Simon Kopunec začínal s písaním článkov o stravovaní na fóre a svoj projekt rozbiehal už počas štúdia na FMK. Zakladateľ Fitclanu hovorí, že vybudovať značku a biznis je nemožné bez ľudí okolo seba, ktorým môže dôverovať. Rozprávali sme sa aj o tom, aké služby a marketingové nástroje pri práci využíva.
Vedel si už počas štúdia marketingu na FMK, že chceš ísť v budúcnosti týmto smerom v oblasti fitness a zdravého životného štýlu?
Asi áno, keďže som Fitclan riešil už počas vysokej školy, ešte pod starým názvom Fitcult. Úplné začiatky boli v roku 2013.
Fitness, cvičenie a zdravá strava ma zaujímali už pred koncom strednej školy. Bral som to ako môj projekt, ktorému som chcel venovať čas. Extrémne ma to bavilo a postupne aj zarábalo peniaze, takže som to mal aj ako prácu. Rovnako som mal aj svoju myseľ nastavenú tak, že sa tomu chcem venovať aj naďalej.
Čo z toho, čo si sa naučil v škole, najviac využívas vo svojej práci?
Na škole sme mali marketing, ku ktorému patrí aj ten digitálny. Prelínajú sa v ňom veci z oblasti budovania značky, reklamných textov alebo ako osloviť zákazníkov, či už nových, alebo starých. Vždy som mal rád práve digitálny marketing, keďže som dávnejšie robil grafiku a manažoval facebookové účty či reklamu pre pár firiem. Bolo to amatérske, ale nejako to fungovalo. Práve digitálnemu marketingu sa teraz venujem vo väčšom.
Škola mi teda určite dala základy, na ktorých som vedel neskôr stavať. No vždy som bol taký, že to, čo ma bavilo a zaujímalo, som si ďalej čítal a študoval sám. Preto som sledoval aj rôznych marketérov a stránky, ktoré sa venujú tipom a trikom, psychológii farieb či tomu, ako sa hrať s textom.
Keďže vo Fitclane robím marketing ja, snažím sa to robiť veľmi ľudsky a snažím sa vžiť do našich fanúšikov. Predstavujem si, čo by sa mi páčilo a čo by ma, naopak, iritovalo, keby som bol na druhej strane ako zákazník. Nechcem robiť veci, ktoré sú otravné a štvú aj mňa, preto nemáme na Fitclane reklamy, ktoré na ľudí vyskakujú. Sám nemám rád typické marketingové reči, praktiky, slovíčka a formulky.
Zrejme mali odborníci pravdu, že e-mail je stále cool nástroj. Je to funkčné a ľudia na to reagujú.
Pozrime sa na to aj z druhej stránky, čo ťa FMK nenaučila a musel si to doháňať tým samoštúdiom?
Škola vás nenaučí všetko a nemá vám povedať, že toto máte robiť takto. Skôr vám dá istý pohľad a perspektívu a potom je to už na vás, či to chcete rozvíjať. Je nutné mať konkrétnu prax. V mojom prípade to bolo písanie článkov a sledovanie, aké majú ohlasy, aké témy sa ľuďom páčia a o čo je záujem. Nevyšiel som zo školy ako nejaký marketingový profík, ale to asi nikto. Robil som veci, ktoré ma bavili a myslel som pritom aj na tie teoretické, ktoré som sa naučil.
Aké praktiky alebo aký typ marketingu využívaš teraz vo Fitclane?
Z hľadiska marketingu som musel dohnať spomínanú prax a teraz, v rámci Fitclanu, už ďalej rozmýšľam nad tým, čo vytvoriť, aké služby ponúkať a ako ich prepojiť. Čo robiť, aby mali fanúšikovia motiváciu si niečo zaplatiť, aké benefity pridať do Premium sekcie alebo napríklad e-mail marketing, ktorý som začal robiť lepšie až približne pred rokom.
Pamätám si, že v roku 2019 som v rôznych podcastoch počul, nezávisle od seba, že ešte stále ide o úspešný nástroj. Vnímal som to, naštudoval som si to a zistil som, že sme to mali urobiť už skôr. Zrejme mali odborníci pravdu, že e-mail je stále cool nastroj. Je to funkčné a ľudia na to reagujú.
Fitclan si založil sám ešte pred Instagramom. Kde si lákal fanúšikov na svoje články?
Všetko to začalo na fóre posilnovanie.sk, kde som uverejňoval svoje články. Najprv to boli dva väčšie – jeden bol o flexibilnom stravovaní, ktorý zmenil pohľad na výživu stovkám ľudí a druhý o intermittent fastingu (prerušovanej hladovke, pozn. red.). Neskôr som v rámci Fitcultu dal články na web, odkiaľ sa to zdieľalo a šírilo na Facebooku. Mám výhodu, že viem dobre písať, čo som o sebe netušil, ale bavilo ma to. Články boli založené na vede, no písané zrozumiteľným spôsobom, aby to oslovilo väčšinu. Komentáre, feedback a následné preposielanie medzi ľuďmi, ktorí si ich odporúčali, ukázalo, že to malo úspech.
Teraz máš už okolo seba tím ľudí. Vyberal si ich podľa váhového limitu či obvodu bicepsu?
Obvod bicepsu určite nie, lebo to by som musel sám seba vyhodiť. (smiech). Fitclan je maličký tím zložený z partie šikovných ľudí. Budovať značku a biznis nemôže človek sám, potrebuje okolo seba ďalších ľudí.
Čo majú na starosti?
S Katkou a Vilom to ťaháme už dlho a som rád, že im môžem veriť. Spolu s nimi robím osobný koučing. V tíme je aj Simonka, ktorá robí všetky recepty a je tiež už veľmi dlho našou súčasťou. Recepty sú veľmi obľúbené a ani si netrúfam povedať, koľko ľudí ich už skúšalo. Len taká drobnosť, náš najčítanejší článok na webe je recept na tvarohovú pizzu. (úsmev)
Ešte k nám patrí Lucka, ktorá sa venuje tehotenským témam a najnovšie aj Baška, ktorá spracováva podobné články, ale venuje sa aj oblasti duševného zdravia. Ďalší ľudia nám robia aplikáciu a technickú stránku webu.
Poďme trošku do histórie. Po štyroch rokoch fungovania na Instagrame vám odcudzili účet, z Fitcultu sa tak stal novozaložený Fitclan. Čo pre vás znamenala táto zmena?
Bol to koniec roka 2017 a nerád na to spomínam. Znamenalo to veľa, ale zároveň nič. Nezmenilo sa nič z hľadiska toho, kto sme a čo robíme, pretože obsah zostal rovnaký. Keď sa to stalo, na Instagrame sme mali niečo medzi 30 až 40-tisíc fanúšikov. Bál som sa, že ľudia nepochopia, že sme to stále my, iba sme zmenili názov. Dúfal som, že sa vrátia, pretože keď štyri roky niečo budujete a potom prídete o fanúšikovský základ, je to náročné.
Veľa ľudí nás už poznalo aj osobne, tak sme to postupne preposielali tiež na osobných profiloch a na novom webe. Ďalej sme pokračovali vo vytváraní nového obsahu, no a teraz, na konci roka 2020, máme na Instagrame viac než 80-tisíc ľudí. Bolo to a stále aj je každodennou prácou na obsahu a komunikácii.
Dnes sa zdá, že vo fitness svete sa už všetko vymyslelo a každý už o všetkom vie. V čom je iný Fitclan?
Áno, každý o všetkom vie a aj v roku 2020 vidíme milión blbostí o detoxoch a odborníkoch v komentároch na každý jeden výživový štýl. Je toho strašne veľa a na internete je veľmi veľa dezinformácií. Dopomohli tomu aj mnohé blogy a články, ktoré interpretujú výskumy po svojom. Preto je naším cieľom na základe vedou podložených informácií odbremeniť ľudí od mýtov a pomôcť im vniesť trochu kritického myslenia aj do tejto sféry.
Pre mnohých ľudí to nemusí byť sexy a zaujímavé, keď píšeme o nejakom vedeckom výskume, lebo dnes si veľa ľudí robí srandu z amerických vedcov, ktorí zistili, že… (smiech)
Snažím sa preto robiť tento obsah ľudským spôsobom, niekedy ironicky a vtipne, aby to bavilo, ale zároveň, aby sme človeku poskytli veľa informácií. Spoločným cieľom od nášho začiatku je zlepšiť situáciu na Slovensku a v Česku v oblasti fitness, výživy a cvičenia.
Môžem to zase označiť za nejaký druh marketingu, keďže v podcaste viete zľahka spromovať ostatné služby.
Každý rok prichádzate s niečím novým. Vyšla vám kniha o sladkých receptoch, nahrávaš podcasty a najnovšie je v predaji už aj váš Fitclan merch. Je aj toto nástroj úspešného marketingu spoločnosti?
Fitclan je už značka a podľa mňa pomerne veľká. Z článkov a podcastov sa nenajeme, treba mať vecí oblastí pôsobenia. Ja som zástanca vecí, ktoré budú dávať zmysel a dotvárať značke „kabátik“. Je potrebné mať služby a produkty, pretože to nie je iba môj koníček, ale zároveň aj full-time job. Celkovo z článkov človek nič nemá, je to ten content marketing, ak mám byť odborný. Na základe nich si nás ľudia obľúbili, a tak sa môžeme posúvať ďalej. Preto máme osobný koučing, robíme semináre a webináre, tiež máme Premium sekciu.
Jasné, patrí k tomu aj Fitclan merch, aj keď ho tak nerád nazývam, pretože nejde o typický tovar, aký mávajú rôzni Youtuberi či raperi. Riešime všetko trochu inak a dávame si na tom záležať. Od látky, cez materiál, až po štýl koncov na šnúrkach mikiny. Výhodou je, že ľudia si už Fitclan spájajú s kvalitou a objektivitou, a preto ju očakávajú aj v oblečení.
Dovolím si povedať, že máme jeden z najlepších onlinových koučingov v Česku a Slovensku, takže urobiť nejakú nekvalitnú vec, ktorá by po opratí bola na vyhodenie, jednoducho nechceme. Po trištvrte roku sme dali von legíny a ten feedback od dievčat bol a stále je famózny. Fitclan bude vždy o dobrom obsahu, službách a kvalitných informáciách a rovnako by to mal demonštrovať aj náš produkt.
Plánuješ si do podcastov pozývať hostí, ktorí sú odborníci v daných témach? Niečo na štýl science-based debaty, aká je v zahraničí štandardná.
Možno sa to raz nejako v podcastoch vyvinie aj podobným smerom ako hovoríš, ale aktuálne to mám nastavené tak, že nahrávam, keď mám náladu a chuť. Za takých 10–20 minút sa človek dozvie veľa informácií. Je to tiež len doplnková vec, za ktorú nemáme nič, navyše je potrebné platiť hosting. Môžem to zase označiť za nejaký druh marketingu, keďže v podcaste viete zľahka spromovať ostatné služby. Nemám konkrétny plán, čo s ním bude a nemám v ňom pravidelný systém. Tento koncept ma aktuálne baví a zároveň som rád za skvelý feedback naň, čo je pre mňa najdôležitejšie.
Silnú fanúšikovskú základňu máte aj na Facebooku či YouTube. Myslíš si, že je dôležité zasiahnuť fanúšikov na rôznych platformách?
Určite. Každá platforma vie ponúknuť čosi iné a je to zadarmo, tak prečo to nevyužiť a spoliehať sa len na jednu sociálnu sieť? Facebook už podľa mňa nie je taký silný ako kedysi. Najmä v zmysle dosahu, za ktorý sa už platí, ale ak si značka nájde svoje relevantné publikum, napríklad aj na Tik-Toku či LinkedIn, tak prečo nie.
Snažím sa však reagovať na komentáre, odpisovať bez emócií a nechať si čas na pokojnú odpoveď.
Publikum vás v komentároch niekedy presviedča o svojej vlastnej pravde. Ako na takých ľudí reagujete?
Za tie roky som sa stretol s rôznymi komentármi, ale na sociálnych sieťach sa nedá veľmi diskutovať. Napríklad na Instagrame nie je možné dať odkaz na štúdiu, aby sa dalo na ňu kliknúť, čo by aj tak väčšina ľudí neurobila. Niekedy sa aspoň trochu dá človek naviesť, ak je otvorený diskusii.
Pamätám si, že raz sme mali dlhý článok, nejakých 1 500 a viac slov, v ktorom bolo veľa referencií, štúdií a komentár k nemu na Facebooku bol: ,,To je p*******.“ To sme jednoducho zmazali, lebo k tomu sa nedá nič povedať. Našťastie, nie je toho veľa, čo je super, keďže v súčasnosti sú niektoré internetové diskusie extrémne. Snažím sa však reagovať na komentáre, odpisovať bez emócií a nechať si čas na pokojnú odpoveď.
V roku 2017 ste začali organizovať aj prednáškové semináre, s ktorými ste sa dostali aj do Českej republiky, dokonca aj na prvú česko-slovenskú evidence-based konferenciu. V čom sú semináre iné od odovzdávania informácií na sociálnych sieťach?
Je to o dosť iné. Niektorí ľudia keď čítajú, tak zabúdajú, nečítajú poriadne alebo sa nad tým nezamýšľajú. Článkov a obsahu na sociálnych sieťach máme veľa, na seminári je to podrobnejšie a zároveň to pôsobí ako celok. V súčasnosti máme víkendový seminár rozdelený na tréningovú a výživovú časť, čo vie dať človeku ucelený pohľad na vec. Dokonca to môže aj mnohým zmeniť život, len tým, že začnú veci robiť inak. Som trochu citlivý, takže keď niekto príde po seminári za mnou, že Fitclan mu zmenil život, tak musím otvárať oči doširoka, nech sa mi trocha prevetrajú. (smiech)
Takže si spokojný so spätnou väzbou?
Niekedy je osobný feedback neskutočný. Už to nie je len o kliknutí na publikovanie článku, zdieľaní a komentároch, ale ten človek chcel prísť, chcel nás spoznať a niečo sa naučiť. Zároveň je to pre nás veľká motivácia a zadosťučinenie. Ľudia si už spájajú značku s konkrétnymi ľuďmi, takže podľa mňa sú semináre skvelé. Je veľmi dôležité vypadnúť z toho onlinového sveta.
Akú radu by si dal študentom, ktorí si plánujú rozbehnúť vlastnú značku už počas školy alebo po nej?
Robiť svoj projekt a pracovať na tom. Kým som bol na FMK, tak škola tie podmienky ponúkala, ťažšie by to bolo zrejme na medicíne. Keď človek chce a nefláka to, tak sa snaží byť v daných oblastiach zainteresovaný. Odporučil by som nájsť si nejakých kamošov a kontakty, lebo okolo seba môžete mať šikovných ľudí. Priestor a čas popri štúdiu určite je, tak keď má človek nápad, netreba to odložiť o päť rokov, pretože teraz je na výške. Nemusí tak zisťovať až po škole, či ho to bude baviť a či mu to bude dávať zmysel. Doba je rýchla a keď človek má nápady, tak na nich treba pracovať.
Simon Kopunec (28)
ukončil magisterské štúdium na Fakulte masmediálnej komunikácie v odbore marketingová komunikácia v roku 2016. Je zakladateľom webu Fitclan, v rámci ktorého pôsobí ako CEO a onlinový tréner. Aktuálne žije v Brne.