Na Slovensku stále veľká neznáma, v USA udalosť roka, ktorú sledujú celé rodiny. Super Bowl už dávno nie je iba súboj najlepších tímov amerického futbalu, ide o podujatie s kultúrnym a spoločenským presahom.
Keď v 60. rokoch 20. storočia začali najvyššie postavení muži amerického futbalu diskutovať o myšlienke zápasu, ktorý by určil najlepší tím „sveta“, pravdepodobne nečakali, že o viac ako o pol storočie pôjde o podujatie, ktoré bude sledovanosťou v Severnej Amerike atakovať dosahy olympijských hier.
V roku 1966 sa po sérii rokovaní zástupcovia konkurenčných líg amerického futbalu – AFL a NFL dohodli (okrem zlúčenia oboch líg do niekoľkých rokov), že presne o rok sa uskutoční zápas medzi najlepšími tímami z oboch súťaží. Víťazné družstvo by získalo pomyselný status svetovej jednotky.
Tak sa aj stalo, na štadióne v Los Angeles sa proti sebe postavili vtedajší princovia futbalovej scény Kansas City Chiefs a Green Bay Packers. Kultúrny program ako výplň medzi polčasmi alebo tzv. halftime show tvorili študenti stredných škôl, ktorí na podujatie prišli školským autobusom. Štadión s kapacitou vyše 90 tisíc sa zaplnil iba z dvoch tretín. Cena za 30-sekundovú reklamu bola 42 500 dolárov.
Od stredoškolákov ku kráľovi popu
Prvý ročník však ostal v absolútnom tieni svojich nástupcov. Progres Super Bowlu totiž nemôžeme charakterizovať lepšie ako, keď sa prehupneme na časovej osi do roku 1993, kedy halftime show otvára Michael Jackson, ktorý prepísal dejiny tohto podujatia.
Organizátori sa dovtedy trápili s tým, že počas halftime show im od televíznych obrazoviek odíde veľké množstvo ľudí. Vystúpenie Jacksona bolo prelomové, nielenže vtedy po prvý raz v histórii získali nárast divákov, ale spevák stanovil rekord, ktorý doteraz žiadna halftime show nepokorila. Celosvetovo ju malo vtedy podľa vtedajšej tlače sledovať 133 miliónov ľudí.
Jacksonove vystúpenie spôsobilo, že evolúcia Super Bowlu docielila prestíž aj pre interpretov. Preto nedostávajú umelci za svoju halftime show honorár. Že ide o veľkú česť podčiarkujú slová Lady Gaga, ktorá v roku 2016 odspievala pred samotným zápasom hymnu USA. „Bola to pre mňa obrovská pocta a splnený sen“, konštatovala vtedy v rozhovore pre NFL. O rok na to už bola hviezdou halftime show a po vystúpení sa neubránila ani slzám šťastia.
Jedným z dôvodov nárastu sledovanosti bola v tomto roku Taylor Swift.
Ročník 2024 trhal rekordy
Super Bowl každý rok postupne rástol až sme sa dostali do bodu, že v roku 2024 sa môže prestížne podujatie pochváliť sledovanosťou 123 miliónov divákov v USA. Mimochodom, podľa dostupných štatistík sledovalo viac ľudí iba pristátie na mesiaci. K zvýšeniu sledovanosti samotného duelu nepochybne prispelo viacero faktorov. Jedným z nich bolo aj vyrovnané stretnutie, ktoré vyvrcholilo v predĺžení. Kansas City Chiefs v ňom zdolali svojich rivalov z klubu San Francisco 49ers pomerom 25:22.
Rozhodujúcu úlohu však mala podľa komentátora NFL Ladislava Faba zohrať prítomnosť Taylor Swift. „Vyrovnanosť nepochybne prispela k tomu, že Super Bowl dosiahol rekordné čísla. Keď je zápas dramatický, tak ľudia pri ňom ostanú až dokonca, avšak základným pilierom úspechu bola Taylor Swift,“ konštatuje Fabo.
Speváčka, ktorá aktuálne kraľuje rebríčkom popovej hudby, vypredáva jeden koncert za druhým a podľa CNN má aj pozoruhodný vplyv na americkú ekonomiku, totiž tvorí pár s členom víťazného tímu Travisom Kelcem. Aj televízne kamery si neraz do vysielania vybrali záber práve na ňu. Nehovoriac o fotografii po zápase, ktorá obletela celý svet. Jej pozitívny vplyv sa prejavil aj bez vystúpenia v halftime show. V tomto ročníku sa v nej predviedol americký spevák Usher.
V USA sviatok, v Európe popularita rastie
Americký futbal, ktorý v USA primárne zastrešuje organizácia NFL, je v porovnaní s inými športami jasným lídrom na trhu. Pre Slovákov je to však šport, ktorý má minoritný záujem. Ak si odmyslíme zopár klubov amerického futbalu, ktoré sídlia v niektorých krajských mestách, tak zoznámiť sa s ním máme možnosť iba prostredníctvom amerických filmov. V USA ide o niečo tradičné, čo dokonale reflektuje úspech Super Bowlu.
„Celé to súvisí s kultúrou v USA. Americký futbal je pre miestnych ako náboženstvo. Ostatné top súťaže robia tiež výbornú prácu, ale obrovský rozostup, ktorý medzi nimi je, tu bol už od začiatku. Vzišiel z americkej nátury. Aj preto má Super Bowl také dosahy,“ vysvetľuje Fabo. Pre bližšie porovnanie, podľa údajov zo Statista.com mala NFL v roku 2023 väčšiu sledovanosť, ako baseball, basketbal a hokej (MLB, NBA, NHL) dokopy.
Záujem o NFL stúpa aj na Slovensku.
Vplyv na popularitu má aj vzácnosť duelov. Zatiaľ čo v NHL odohrá každý tím 82 zápasov v základnej časti, pri NFL to je iba 17 stretnutí. Sledovanosť Super Bowlu je už len prirodzeným vrcholom celej dominancie. „Logicky sa tomu prikladá iná vážnosť, keďže zápasov je menej. Nehrajú sa trikrát do týždňa, ako je to u konkurencie. Každý zápas je ako sviatok,“ dodáva Fabo.
Trhom v USA to nekončí. Fabo, ako dlhoročný komentátor, eviduje zvýšený záujem aj na Slovensku. Vidí za tým šikovnosť najvyššieho manažmentu. „Je to marketingová filozofia Rogera Goodella (komisára NFL – pozn. red.). Uvedomuje si obchodný potenciál európskeho trhu. Môžem potvrdiť, že záujem o prenosy NFL alebo o články z tohto prostredia rastie aj na Slovensku,“ objasňuje komentátor pre JOJ Šport a Premier Sport 2.
To, že záujem rastie aj v Európe, dokazujú minuloročné zápasy NFL v Nemecku, ktoré sa vypredali v priebehu niekoľkých minút. Statisíce ďalších záujemcov nedokázal systém ani pripustiť ku kúpe, nakoľko bol pre enormný záujem preťažený. „Toto bolo pre vedenie NFL jasný signál toho, že Európa má pre nich zmysel. Ekonomicky z toho neťažia len pri predaji vstupeniek, ale aj pri predaji „merchu“ alebo licenčných práv“, uzatvára Fabo.
Pravdaže, NHL taktiež pravidelne zavíta do európskych krajín, ale hokej je na rozdiel od amerického futbalu pre Európanov populárny šport a svoje štruktúry tu má už dávno vybudované. Americký futbal je v Európe stále vo vývoji, no záujem o neho začína byť aj na našom kontinente obrovský. Expanzia NFL tu ale nekončí, v úvodnom kole sezóny 2024/2025 zavíta napríklad do Brazílie.
Za 30 sekúnd reklamy v Super Bowle zaplatí inzerent 7 miliónov dolárov.
Messiho premiéra na Super Bowle
Nejde však iba o športovo-spoločenskú udalosť, čo jasne potvrdzujú masívne reklamy a ich cenovka. Za 30 sekúnd reklamného priestoru vo vysielaní zaplatí inzerent 7 miliónov dolárov. Aj s prihliadnutím na dnešnú infláciu je to oproti prvému Super Bowlu nárast cenovky o viac ako 2000 %.
Super Bowl je prehliadka tých najlepších kúskov, ktoré vyprodukujú reklamné agentúry. Pochopiteľne, nechýbajú v nich ani najznámejšie osobnosti z rôznych odvetví. V reklame na nízkokalorické pivo Michelob ULTRA si zahral futbalista Lionel Messi. V reklame na službu Uber Eats sa zase objavila herečka Jennifer Aniston.
Podľa USA Today ostali tieto reklamy v tieni „víťaza“. Najväčší úspech dosiahla reklama od sieti poisťovní State Farm Insurance v hlavnej úlohe s legendárnym hercom a bývalým guvernérom Kalifornie Arnoldom Schwarzeneggrom.
Náklady na reklamu v Super Bowle sa môžu zdať obrovské, keďže okrem samotného poplatku za odvysielanie, musí značka zabezpečiť aj celý proces tvorby, ktorý sa môže pohybovať v podobných hodnotách. Avšak pri tejto príležitosti získava exkluzívny priestor, na ktorý má príležitosť iba raz ročne. Pri televízii sa stretávajú celé generácie rodín, na ktoré sa dá reklama zacieliť. Je to možno jedna z mála situácií, kedy sa niektorí ľudia tešia na reklamy.