Prečo naše televízie prichádzajú stále s novými formátmi vedomostných súťaží a prečo je vlastne o ne taký veľký záujem? „Aj televízia je o trendoch. Niekedy sú na výslní castingové formáty, inokedy reality show, inokedy zas kvízy. Kvízy dlhodobo patrili do programu Jednotky, pred časom ich začali nasadzovať aj do prime time a v piatkovom slote sa podľa všetkého vytvoril návyk,“ odpovedá Czwitkovics. Ako bolo spomenuté, obe súťaže sú uvádzané v prime time, a dokonca aj v rovnaký deň – piatok. Práve tento fakt z nich robí veľkých súperov a je len na vás, ktorú z nich si vyberiete.

Čo ja viem
Čo ja viem? – Súťaž, v ktorej si svoje vedomosti merajú študenti so známymi osobnosťami

Čo ja viem?

Najmladšia show z dielne RTVS, ktorá svoj štart oznámila 4. apríla o 20:20 prichádza s heslom: „200 študentov, 3 osobnosti a vy. V neľútostnom súboji, kde pôjde o veľa.“ Z pohľadu RTVS naozaj o veľa išlo, keďže si nová show dokázala nalákať aj množstvo mladých divákov a už prvú časť sledovalo viac ako 16 percent populácie. Súťaž prebieha jednoducho. Do štúdia je pozvaných 200 študentov a 3 osobnosti, ktorých sprevádza známy moderátor Marcel Merčiak.

„Aj televízia je o trendoch. Niekedy sú na výslní castingové formáty, inokedy reality show, inokedy zas kvízy.“

Počas vysielacej doby je hráčom položených 50 otázok, a po ich zodpovedaní dostanú konkrétny výsledok svojho skóre. Naviac na konci súťaže je vybratý najlepší zo študentov, ktorý na základe svojich vedomostí obdrží finančnú výhru. Čím tento kvíz chce konkurovať svojmu „súperovi,“ je určite interaktivita s divákmi za televíznymi obrazovkami. So svojou show totiž zverejnila aj oficiálnu aplikáciu pre smartfóny. Tá sa pomocou mikrofónu zosynchronizuje s vysielaním, čo umožňuje divákom hrať „na živo.“ Či to však atraktivitu súťaže udrží aj naďalej, ukáže len čas. Ako dodal Czwitkovics: „Je to len forma ozvláštnenia a zvýšenia interaktivity, ktorá mohla osloviť aj mladšie ročníky. Otázka je, či ten pocit niečoho nového po pár častiach nevyprchá. Sám kvíz nie je veľmi sofistikovaný, takže sa môže vytratiť aj aktraktivita súťažiť doma.“

Vyhral som v “Čo ja viem?”

Táto relácia má od svojho uvedenia len niekoľko častí za sebou, a teda len niekoľko výhercov, medzi ktorých sa dostal aj študent FMK, Mikuláš Keszan. Spýtali sme sa ho teda na pár otázok týkajúcich sa tejto show a samozrejme aj výhry. Podľa jeho odpovedí hodnotí túto show veľmi pozitívne. “Páči sa mi, ako sú medzi jednotlivými otázkami video vložky so zábavným obsahom.“ Keď sa mu už podarilo vyhrať, zaujímalo nás, ako sa dokázal s jednolivými otázkami vysporiadať a ktoré mu prípadne robili problém. “Boli otázky, ktoré sadli a vedel som ich, ale na druhej strane boli také, o ktorých som nemal ani šajnu a musel som si tipnúť. Boli to najmä otázky o celebritách a podobne, nakoľko v tej téme nie som doma.” Koniec koncov otázok, v ktorých Mikuláš nebol doma bola určite menšina. Svedčí o tom aj nemalý finančný obnos, ktorý obdržal. No a čo plánuje s týmito peniazmi ďalej urobiť? “V prvom rade si zafinancujem bývanie v Trnave, čím odľahčím rodičov od výdavkov, vezmem priateľku v lete niekam na pobyt a bratovi som ešte sľúbil nové bežecké tenisky.”

subojnarodov-logo
Súboj národov – Kto je lepší? Slováci alebo Česi?

Súboj národov

Ďaľšia z dielne „česko-slovenských“ relácií po vzore Česko-slovensko má talent a podobne. Odlišuje ju však fakt, že v tejto súťaži Slováci a Česi nie sú braní ako celok, ale ako rovnocenní súperi. Každá z republík má aj vlastného moderátora. Pre Českú republiku je to Martin Dejdar a pre Slovensko Michal Hudák. Z hľadiska dĺžky vysielania sa od Čo ja viem? výrazne nelíši, no čo sa týka štruktúry, je táto súťaž každý týždeň zameraná na inú tému. Po vyhodnotení na konci súťaže si diváci môžu pozrieť, ako sa v danej problematike orientujú. Aj pri Súboji národov sa môžete zapájať do vysielania, no tento krát iba prostredníctvom SMS. To mnohých divákov môže od zapojenia sa do hry odradiť, už len z toho dôvodu, že musia za to platiť.

“Sám kvíz nie je veľmi sofistikovaný, takže sa môže vytratiť aj aktraktivita súťažiť doma.“

Ďalším mínus je, že svoje odpovede musia zakaždým písať, čo nie je veľmi pohodlné. Na rozdiel od aplikácie Čo ja viem?, kde iba jednoducho klikajú. Čo sa týka sledovanosti, prvá časť uvedená 21. marca o 20:30 v porovnaní s RTVS dosiahla lepšie výsledky. Bolo to celých 19 percent, no po uvedení konkurujúcej súťaže sa sledovanosť znížila iba na 15 percent, čo dostáva vedomostnú reláciu z RTVS na prvé miesto. Napokon vedomostné súťaže nie sú pre divákov JOJ tým „pravým orechovým“, ako aj povedal Czwitkovics: „JOJ sa chcela na tomto trende zviezť, jej publikum však zrejme nie je zvyknuté na takýto typ relácií, alebo bol program jednoducho nudný.“

Autor: Matej Rumanovský