Ak ste žena, pravdepodobne ste za nákupy dámskych produktov bežnej spotreby v uplynulom roku zaplatili až o 1 200 € viac než muži za výrobky im určené. Môže za to „ružová daň“.
Napriek tomu, že žijeme v rozvinutej dobe a je rok 2020, stále vidíme a hlavne pociťujeme rodové rozdiely. Globálne majú ženy aj naďalej nižšie postavenie v spoločnosti. Nie je to len na základe ich platového ohodnotenia, ale i predsudkov a očakávaní od danej society.
Začínajú sa veci meniť? V Amerike navrhli niekoľko opatrení na zníženie cenových rozdielov pri rovnakých mužských a ženských produktoch. Rozhodli sme sa urobiť prieskum o situácii u nás a vo svete.
Modrá je lacnejšia
Nevieme presne určiť pôvod pojmu „ružová daň“, avšak inak sa dá nazvať aj „ženská daň“ či „rodová daň“. Je úzko spätá aj s daňou za hygienické vložky alebo tampóny.
Pojem pomenúva fenomén, kedy ženy platia za produkty a služby viac ako muži. Vo väčšine prípadov ide o totožné produkty tej istej značky, pričom rozdiel môže byť len v balení, farebnom prevedení či vôni.
Už približne od 19. storočia je zaužívané farebné rozlišovanie pohlaví – ružová pre dievčatá a modrá pre chlapcov. Tento stereotyp sa dlhodobo používa aj v rodovom rozlíšení produktov určených mužom a ženám.
V newyorskej štúdii o rodových cenách z roku 2015 s názvom Cena za to byť ženskou spotrebiteľkou zistili, že ženy zaplatia za doplnky o 7 %, za oblečenie o 8 % a pri produktoch osobnej starostlivosti až o 13 % viac ako muži.
Na základe toho newyorský guvernér Andrew Cuomo v decembri 2019 oznámil, že v roku 2020 podá návrh na zrušenie tzv. „pink tax“ (ružovej dane) v meste New York. „Ženy a dievčatá už dlho čelia sociálnym a ekonomickým diskrimináciám vo všetkých aspektoch ich života, ale v New Yorku sme lídrami v boji za pravú rodovú rovnosť,“ hovorí guvernér.
Ružová daň zaťažuje aj Slovenky
Pojem „ženská daň“ nie je na Slovensku veľmi používaný, avšak často sa stretávame s rodovými rozdielmi v obchodoch. Nejde len o šampóny, sprchové gély či žiletky, ale aj o produkty ako cereálie pre ženy, elektronika či predražené športové oblečenie.
Na základe nášho prieskumu v slovenských drogériách sme si všimli, že v poslednej dobe sa ceny ženských a mužských produktov skoro vyrovnali. Pri niektorých značkách boli ceny totožné, pri iných sa odlišovali len niekoľkými centami. Uvádzame zopár produktov, ktorých ceny sa viditeľne líšia.
Niekoľkocentový rozdiel v rámci jedného produktu však môže znamenať ročne rozdiel aj 1 250 € vo výdavkoch muža a ženy. Za 24 rokov života je to približne 30 000 €. Toľko môžete minúť, ak si budete kupovať len produkty určené pre ženy, ktoré si pripočítavajú „ružovú daň“. Údaje sme vypočítali pomocou kalkulačky na portáli Axthepintax.
Marketéri poznajú dôvod
Primárnym dôvodom je, samozrejme, zisk. Špecialisti sa odvolávajú na to, že ženy sú ochotnejšie investovať vyššiu sumu peňazí do produktov osobnej starostlivosti, a to je podľa nich dostačujúci dôvod platiť viac.
Ich ďalším argumentom je, že pokiaľ žena nechce platiť viac, môže si kúpiť lacnejšiu a jednoduchšiu verziu určenú pre mužov.
Medzi rôznymi expertmi tak dochádza k rôznorodým názorom. Jedni tvrdia, že je to prospešné pre ekonomiku, iní hovoria, že ide o diskriminačné a neetické kroky. Konečné rozhodnutie však záleží na spotrebiteľkách a ich možnostiach či preferenciách. Dôležité však je, aby boli o tomto fenoméne informované, a to napríklad prostredníctvom web stránok venovaných článkom a novinkám na tému ženskej dane.