Využívanie hier je najmä o zábave a oddychu, ich tvorba však vôbec nie je jednoduchá. Cesta od prvotného nápadu k hráčovi je zdĺhavá, keďže dôležité nie je len samotné programovanie.
Proces vzniku videohier rozdeľujú ich vývojári do piatich fáz, konkrétne na brainstorming, teda kreatívnu tvorbu stratégie, vývoj hry, testovanie, marketingové aktivity a uvedenie na trh. Kým sa produkt dostane k hráčom, od prvotného nápadu môže uplynúť aj niekoľko mesiacov či dokonca rok.
Peter Sekera, ktorý sa živí tvorením hier vo firme Edix a zároveň sa venuje svojmu vývojárskemu štúdiu Sekip Games, tvrdí, že dnes je najlepšia doba pre hry a ich vývoj. Tvorbu veľmi uľahčujú súčasné nástroje, pričom stále vznikajú ďalšie. Celý proces je čoraz viac prístupnejší, prichádzajú nové možnosti.
„Jednoduchú hru dokáže spraviť naozaj každý. Aj bez znalosti programovania,“ hovorí Sekera. Tie náročnejšie si však aj teraz vyžadujú dosť času a značnú námahu. Ako uvádza zakladateľ štúdia Games Farm Imrich Orosz, pre úspech v danom svete má podstatnú rolu vytrvalosť. Hru môžu záujemcovia tvoriť i dlhé roky, ak chcú ale niečo dosiahnuť, významnými aspektami majú byť kvalita, otvorenosť či spoľahlivosť.
Herný biznis sa mu javí už len ako relatívne malá skupina ľudí, preto sú budovanie a udržiavanie dobrých vzťahov s partnermi kľúčové. „Všetci vieme, že hry častokrát neuspejú, určite je podstatne viac nevydarených projektov, než šťastlivých, ale človek môže dlhodobo ťažiť zo vzťahov vybudovaných aj na neúspešných plánoch. Dôležité je, aby projekt bol dobrý a partneri spokojní s vašou prácou,“ dodáva.
Sila nezávislých štúdií je v pestrosti hier a nápadov
Herná scéna na Slovensku predstavuje oblasť s obrovským potenciálom rastu. „Silu nezávislých herných štúdií vidím v pestrosti hier a nápadov. Dosť z nich sa prostredníctvom hier vyjadruje k problémom a témam, ktoré môžu byť aj kontroverzné. K hrám pristupujú ako k médiu či umeleckému dielu, čo im pomáha šíriť ich myšlienky,“ komentuje vývojár Sekera, „ vieme si tak zahrať hry, ktoré nás chytia za srdce alebo skvelo pobavia.“
Aktuálne na slovenskom trhu pôsobí viac ako 50 herných štúdií, najznámejším a zároveň najväčším z nich je Pixel Federation. Svojich priaznivcov majú aj menšie spoločnosti ako Bartoš Studio či spomínané Sekip Games a Games Farm. Práve jeho zakladateľ tvrdí, že daný segment zatiaľ nie je dostatočne rozvinutý. Situácia sa ale podľa jeho slov posúva neustále k lepšiemu.
Na trhu sú oproti veľkým firmám malé štúdia vo výhode. Orosz z Games Farm vysvetľuje, že väčšie štúdiá limitujú ekonomické potreby, a preto si nemôžu dovoliť príliš riskovať. Naopak malé spoločnosti dokážu ísť do viac riskantných projektov. Ich ukazovatele popisujúce ako rýchlo spotrebúvajú peniaze, ich mesačné straty, sú totiž omnoho nižšie. Tým u nich klesá aj investičné riziko.
Oblasť hier sa musí rozvíjať ešte ďalej
„Herné štúdiá na Slovensku potrebujeme bez ohľadu na ich veľkosť. Máme tu šikovné firmy a ľudí, ktorí sa snažia hry a ich vývoj dať do povedomia širšej verejnosti. Stále sme však pozadu za zahraničím, kde herný trh patrí k najviac ziskovým oblastiam,“ popisuje Sekera.
Viacerí vývojári sa k tvorbe hier dostali ako nadšenci z iných okruhov. Aj vďaka aktivite týchto ľudí, sa u nás učia programovať a robiť hry už deti. Pre osvojenie zručností môžu využívať rozličné nástroje, vzdelávacie programy alebo kurzy. Priamo na Fakulte masmediálnej komunikácie, skonštatoval vývojár, sa otvoril aj študijný program teória digitálnych hier.
Jednoduchú hru dokáže spraviť naozaj každý.
„Je potrebné, aby aj naďalej vznikali nové pracovné miesta a firmy, nech si môžu novoprichádzajúci nadšenci a absolventi nájsť prácu v odbore, keďže si ho vybrali a baví ich. Verím, že aktivitou a nadšením všetkých týchto ľudí, bude herný trh u nás postupne prekvitať,“ približuje Sekera zo Sekip Games. Tiež zdôrazňuje i nezastupiteľnú prácu v menších štúdiách. Práve oni vedia pokryť časti trhu nezaujímavé pre väčšie spoločnosti, môže ísť napríklad len o jednoduché hry na podporu predaja.
Požiadavky hráčov sú čoraz náročnejšie
Rozbehnúť akýkoľvek biznis je zložité a herné štúdio nie je výnimkou, za každým úspechom stojí mnoho zlyhaní a drina. „Preraziť na trhu ako nezávislé herné vývojárske štúdio je naozaj náročné. Je tu priveľká konkurencia, no žiadna rivalita,“ tvrdí Dalibor Bartoš z firmy Bartoš Studio. Sekera dopĺňa, že viacerí malí vývojári rastú spolu s početnosťou hier, ktoré sú denne zverejnené napríklad na Google Play. Už len medzi nimi je konkurencia obrovská a dostať videohru k hráčom predstavuje ťažkú úlohu.
Ako ale vysvetľuje Orosz, tvorba hier má určite výhody vo vysokej pridanej hodnote projektov, v potenciáli úspechu, značnej akvizičnej činnosti, neprestajnom raste, odolnosti voči externým krízam a v prípade úspešného projektu aj vo veľkej hodnote spoločnosti.
Sekera dopĺňa, že za posledné roky sa zvýšil výpočtový výkon zariadení a pre veľké štúdiá začali byť zaujímavé aj menšie trhy. Sumy, aké dávajú do reklamy, sa hýbu v miliónoch eur.
Rovnako sa posunuli aj očakávania hráčov, na produkty majú stále náročnejšie požiadavky a samotný vývoj sa stáva omnoho drahším. „Na druhej strane, hráčov vie zaujať všetko, čo má nejaký pekný štýl, príbeh. Na scéne vystupuje veľké množstvo malých nezávislých štúdií a sólo vývojárov. Pre niektoré je ťažké preraziť na trhu, pretože majú obmedzené prostriedky, čas a v porovnaní s veľkými firmami prakticky nulové financie na reklamu,“ konštatuje.
Aj práca môže byť hobby
Skúsenosti respondentov siahajú ešte do študentských čias. „Prvú vytvorenú hru som využil ako výučbový materiál sám pre seba, trvalo to neprimerane dlho, teraz by som ju spravil asi za štvrtinový čas. Zákazky som nebral takmer žiadne, aj keď ponuky sa našli. Neboli však úplne z herného sveta. Išlo skôr o 3D vizualizácie a interaktívne prostredie,“ spomína na svoje začiatky sólový vývojár Dalibor Bartoš, pričom dnes už takmer všetok čas venuje vlastným projektom a nápadom.
Peter Sekera skúšal produkovať hry na strednej škole a ich tvorby sa držal aj na univerzite, kedy rozbehol svoj projekt a vydal prvé hry pre platformu Android. Za obdobie svojho pôsobenia sa nám pochválil hrou, ktorú od neho kúpila firma z Uzbekistanu v spolupráci s World Health Organization (WHO). Slúžila deťom, aby sa zábavnou formou učili dbať na hygienické opatrenia v boji proti COVID-19.
„Paradoxom je, že danú hru ešte pred predajom v službe Google Play zabanovali a neumožnili publikovať,“ prezradil vývojár s tým, že do projektu, za ktorý má byť odmenou len podiel zo zisku, by určite nešiel. Za práce na vývoji im musia zaplatiť.
Pred rokmi boli informácie o vývoji hier nesmierne vzácne
Imrich Orosz, zakladateľ Games Farm, približuje svoje začiatky pred 20 rokmi: „V tom čase fungovalo len niekoľko štúdií a nikto nevedel, ako sa to má robiť, len sme sa snažili prežiť a vytvoriť nejaké hry, nekoncepčne, nesystémovo a bez rozumnej vízie.“ Dodáva, že vtedy neexistovali žiadne dostupné enginy, čiže softvérové prostredie pre vytváranie videohier, a akékoľvek informácie o spôsobe ich vyvíjania boli extrémne vzácne.
Games Farm dnes tvorí 40-členný tím, spolupracuje aj so spoločnosťou Funcom na zatiaľ neohlásenom projekte. Zároveň realizujú menšie vlastné plány zo sveta Heretic Kingdoms. Avšak zisk ešte nemajú, Orosz ich firmu zatiaľ za príliš výnosnú ani nepovažuje. Nadobudnuté financie vkladajú do ďalšieho rozvoja spoločnosti.
„Nakoľko nemáme vlastného investora, väčšinou máme nejaký hlavný projekt financovaný externým partnerom a v ideálnom prípade si snažíme vytvoriť popri tom nejaký prototyp ďalšieho projektu, ktorý vieme potom posunúť do produkcie v nadväznosti na priebežne dokončený hlavný projekt. Nie vždy to ale klapne na 100 %,“ dodal zakladateľ firmy. So svojím tímom sa snaží z Games Farm vyprofilovať na RPG vývojárske štúdio.
Chcú vytvoriť úspešný titul, ktorý zarezonuje nielen na Slovensku, ale aj v medzinárodnom meradle. „Bol by som veľmi rád, ak by sa nám podarilo rozvinúť aj našu vlastnú IP Heretic Kingdoms ďalšími projektami, podporiť ju aj novými knihami a snáď i nejakou filmovou produkciou,“ opisuje plány.
Sekip Games sa chce zas posunúť aj mimo mobilné platformy a vytvoriť komplexnejšiu hru, vysnívaným pracovným zámerom je byť súčasťou vývoja na AAA hre. „Ako každý developer, aj mojim cieľom je vytvoriť všeobecne známu a obľúbenú hru,“ dodáva vývojár z trnavského Bartoš Studia.