Slovanov si spájame s faktmi z učebníc dejepisu. Režisér Peter Bebjak odkrýva aj to, o čom sa nehovorilo. V rozhovore sa dozviete, ako seriál vznikol a kto vlastne boli Slovania.
Vaše posledné počiny, miniséria Herec a film Správa, sú zasadené do minulosti rovnako ako Slovania. Je vám história blízka?
Blízky mi je vždy príbeh. Nie je podmienkou, aby sa odohrával v nejakom historickom období. Ale máte pravdu, istý posun v čase ponúka tvorcom väčšie výzvy.
Príbeh seriálu o Slovanoch je zo 7. storočia. Opravte ma, ak sa mýlim, ale toto je zatiaľ najskoršie obdobie, akému sme sa u nás na Slovensku vo filmoch či seriáloch venovali.
Myslím, že áno. Pokiaľ viem, v 70. rokoch bola v Československu vyrobená trilógia Osada Havranů, Na Veliké řece a Volání rodu, ktoré sa odohrávajú v praveku. Takže za éry samostatnosti Slovenska sme v televíznej tvorbe hlbšie do histórie nešli.
Aj preto sa naň asi vyradilo toľko finančných prostriedkov. Do čoho sa investovalo najviac?
Osobne si myslím, že do výpravy. To v sebe zahŕňa stavbu kulís, rekvizity aj kostýmy. Stavali sa dve hradiská, kde sa odohráva veľká časť príbehu a hrá v nich veľa komparzu. Takže to sú asi najväčšie položky z rozpočtu.
Vedeli ste hneď, že toto je projekt, do ktorého chcete ísť?
Áno, keď som si prečítal prvé verzie scenárov, vtedy ich bolo ešte 16, tak sa mi na nich páčilo spojenie istej krutosti, surovosti s láskou a mágiou. Čítal som o rozprávkovom svete pre dospelých – a nemyslím tým porno.
Spoliehal sa štáb iba na scenár alebo ste Slovanov konzultovali aj s historikmi či inými odborníkmi?
To bola hlavne práca v čase vzniku scenárov a príprav natáčania. Bez ich konzultácie by sa ťažko dali uchopiť príbehy odohrávajúce sa v tak dávnej dobe. Na druhej strane treba podotknúť, že nám nešlo o vytváranie dokumentárneho filmu. A preto bola istá filmárska licencia potrebná.
S čím ste si Slovanov spájali pred natáčaním?
S poddajnosťou.
A čo vám napadne teraz, keď sa povie „Slovan“?
Keď je najhoršie, vieme sa zomknúť a postaviť sa na odpor. Ale niekedy asi veľmi dlho čakáme.
Peter Bebjak na FREJM-e
Slovenský režisér prijal aj pozvanie na tohtoročný študentský festival filmu a študentskej tvorby FREJM, ktorý sa uskutoční 5. mája. Hovoriť bude o seriáli Slovania a dlhoočakávanej filmovej snímke Správa. Peter Bebjak bol hosťom FREJM-u už v roku 2018.
Dvanásťdielna séria je koprodukčná, spolupracovalo sa na nej s Ukrajinou, kde sa aj najviac natáčalo. Čím bolo prostredie u našich susedov vhodnejšie?
Ukrajina svojou veľkosťou a hlavne prírodou ponúka miesta, ktoré nie sú poznačené zásahom človeka. A to sme potrebovali. Nebyť ďaleko od miesta ubytovania, ale pritom byť v prostredí, ktoré vás v ničom neobmedzuje. Nie sú tam elektrické stĺpy, poorané polia, výstavba, nie je to letecký koridor.
U nás a v susednej Českej republike sa točilo tiež. Aké lokality ste vyberali a podľa čoho?
V Česku sme napríklad našli priestory podobné jaskyni. Pretože v reálnych jaskyniach sa nedá točiť s otvoreným ohňom a celou svetelnou technikou, hľadali sme miesto, ktoré jaskyňu pripomína, ale ponúka jednoduchší prístup. Tým pádom bude natáčanie komfortnejšie. Točili sme na miestach, kde sa kedysi nakrúcala legendárna rozprávka S čerty nejsou žerty.
Odohráva sa seriál výlučne v exteriéri?
Väčšia časť. Ale postavili sme aj interiéry, ktoré museli byť svojou veľkosťou prispôsobené možnosti natáčať.
V čom pandémia najviac sťažila natáčanie seriálu?
Snáď iba v postprodukcii, pretože s natáčaním sme skončili ešte v roku 2019. Zvukovú postprodukciu sme posunuli, lebo bolo nutné predabovať veľa ukrajinských hercov a v čase prvého lockdownu to nešlo.
Ukrajinčina a slovenčina sú predsa len odlišné jazyky. Ako fungovala komunikácia na „pľaci“?
Ako sa len dalo. Viac znela ruština, ktorú sme si ešte niektorí pamätali zo školy, a potom angličtina. Vytvorilo sa tam také zvláštne jazykové esperanto.
Musí sa režisér stať súčasťou príbehu alebo stojí mimo neho, aby vedel posúdiť, čo je dobré a čo treba natočiť znova?
Aj, aj. Na začiatku musíte ako dramaturg správne pristupovať k príbehu, pochopiť vzájomné vzťahy postáv a ich charaktery. Počas natáčania je nevyhnutné byť súčasťou samotného príbehu. Prenášať ho do obrazu, ponúkať emócie. Vedieť sa správne rozhodnúť.
Čo je zárukou autenticity pri seriáli ako je tento?
Celkový dojem z výpravy, kaskadérske sekvencie, herectvo – to všetko prispôsobené pohybu kamery. Jednotlivé prvky musia spoločne ladiť. Ak sa hoci len jedna časť vymyká z celku, tak v konečnom výsledku bude prekážať.
Predpokladám, že pri dobovom príbehu je nutná aj zvláštna príprava hercov. Čo všetko museli zvládnuť?
Základy jazdy na koni, šerm. Museli sa naučiť všetky bojové choreografie, ovládať zbrane tak, akoby s nimi žili v dennodennom styku. Bolo toho naozaj dosť.
Slovania nie sú čisto historickým seriálom. Sú zmesou faktov, fantázie a nadprirodzena. Myslíte si, že to ľudia budú brať ako plus?
To nikdy neviete odhadnúť dopredu. Snažili sme sa príbehy podať tak, aby divákov zaujali. Ale či sa to podarilo, ukáže až samotné vysielanie.
Nachádzate v slovanskom spôsobe života niečo podobné s tým dnešným?
Dôraz na rodinu, na vlastnú krv. Ale to je nám asi dané ako druhu a nielen ako etniku.
Slovania boli polyteisti a ich božstvá sa v určitých oblastiach líšili. U nás je napríklad veľmi známa Morena, na Ukrajine Svarog a Rusi poznajú najmä Kostej. Veľkú časť života našich predkov ovplyvňovalo náboženstvo.
Áno. Veď aj v súčasnosti vidíme, do akej miery sú práve slovanské národy ovplyvňované vierou a cirkvou. Snáď s výnimkou Čechov. (smiech)
Keď je najhoršie, vieme sa zomknúť a postaviť sa na odpor.
Čo považujete za najcharakteristickejšiu črtu Slovanov?
Sme veľmi citliví na to, čo je bezprostredne okolo nás. Len to považujeme za najdôležitejšie. Niekedy sme sa báli zobrať zodpovednosť za verejné veci, ktoré môžu v dobrom ovplyvniť svet.
Teraz, keď už približne viete, ako sa žilo v 7. storočí, dokážete si v tej dobe predstaviť sám seba?
Predstaviť áno, ale žiť by som tak nechcel.
Ak by ste mali seriál opísať troma slovami, aké by to boli?
Surový. Romantický. Rozprávkový.
Prečo práve tieto?
Pretože presne taký je dej Slovanov. Surový a krutý, ovplyvnený vierou v Bohov a silou mágie na pozadí nie vždy naplnenej lásky.
Ako dlho trvalo, kým sa dosiahla finálna verzia tohto projektu?
Ak si dobre spomínam, prípravy sa začali už v roku 2018 a finálne odovzdávanie prebehlo v prvej polovici tohto roka. Takže v podstate dosť rýchlo.
Čo bolo na celej realizácii projektu najťažšie?
Celé to „zmenežovať“, logisticky ustriehnuť a uchopiť. Za to patrí vďaka Wande Adamik Hrycovej. Bez jej vôle by sa to nepodarilo.
Určite ste už zaregistrovali aj negatívne reakcie ľudí na sociálnych sieťach, a to sa ešte ani nezačalo s vysielaním…
To je ďalšia naša slovenská vlastnosť. Ale s tým musíte rátať.
Mgr. art. Peter Bebjak ArtD.
Rodák z Partizánskeho a známy slovenský režisér, producent a scenárista. Stojí za filmami Učiteľka, Trhlina či Čiara, za ktorý získal cenu Slnko v sieti. Tento rok sa, okrem seriálu Slovania, môžeme tešiť na jeho dlhoočakávaný film Správa, ktorý sa venuje úteku Rudolfa Vrbu a Alfréda Wetzlera z koncentračného tábora Auschwitz.