faktory prispievajú k radikalizácii?
Je to komplexné a vždy individuálne. Môže ísť o rodinné prostredie, traumu, vplyv rovesníkov alebo online prostredia. Sociálne siete často hrajú kľúčovú úlohu – mladí sa dostávajú do názorových bublín, kde ich názory podporujú a posilňujú. Tieto platformy im navyše ponúkajú jednoduché odpovede na zložité problémy.
Ako vplývajú sociálne siete na radikalizáciu?
Radikalizácia sa z veľkej časti presunula do online priestoru. Tam je pre šíriteľov ideológií bezpečnejšie propagovať svoje názory. Algoritmy sociálnych sietí podporujú polarizáciu tým, že ponúkajú stále extrémnejší obsah. Mladí sa tak môžu ocitnúť v bublinách, kde dominujú nenávistné naratívy.
Ako môžu rodičia a učitelia rozpoznať riziko radikalizácie?
Ideálne je mať s mladým človekom vzťah, aby sme poznali jeho názory a správanie. Varovnými znakmi môžu byť nenávistné prejavy, záujem o extrémistický obsah alebo izolácia od rovesníkov. Nie vždy však zmeny v správaní znamenajú radikalizáciu – môžu signalizovať aj iné problémy, napríklad duševné ťažkosti.
Ako môžeme ako spoločnosť pomôcť?
Vzdelávaním a podporou kritického myslenia. Školy by mali učiť mladých overovať si fakty a spracovávať emócie. Dôležité je vytvárať bezpečné priestory na diskusiu, aby mladí cítili, že ich názory niekto rešpektuje, aj keď s nimi nesúhlasí. Prevencia je vždy jednoduchšia ako riešenie následkov.
Ako v tomto kontexte vnímate fenomén Andrewa Tatea?
Andrew Tate je príklad toho, ako online priestor môže prispievať k radikalizácii. Mladí muži, ktorí sledujú jeho obsah, často…
Celý rozhovor si môžete vypočuť na Spotify:
Mária Greifová
Tretiačka na fakulte masmediálnej komunikácie. Svoj prvý článok napísala na základnej škole aby na vysvedčení mala jednotku z dejepisu. Okrem písania článkov sa venuje moderovaniu v rádiu Aetter. Nepohrdne dobrým jedlom, kvalitnou talianskou zmrzlinou a kávou. Svoj voľný čas venuje kamarátom, upratovaniu a foteniu produktov na sociálne siete. Úsmevom a vtipnou príhodou každému zlepší deň.