Dôvodom nárastu je pretrvávajúca pandémia, a teda dopyt po aktuálnych a overených informáciách. Onlinové predplatné novín sčasti nahrádza stratené zisky z inzercie.
Trafiky a obchodné centrá zostali v určitých etapách otvorené, no frekvencia nákupov periodickej tlače klesla, keďže ľudia pre mnohé opatrenia ostali doma. Firmy znížili inzerciu v novinách, čo zapríčinilo pre redakcie stratu ziskov. Hoci médiám stúpal počet digitálnych predplatiteľov, príjmy z onlinového predaja nedokázali nahradiť chýbajúce peniaze z printu, ktorý stále tvorí hlavný biznis niektorých vydavateľstiev.
Viaceré printové médiá zamykajú zaujímavý a jedinečný obsah, ku ktorému sa dostanú čitatelia a návštevníci webu po zaplatení predplatného. V aktuálnom období sa tak zvýšil predaj elektronických verzií periodík. Pre vydavateľstvo je spoplatnenie obsahu a predaj digitálneho predplatného stabilnejším zdrojom príjmu ako tržba z každoročne klesajúcej reklamy.
Systém predplatného sa inak nazýva monetizácia. Ide o prevod čohokoľvek do zákonných platobných hodnôt. Pojem môže vyjadrovať prevod cenných papierov, ale často sa tiež používa v súvislosti s nadobudnutím práva na inkasovanie financií za akékoľvek hodnoty. Zjednodušene povedané, monetizácia je spoplatňovanie, ktoré sa týka aj žurnalistického obsahu na webe.
Niektoré slovenské tlačené periodiká, ktoré kríza postihla, uverejnili svoje dáta. Nový Čas sa od jari definitívne prepadol pod 60-tisíc denne predaných výtlačkov a denník SME sa posunul pod hranicu 20-tisíc. Všetky veľké spravodajské weby majú aktuálne každý deň trojnásobne viac návštevníkov oproti obdobiu pred pandémiou. Viac čitateľov a klikov však vôbec neznamená, že sa im darí lepšie.
Čítanosť onlinového obsahu stúpa
S poklesom predaja tlačeného vydania novín však vydavatelia zaznamenali nárast záujmu o ich elektronickú verziu. Najvýraznejší nárast dosiahli Hospodárske noviny, ktoré zvýšili predaj digitálnej verzie až o 167 %, z 1 142 kusov vo februári na 3 047 v marci. V októbri to bolo až 3 589 kusov.
Denník SME si pripísal v marci nárast digitálnej verzie novín o 4,1 %, podľa údajov ABC dosiahol v októbri najviac predaných kusov, bolo to presne 46 341 elektronických výtlačkov. V meraní elektronického predaja tlače je zaradený aj týždenník Trend vydavateľstva News and Media Holding, ktorý v marci dosiahol takmer 5-tisíc predaných kusov.
SME má viac ako 50-tisíc predplatiteľov
Počet predplatiteľov SME.sk prekročil začiatkom apríla novú hranicu – digitálne predplatné si zakúpilo už 50 112 čitateliek a čitateľov. Dôvodom nárastu je obdobie pretrvávajúcej epidémie, a teda dopyt po aktuálnych a overených informáciách. SME navyše na svojom webe informuje, že k informáciám o šírení koronavírusu majú prístup aj čitatelia bez predplatného, informovanie o epidémii považuje redakcia za službu verejnosti.
„Jarná vlna pandémie hrozila výpadkom až 30 % tržieb z predaja a z inzercie. Príjmy printového aj digitálneho predplatného nám rástli a tržby z predaja na stánku klesli v tomto roku o 4 %,“ vraví Alexej Fulmek, riaditeľ vydavateľstva Petit Press, ktoré vydáva denník SME. Ďalej povedal, že neskôr nastal obrat a čitatelia aj inzerenti sa začali vracať k svojim novinám.
„Denník SME klesol medziročne v príjmoch z printovej reklamy len o 5 %, ale regionálna časť vydavateľstva poklesla takmer o 20 %,“ dodal Fulmek. V budúcom roku očakáva vydavateľstvo Petit Press výpadky v predaji a inzercie o takmer 5 %.
Ďalej tvrdí, že predaj digitálneho predplatného tento rok narástol o 50 %. Avšak aktuálna situácia prinútila vydavateľstvo prejsť do obmedzeného režimu. „V personálnych nákladoch sme šetrili 9,5 % a pri tomto šetrení naďalej zostaneme, nebudeme ho zvyšovať,“ doplnil riaditeľ vydavateľstva.
Denník N kríza nepoložila
Lukáš Fila, riaditeľ vydavateľstva Denníka N, sa vyjadril, že sa im aj v období krízy naďalej darí dobre. „Je to možné kvôli podpore predplatiteľov, ktorých je už 60-tisíc. Pribúdajú vďaka viac ako 1,3 milióna ľuďom, ktorí chodia mesačne na našu stránku, a vďaka inzerentom, ktorí nám ostávajú verní aj v ťažkých časoch.“
V liste, ktorý venoval svojim predplatiteľom tiež uvádza, že ich priazeň opätuje skvalitnením obsahu a služieb. V septembri spustili regionálny projekt Denník N ide za vami, v rámci ktorého sa redakcia presunula do Rožňavy. Priniesla odtiaľ desiatky textov, videá, diskusiu o pandémii, debatu s ministrom životného prostredia Jánom Budajom a ministrom pôdohospodárstva Jánom Mičovským.
Platené konferencie museli rušiť aj Hospodárske noviny. Nahrádzajú ich onlinové podujatia, ktoré sú síce lacnejšie na organizáciu, no účastnícke poplatky – a teda aj tržby – sú výrazne nižšie. Hospodárske noviny presiahli už 60-tisíc digitálnych predplatiteľov.
Na slovenskom trhu nie je veľa prevádzkovateľov webových portálov s novinárskym obsahom, avšak o to viac si cenia svojich predplatiteľov. Čitatelia, ktorí sú zároveň aj predplatiteľmi, pomáhajú rozvoju segmentu „publisherov“. Podľa štúdie Reuters – Digital New Project – tie médiá, ktoré sa zamerali na platby od čitateľov, začínajú prosperovať.
Našu digitálnu verziu časopisu Atteliér si môžete prezerať bez skrytého obsahu. Archív tlačených vydaní je rovnako prístupný bezplatne.