Dôvodom nárastu je pretrvávajúca pandémia, a teda dopyt po aktuálnych a overených informáciách. Onlinové predplatné novín sčasti nahrádza stratené zisky z inzercie.

Trafiky a obchodné centrá zostali v určitých etapách otvorené, no frekvencia nákupov periodickej tlače klesla, keďže ľudia pre mnohé opatrenia ostali doma. Firmy znížili inzerciu v novinách, čo zapríčinilo pre redakcie stratu ziskov. Hoci médiám stúpal počet digitálnych predplatiteľov, príjmy z onlinového predaja nedokázali nahradiť chýbajúce peniaze z printu, ktorý stále tvorí hlavný biznis niektorých vydavateľstiev.

Viaceré printové médiá zamykajú zaujímavý a jedinečný obsah, ku ktorému sa dostanú čitatelia a návštevníci webu po zaplatení predplatného. V aktuálnom období sa tak zvýšil predaj elektronických verzií periodík. Pre vydavateľstvo je spoplatnenie obsahu a predaj digitálneho predplatného stabilnejším zdrojom príjmu ako tržba z každoročne klesajúcej reklamy.

Systém predplatného sa inak nazýva monetizácia. Ide o prevod čohokoľvek do zákonných platobných hodnôt. Pojem môže vyjadrovať prevod cenných papierov, ale často sa tiež používa v súvislosti s nadobudnutím práva na inkasovanie financií za akékoľvek hodnoty. Zjednodušene povedané, monetizácia je spoplatňovanie, ktoré sa týka aj žurnalistického obsahu na webe.

noviny
Predaj periodickej tlače v stánkoch klesá čoraz viac. Zdroj: pixabay.com

Niektoré slovenské tlačené periodiká, ktoré kríza postihla, uverejnili svoje dáta. Nový Čas sa od jari definitívne prepadol pod 60-tisíc denne predaných výtlačkov a denník SME sa posunul pod hranicu 20-tisíc. Všetky veľké spravodajské weby majú aktuálne každý deň trojnásobne viac návštevníkov oproti obdobiu pred pandémiou. Viac čitateľov a klikov však vôbec neznamená, že sa im darí lepšie.

Čítanosť onlinového obsahu stúpa

S poklesom predaja tlačeného vydania novín však vydavatelia zaznamenali nárast záujmu o ich elektronickú verziu. Najvýraznejší nárast dosiahli Hospodárske noviny, ktoré zvýšili predaj digitálnej verzie až o 167 %, z 1 142 kusov vo februári na 3 047 v marci. V októbri to bolo až 3 589 kusov.

Denník SME si pripísal v marci nárast digitálnej verzie novín o 4,1 %, podľa údajov ABC dosiahol v októbri najviac predaných kusov, bolo to presne 46 341 elektronických výtlačkov. V meraní elektronického predaja tlače je zaradený aj týždenník Trend vydavateľstva News and Media Holding, ktorý v marci dosiahol takmer 5-tisíc predaných kusov.

analýza ABC SR
Priemerný predaný náklad elektronickej verzie novín za rok 2020. Zdroj: abcsr.ska

SME má viac ako 50-tisíc predplatiteľov

Počet predplatiteľov SME.sk prekročil začiatkom apríla novú hranicu – digitálne predplatné si zakúpilo už 50 112 čitateliek a čitateľov. Dôvodom nárastu je obdobie pretrvávajúcej epidémie, a teda dopyt po aktuálnych a overených informáciách. SME navyše na svojom webe informuje, že k informáciám o šírení koronavírusu majú prístup aj čitatelia bez predplatného, informovanie o epidémii považuje redakcia za službu verejnosti.

Jarná vlna pandémie hrozila výpadkom až 30 % tržieb z predaja a z inzercie. Príjmy printového aj digitálneho predplatného nám rástli a tržby z predaja na stánku klesli v tomto roku o 4 %,“ vraví Alexej Fulmek, riaditeľ vydavateľstva Petit Press, ktoré vydáva denník SME. Ďalej povedal, že neskôr nastal obrat a čitatelia aj inzerenti sa začali vracať k svojim novinám.

Denník SME klesol medziročne v príjmoch z printovej reklamy len o 5 %, ale regionálna časť vydavateľstva poklesla takmer o 20 %,“ dodal Fulmek. V budúcom roku očakáva vydavateľstvo Petit Press výpadky v predaji a inzercie o takmer 5 %.

Ďalej tvrdí, že predaj digitálneho predplatného tento rok narástol o 50 %. Avšak aktuálna situácia prinútila vydavateľstvo prejsť do obmedzeného režimu. „V personálnych nákladoch sme šetrili 9,5 % a pri tomto šetrení naďalej zostaneme, nebudeme ho zvyšovať,“ doplnil riaditeľ vydavateľstva.

Denník N kríza nepoložila

Lukáš Fila, riaditeľ vydavateľstva Denníka N, sa vyjadril, že sa im aj v období krízy naďalej darí dobre. „Je to možné kvôli podpore predplatiteľov, ktorých je už 60-tisíc. Pribúdajú vďaka viac ako 1,3 milióna ľuďom, ktorí chodia mesačne na našu stránku, a vďaka inzerentom, ktorí nám ostávajú verní aj v ťažkých časoch.“ 

ebitda denniku N
EBITDA meria výkonnosť firmy a slúži ako alternatíva k ukazovateľom výnosnosti alebo čistého zisku. Graf zobrazuje obdobie existencie Denníka N. Zdroj: dennikn.sk

V liste, ktorý venoval svojim predplatiteľom tiež uvádza, že ich priazeň opätuje skvalitnením obsahu a služieb. V septembri spustili regionálny projekt Denník N ide za vami, v rámci ktorého sa redakcia presunula do Rožňavy. Priniesla odtiaľ desiatky textov, videá, diskusiu o pandémii, debatu s ministrom životného prostredia Jánom Budajom a ministrom pôdohospodárstva Jánom Mičovským.

Platené konferencie museli rušiť aj Hospodárske noviny. Nahrádzajú ich onlinové podujatia, ktoré sú síce lacnejšie na organizáciu, no účastnícke poplatky – a teda aj tržby – sú výrazne nižšie. Hospodárske noviny presiahli už 60-tisíc digitálnych predplatiteľov.

predplatné
Prehľad predplatného na Slovenku. Zdroj:podnicast.com

Na slovenskom trhu nie je veľa prevádzkovateľov webových portálov s novinárskym obsahom, avšak o to viac si cenia svojich predplatiteľov. Čitatelia, ktorí sú zároveň aj predplatiteľmi, pomáhajú rozvoju segmentu „publisherov“. Podľa štúdie Reuters – Digital New Project – tie médiá, ktoré sa zamerali na platby od čitateľov, začínajú prosperovať. 

Našu digitálnu verziu časopisu Atteliér si môžete prezerať bez skrytého obsahu. Archív tlačených vydaní je rovnako prístupný bezplatne.