Všetko sa točí okolo smartfónov
Viete, že mobilný marketing je najrýchlejšie rastúca oblasť reklamy? O príčinách, prečo je to tak, prišiel v rámci prvého dňa Týždňa vedy a techniky 2015 na pôde Fakulty masmediálnej komunikácie porozprávať študent samotnej FMK a vyslanec online agentúry GoUP Jakub Gombár, ktorý pôsobí na pozícii PPC špecialistu.
47% Slovákov používa počas sledovania televízie mobilný telefón
Počas úvodnej časti prednášky priblížil Jakub študentom aktuálne štatistiky týkajúce sa použitia smartfónov na Slovenskom trhu a vo svete. Medzi zaujímavé domáce čísla patrí štúdia, v ktorej až 47 % Slovákov používa počas sledovania televízie aj iné zariadenie, najčastejšie smartfón. Čo sa týka sociálnych sietí, službu Snapchat používa v priemere 100 miliónov aktívnych užívateľov mesačne. Za rovnaké časové obdobie navštívi sociálnu sieť Instagram 400 miliónov a WhatsApp až 800 miliónov užívateľov. Za obdobie jedného mesiaca sa na Gmail prihlási 900 miliónov ľudí, pričom až 75 % tvoria užívatelia s prístupom prostredníctvom mobilného telefónu. Celosvetovo je na Facebooku aktívnych 1,55 miliárd ľudí a 1,25 miliárd využíva na pripojenie do tejto sociálnej siete aj svoj mobilný telefón. Z tohto počtu sa výhradne cez mobilný telefón pripája na majoritnú sociálnu sieť až 727 miliónov ľudí.
Za posledných desať rokov sa vyhľadávanie výrazne zmenilo
„Vyhľadávanie na internete sa za posledných desať rokov zmenilo úplne. Okrem toho, že sa zmenil účel vyhľadávania, ľudia vyhľadávajú aj na mobilnom telefóne, vďaka ktorému sú online stále,“ začína Jakub ďalšiu časť prednášky, v ktorej opísal tzv. micro moments. Ide o situácie, ktoré spoločnosť Google rozdelila do štyroch základných skupín: „I want to know“ platí, ak užívateľa zaujme nejaká zaujímavosť, o ktorej ďalších informáciách začne sám pátrať. Situáciu „I want to go“ ako užívatelia vykonávame, ak sa niekam chceme dostať a informácie o tomto mieste vyhľadávame prostredníctvom internetu. „I want to do“ sú momenty, kedy má užívateľ potrebu niečo robiť, avšak nepozná správny postup. Momenty „I want to buy“ vykonávame, ak hľadáme informácie napríklad o výhodnejšej cene produktu.
Štatistiky o používaní smartfónov zhrnuté v jednom videu:
Slabinu offline nástrojov riešia cielené SMS správy
Všetky offline marketingové aktivity majú jednu spoločnú nevýhodu – absenciu cielenia komunikácie na konkrétnych zákazníkov. V prípade SMS marketingu sa snaží tento problém riešiť služba s názvom Market Locator. Tá sľubuje jednoduché identifikovanie cieľovej skupiny ľudí v ktoromkoľvek regióne a jej následné oslovenie prostredníctvom cielených SMS správ. „Je to niečo, čo by som si nikdy netrúfol povedať, že bude konkurovať online nástrojom. Pomocou nej dokážete cieliť na polohu či trvalú adresu, kde sa osoba nachádza, jej demografické informácie, banku či spôsoby jej platby,“ opisuje Jakub službu Market Locator.
Autor: Erik Oravec
Ako sa menila reklama v kríze
Doktorand na FMK a zároveň reklamný stratég v reklamnej agentúre Istropolitana Ogilvy Pavol Minár odprezentoval možno zatiaľ najdlhšiu prednášku v rámci TVaT. Kríza v reklame trvala viac ako dve a pol hodiny. Kvalita prednášky neklesala s pribúdajúcimi hodinami, práve naopak. Počas vyčerpávajúcej doby stratég Istropolitana Ogilvy vysvetlil dôvody prečo sa reklama menila v priebehu krízy, no ako sa radikálne zmenila po ekonomickej kríze.
„Kríza vytvorila produktového spotrebiteľa. Je oveľa náročnejší na kvalitu produktu.“ Zdôvodňuje Minár zmenu postojov firiem k reklame. „Ľudia sa oveľa viac obracajú k pôvodu produktov. Preto aj na Slovensku vznikol trend „poctivý a slovenský výrobok“. Ľudia majú radi, ak vedia, ako vznikol a odkiaľ daný produkt pochádza.“ Z jeho prednášky vyplýva, že reklama sa zameriava hlavne na autenticitu, obracia sa na veci preverené časom. Reklamy sa z hlučného sveta okolo nás presunuli do tichého, upokojeného sveta.
Na základe názorných reklám firiem ukázal, ako sa menili nielen postoje spoločnosti voči produktu, ale aj voči spoločnosti. Na začiatku milénia IKEA komunikovala v štýle reklamy „vymeňte starú lampu, lebo nová je lepšia“ a prešla až ku reklame bookbooku. V spote sa snažia vysvetliť, prečo obyčajná kniha je lepšia ako e-book. Jednoduchým spôsobom a vymenovaním jej parametrov. Samotná ukážka dokazuje to, ako krásne sa dá spojiť staré s novým.
Radikálna zmena bola najviac vidieť na reklamných kampaniach spoločnosti Axe. Do začiatku ekonomickej krízy komunikovala ako „mačovská“ značka, ktorá zobrazovala v hlavnej úlohe muža obkoleseného krásneho ženami. Po kríze by ste playboya v ich reklamách hľadali len veľmi ťažko. Vymenili ho za norm–core muža, ktorý rozhoduje o dôležitých veciach, neloví a neupozorňuje na seba, no nezabúda ukázať lásku.
Svoje kampane zmenilo oveľa viac spoločností ako napríklad Mattel či dokonca aj slovenská Popradská káva. Oveľa viac sa orientujú na emóciu, storytelling. Ako to bolo ukázané na kampaniach Niké a UnderArmour, ktoré hovoria, aby sme využívali svoji vytrvalosť, odhodlanie a guráž, lebo niekedy je to to najviac, čo potrebujeme.
Prednáška Kríza v reklame dokázala, že aj reklamy sa presunuli do vyššieho reklamného levelu. Už to nie je len o tom, že my sme lepší a vy nie. Dokazuje, že aj reklama môže byť ľuďom príjemnejšia a milšia. Niekedy má kríza aj pozitívne účinky.
Autor: Kristína Doktorová
Moderátori spravodajstva RTVS nie sú iba postavičky čítajúce text
Moderátori hlavného spravodajstva RTVS Ľubomír Bajaník a Janette Štefánková priblížili študentom svoju prácu. Urobili tak počas prednášky v rámci Týždňa vedy a techniky.
Známe tváre RTVS prišli vysmiate a s dobrou náladou. Hneď na úvod Janette zažartovala o tom, či nám budú niečo vedieť povedať, aj keď nemajú pred sebou čítačku. Obaja mali dlhoročné skúsenosti z médií. Janette Štefánková pracovala v rozhlase, vyskúšala si aj komerčnú televíziu, na RTVS moderovala viacero programov. Ľubomír Bajaník pracoval ako redaktor zahraničného spravodajstva a tiež sa venoval viacerým projektom.
Obaja počas prednášky dokázali, že moderátor je naozaj dôležitou súčasťou spravodajského tímu. Janette tvrdí, že ak to moderátor pokazí, práca celého tímu môže vyjsť nazmar. Pracovný deň moderátorov večerného spravodajstva sa začína o 14-tej hodine, kedy majú poradu, na ktorej sa dozvedia predbežný scenár. Ten sa počas dňa ešte viackrát operatívne zmení.
Zahlásenia k jednotlivým príspevkom pripravia redaktori, moderátori si ich následne môžu upraviť podľa seba. Je potrebné, aby boli zrozumiteľné. Občas sa im stalo, že im redaktori pripravili ťažko pochopiteľné zahlásenia, ktoré by divák v rýchlosti správne nevnímal. Pre prípad výpadku čítačky, čo sa niekedy stane, majú pripravené pred sebou papiere, kde majú zahlásenia napísané. Divák môže vidieť, že si na nich niekedy niečo „odfajkujú“. Robia tak z dôvodu lepšej prehľadnosti, aby vedeli, čo už bolo a čo nasleduje.
Okrem zahlásení majú moderátori na starosti aj iné veci. Pripravujú si krátke, tzv. blokové správy, pri ktorých vychádzajú z agentúrneho obsahu. Náročné je výstižne sformulovať napríklad jednu stranu textu do 30 sekúnd. Vedú živé vstupy s redaktormi, ktorí sa nachádzajú na mieste nejakej udalosti. Práve vtedy sa niekedy naskytnú aj technické ťažkosti. Ich úlohou je pripraviť si aj upútavky do televíznych novín.
Moderátorov hlavných televíznych novín môžeme nazvať aj logom televízie, keďže si ich diváci RTVS automaticky s nimi spájajú. Preto je dôležitá aj úprava vzhľadu pred vysielaním. Janette hovorí, že hodinu strávia v maskérni a dodáva: „Vždy sa smejeme, že po práci si musíme dať dole omietku.“ Dôležité je aj ich vystupovanie na verejnosti. Ako tváre televízie by nemali verejne prezentovať napríklad svoj politický názor alebo propagovať nejaké výrobky. Ak by potom v televízii mali príspevok na danú tému, ľudia by nemuseli veriť, že sú objektívni. Spomínajú si na príklad, ktorý sa stal prednedávnom. Viacerí novinári sa zúčastnili PR akcie nového mobilného operátora. V posteli sa fotografovali s rôznymi sloganmi. Následne operátor zverejnil fotografie aj s logom, ktorý dorobil počítačovo. Dnes preto redaktori RTVS, ktorí sa nachádzali na fotke, nemôžu pripravovať príspevky o mobilných operátoroch.
Na prednáške prišla na rad aj téma stresu. Ľubomír Bajaník povedal: „Sústredenie mi pomáha prekonávať stres.“ Janette s ním súhlasí a dodáva, že ak sa na dlhšiu dobu uvoľnia, ľahšie sa práve vtedy pomýlia. Rôzne chyby si, samozrejme, hneď všimne veľa ľudí. Ľubo si myslí, že si táto práca vyžaduje ľudí s dobrou psychikou, aby ju brali dostatočne vážne a zároveň sa dokázali povzniesť nad rôzne situácie.
Na otázku, či by prijali miesto v komerčnej televízii, odpovedala Janette stručne a výstižne: „Podľa ponuky.“ Zároveň dodáva: „Som hrdá, že som súčasťou spravodajstva RTVS. Jeho kvalita stále stúpa.“
Autor: Diana Veizerová, Foto: Ivana Vyšná