Plniť si svoje sny, po tom túži každý…

Odhliadnuc od všetkých nástrah, komu sa naozaj podarí vydať sa tou neistou cestou, aby nakoniec dosiahol to, čo si vysníval?  Mať sny je pekné, ale vedieť ich naplniť, to je cieľ, ktorý môžeme dosiahnuť len vlastným entuziazmom a odhodlaním vydať sa za nimi vpred. Čo ak niekto sníva o predajni vlastných topánok a iný o vlastnom webe či eshope? O tom, že snom a úspešnosti sa medze nekladú, hovorí realita.

FOOTSHOP alebo ako sa zo 40 párov tenisiek stalo vyše 540

Zakladateľom aktuálne najúspešnejšieho eshopu s teniskami  na Slovensku i v Čechách  je Peter Hajduček. Všetko to začalo tým, že mladý podnikateľ zo Slovenska odišiel do Prahy, kde si zhodou okolností začal plnil svoj vlastný sen. Nie, v tom čase ešte nesníval o tom, že založí predajňu čisto len s teniskami, v prvotine plánu malo ísť o primárny predaj skejtbordov a tenisky mali byť len jeho súčasťou. Ale ako to chodí, niekedy človek mieni a život mení.            Vedel však, že na to, aby si získal ľudí a miesto na trhu potrebuje nápad, ktorým sa odlíši od konkurencie. Inšpiroval ho predaj limitovaných párov tenisiek, ktoré sa už v tom čase na americkom trhu veľmi dobre uchytili. Rozhodol sa preto ísť touto cestou a dnes jeho obchod zažíva veľké úspechy. Okrem toho, že vedie eshop, má dve kamenné predajne v Prahe a Bratislave.

Vznik Footshopu

Ako sám spomínal, začiatky neboli najľahšie. Musel sa vysporiadať s prvotným neúspechom, predajom z cudzích skladov a držať sa svojich predstáv. Netušil, že financie budú hneď až v takej miere dôležité. Ak by to vzdal v počiatkoch, nikdy by samozrejme neprešiel od 40 párov k plným skladom tenisiek. Nie vždy je podnikanie jednoduché, ako sám tvrdí. Práca, ktorá prináša veľké úspechy si vyžaduje i veľké obete. Niekedy pracuje i nad rámec voľného času a raňajkuje i večeria v práci. Nestihne sa stretnúť s priateľmi, pretože má jednanie alebo sa dokonca nemôže podeliť s najbližšími o vlastný úspech. Ľudia neradi počúvajú o úspechu iných, nemyslíte? Avšak, napriek tomu všetkému, hoci je práca náročná a často vyčerpávajúca, prináša výsledky, ktoré by nemenil. Pocit entuziazmu a dobre odvedenej práce mu to nahrádzajú dostatočne.

TVaT – FOOTSHOP tenisky

Prezradil nám, ako byť úspešným v podnikaní a zásady, ktorých sa drží i sám.

Vytváranie vzťahov

Najdôležitejšie je mať po svojom boku ľudí, ktorí ti budú oporou.

Zo svojich vlastných skúseností tvrdí, že najlepšie obdobie na budovanie vzťahov je práve na vysokej škole.

Cestujte

Spoznávať svet vám otvorí oči. Možno vám to príde ako veľké klišé, ale je to naozaj tak.

Byť skromný a autentický

Byť skromným, neznamená nemať veľké sny. ☺

Začať!

Dôležité je začať. Možno ťa prepadáva pocit, že ešte nie je ten vhodný čas, ale o tom to je, možno ten pocit nebudeš mať ešte rok, dva a všetko čo túžiš zrealizovať sa rozplynie.

Aká je cesta ich úspechu?

Snaha odlíšiť sa od konkurencie im pridáva na originalite. Organizujú prehliadky nových kolekcií, expandujú na zahraničné trhy (zaujímavosťou sú prvé objednávky do Ázie), prezentujú svoju značku na zahraničných trhoch, čo iné Slovenské značky nerobia.

Ich najväčšími obavami je konkurencia, ktorá ešte len môže vzniknúť. Zatiaľ nevidia dôvody obávať sa. Cieľov do budúcnosti je viac, avšak vytvoriť vlastná značku tenisku s Adidas alebo Nike by bolo pre nich veľký úspech.

„Nebojí sa konkurencie, ktorá je aktuálne na trhu, ale tej, ktorá môže byť.“

„Nemyslel si, že budú financie hneď tak potrebné.“

„Práca, ktorá prináša veľké úspechy si vyžaduje i veľké obete.

 „Cieľom do budúcna je vytvoriť vlastnú tenisku v spolupráci s Adidas, Nike.“

 

Refresher

Refresher – logo TVaT

Ako o sebe tvrdia, sú fresh web, ktorý má najsilnejšiu skupinu čitateľov práve u mladých ľudí. Ich nosnými témami je hudba, móda, lifestyle a technika, tiež sa v svojich článkoch zmieňujú o zaujímavostiach z domova a zahraničia. Nie sú novinármi a neradi sú za nich považovaní. Ich web sa snaží okrem inšpirovania, podporovať mladé talenty, podnikateľov a študentov.

Refresher blog je novinka, ktorú vytvorili špeciálne na podporu mladých talentov a je voľne dostupný každému.

Ak sa chceš dostať i ty do povedomia ľudí, skús blogovať na Refresheri.

Môžeš si tak získať vlastnú komunitu ľudí a podporu od okolia. Pokiaľ bude mať tvoj článok dostatočne veľkú odozvu a sledovanosť, Refresher ho bude zdieľať na hlavnej stránke a dostaneš sa tak bližšie k ľuďom.

Refresher – prednáška TVaT

Najväčší príjem majú zo šírenia reklám a podpore domácich i zahraničných kampaní. Špeciálne vyzdvihli spoluprácu s GSK (GlaxoSmithKline), kedy ich farmaceutická spoločnosť oslovila s prosbou obsadiť dve voľné pracovné miesta, keďže sa im nedarilo nájsť vhodných kandidátov. Refresher vytvoril kreatívny kvíz, na základe ktorého si jednotlivec  mohol otestovať svoje vedomosti z chémie a zistiť, či je vhodným kandidátom na túto konkrétnu pracovnú pozíciu.

Na tento známy web padlo od študentov niekoľko štipľavých otázok, na ktoré sa spíkri snažili odpovedať so všetkou hrdosťou. Padli otázky ako napr. :

 „Ako je možné, že témy, ktoré sa ukážu na zahraničných weboch sú za chvíľu i u vás?“

„Témy sa opakujú, voľne prístupný obsah sa kopíruje všade. Nerobíme to len my, ale napríklad aj väčšie slovenské denníky ako Sme, Nový Čas a podobne.“

„Texty článkov sa oproti počiatkom  výrazne zhoršili.“

„Osobne si nemyslíme, že obsah článkov je slabý. Vyhýbame sa faktickým chybám, ak však napriek tomu v článku nastávanú, snažíme sa ich eliminovať.“

(pozn. redaktora: Otázky a odpovede nie sú doslovné. )

„Česká návštevnosť  na refresheri je väčšia ako slovenská.“

„Cieľová skupina je 50:50 – muži:ženy.“

Matej „Sajfa“ Cifra

Jedna z najočakávanejších prednášok na TVaT bola jednoznačne tá Sajfova. Známy moderátor pôsobiaci v rádiu aj v televízii aktuálne úspešne vlogujúci na Facebooku a Youtube sa v posledný deň podujatia postavil pred plnú miestnosť študentov. Sprevádzal ho a spoluprednášal Boris Holečka, bývalý študent FMK a kameraman, ktorý sa prostredníctvom natáčania vlogov dostal do centra diania súčasných internetových médií.

TVaT – Sajfa

Matej Cifra na zaujatie divákov nepotreboval digitálnu prezentáciu. Postačil mu jeho vlastný mobil, do ktorého si, podľa jeho slov, večer predtým naťukal zopár poznámok, keďže pociťoval malú nervozitu pred výstupom iného druhu než na aký je zvyknutý. Sajfa študentom ponúkol viacero užitočných rád o tom, ako začať a uchytiť sa v tejto sfére:

Slušnosť ničím nenahradíte

Sajfa o sebe úprimne hovorí, že mnohým ľuďom pripadá ako drzý frajer bez pokory. Toto tvrdenie ale striktne vyvracia a za hlavný aspekt úspechu považuje slušnosť vždy a všade. Tá samozrejme nespočíva v súhlase so všetkým čo počujeme či vidíme, je ale potrebné vedieť vyjadriť vlastný postoj s maximálnou úctou k postojom tých ostatných. Sajfa tiež priznáva, že to občas preženie so svojim humorom, keďže ten je takisto otázkou vkusu, čo je mu niekedy ľúto, lebo slušnosť je pre neho základnou prioritou.

Nechcite peniaze hneď od začiatku

Jedna z najzaujímavejších rád prízvukovala robenie vecí zadarmo. Na prvý pohľad sa táto rada môže javiť prinajmenšom ako zvláštna od dobre platenej populárnej osobnosti, avšak Sajfa ďalej vysvetlil, že bezplatná činnosť v oblasti, ktorej sa chceme naďalej venovať je nazačiatku nevyhnutnosťou. Sám vyrozprával príbeh z jeho začiatkov, kedy bolo jeho snom pracovať v rádiu. A tak, napriek nulovým skúsenostiam a znalosti o tom, čo všetko to obnáša, zaklopal na dvere istého lokálneho rádia, aj keď všetko čo mohol ponúknuť bol úprimný záujem.

Buďte trpezliví

Na začiatkoch vo FunRádiu zas vysvetľoval dôležitosť trpezlivosti. Dlho bol ten bezmenný, ktorý robil úlohy z angličtiny pre Adelinho kamaráta, ktorá si ho ale postupom času vybrala ako partnera do pravidelného vysielania. Podobne to bolo aj s Borisom, ktorý vo Funku nezastával žiadnu vysokú pozíciu, no skromnosť, ďalšia zo Sajfových rád, ktorá z neho sršala a technické zručnosti mladého kameramana zaujali Sajfu natoľko, že ho oslovil kvôli spolupráci pretrvávajúcej aj v súčasnosti.

Nasledovali otázky zvedavých študentov, ktorí sa cez online web mohli pýtať na čokoľvek. Sajfa a Boris boli jednými z mála spíkerov, ktorí nestihli odpovedať na všetky, no tým na ktoré čas vyšiel sa ochotne venovali.

„Sajfa, aký je pôvod tvojej prezývky?“

Sajfa prezradil, že jeho prezývka pochádza z anglickej verzie priezviska Cifra, ktoré sa čít ako „sajfra“ a vymyslel ju Pico.

„Nevadí Veronike, že prichádzate o svoje súkromie?“

Tiež vysvetlil, že napriek pravidelnému uverejňovaniu videí, ktoré sa často odohrávajú aj v prostredí jeho domova si s manželkou Veronikou stále spoľahlivo udržiavajú svoje súkromie a odkrývajú ho iba do takej miery, s ktorou sú obaja stotožnení. O Veronike tiež prezradil, že by bola rada, keby jej takmer štyridsaťročný začal preferovať serióznejší štýl obliekania, no to Sajfa nemá v pláne, lebo si je istý, že takto vyzerá najlepšie.

„Neplánujete v najbližšej dobe malé „sajfíčatá“?

Netajil sa ani tým, že by sa im v dohľadnej dobe veľmi potešil, avšak necháva to na božiu vôľu.

„Boris, ako sa ti pracuje so Sajfom?“

Boris zas prezradil, že sa mu so Sajfom pracuje výborne. Istá voľnosť v jeho tvorbe a možnosť využiť naplno jeho technické schopnosti ho napĺňa, nehovoriac a vniknutí do prostredí médií, ktoré ho zaviedli na množstvo známych miest a na stretnutia s množstvom známych ľudí, čo je podľa neho na nezaplatenie.

TVaT – Sajfa a Boris Holečka

YOUTUBERI – Matej Zrebný a Lukáš Frlajs

Na úplne poslednej prednáške TVaT si študenti vypočuli diskusiu s youtubermi Matejom Zrebným a Lukášom Frlajsom, ktorú viedol Marek Šimončič. Influenceri súčasnej internetovej scény na Slovensku otvorene a vtipne odhalili mnoho zo zákulisia ich tvorby a života, ktorý žijú ako známe osobnosti.

Diskusia sa niesla v pohodovom duchu. Počas nej dvojica prezradila, že dôvodom začiatkov ich pôsobenia v tejto sfére nebol zárobok, ale nadšenie pre tvorbu takouto formou. Keďže Lukáš je aj herec objavujúci sa v niekoľkých televíznych formátoch, rozhodli sa tento aspekt zakomponovať do scenárov videí a priniesť na preplnený trh niečo nové. Nechuť podobať sa na stovky youtuberov sediacich pred kamerou a vo veľkej miere ponúkajúcich obsah divákom len prostredníctvom slov ich priviedla na myšlienku viac vo videách hrať. Taktiež vysvetlili, že sa čo najviac chceli priblížiť nielen mladým ľuďom. V mnohých z ich produktov preto môžeme sledovať krátke scénky o rôznych typoch ľudí v bežných situáciách, kde sa nájde snáď každý.

Chlapci poradili začínajúcim študentom, že najdôležitejšie je milovať to čo robíme a snažiť sa to vykonávať zodpovedne, nebojácne, najlepšie ako nám to naše schopnosti dovoľujú a odmena sa dostaví.

Aj dvojica si dnes zarobí najmä reklamou na rôzne produkty umiestnené v ich videách alebo na podujatiach, kde sa objavujú. Matej nezabudol vtipne poznamenať, že keď napríklad nemal na čom jazdiť, ponúkol istej automobilovej značke reklamu za auto. Nakoniec sa mu dokonca podarilo vyjednať jedno aj pre Lukáša. Chlapci teda úspešne pokračujú v úspešnom natáčaní stále nových projektov pre ich fanúšikov, ktorými sú, ako sami poznamenali, deti od desiatich rokov až po osemdesiatročného pána, ktorý im prednedávnom napísal pochvalný email.

Kvôli množstvu otázok, ktoré si študenti prichystali, mala prednáška takmer o pol hodiny dlhšie trvanie ako organizátori naplánovali.

„Šlo to od začiatku takpovediac ako po masle?“

Dvojica youtoberov úprimne odpovedala, že začiatky neboli ľahké a popularita im len tak na dvere nezaklopala. Všetko sa odvíjalo od miery chcenia niečo dokázať, poctivosti ich práce a času, ktorý boli ochotní obetovať.

„Aké sú približné sumy ponúkané od firiem za zverejnenie ich reklám?“

 Tu sa Lukáš a Matej taktne vyhli priamej odpovedi, no v súvislosti s touto otázkou sympaticky poznamenali, že by neprijali ponuku odporujúcu ich svedomiu ako napríklad reklamu na cigarety.

„Lukáš, budeš ďalej pokračovať aj v herectve?“

 Priznal, že aj napriek rozbehnutej youtuberskej kariére nemieni prestať budovať aj tú hereckú, ktorá je jeho srdcu veľmi blízka. Taktiež sa od detského veku venuje aj dabingu, ktorý rozvíja naďalej.

„Cítite stále väčšiu zodpovednosť so zvyšujúcim sa počtom fanúšikov?“

Obaja z dvojice konštatovali, že si uvedomujú svoje postavenie influencerov, teda tých, ktorý dokážu istým spôsobom ovplyvňovať názory a správanie svojich divákov. Vďaka tejto profesii sa síce aj zabávajú a cítia maximálnu voľnosť vo svojej tvorbe, avšak snažia sa ju napĺňať s maximálnou zodpovednosťou a snahou ovplyvniť ľudí vždy k dobrému.

TVaT – diskusia – Matej Zrebný a Lukáš Frlajs

Autor: Dominika Ježová a Šimona Tomková

Foto: Jakub Kovalík