Umelá inteligencia sa stala jednou z najdôležitejších a najperspektívnejších technológií dnešnej doby. Aké možnosti prináša a ako sa vieme priblížiť k jej prepojeniu s realitou?
S postupom času sa umelá inteligencia (AI) stala veľmi rozvíjajúcou sa oblasťou technológie, ktorá má obrovský potenciál zmeniť spôsob, akým žijeme. V súčasnosti si však mnohí ľudia nevedia predstaviť, ako môže pomôcť v ich každodennom živote. Pozrieme sa na niektoré oblasti, v ktorých môže byť umelá inteligencia najužitočnejšia a tiež na to, ako môže prispieť k zlepšeniu kvality nášho života, či už teraz alebo v budúcnosti.
Umelá inteligencia ako noví lekári?
Jednou z oblastí, kde má významný vplyv, je zdravotníctvo. Vďaka AI môžu lekári analyzovať množstvo lekárskych údajov a získať poznatky, ktoré by inak mohli prehliadnuť. Systémy poháňané umelou inteligenciou môžu pomôcť lekárom pri presnejšej diagnostike chorôb a pri vytváraní personalizovaných liečebných plánov pre pacientov. Navyše môže pomôcť aj zdravotníckym pracovníkom efektívnejšie riadiť svoje zdroje a tak znížiť náklady, zlepšiť výsledky a uľahčiť monotónnu prácu.
Skutočným príkladom je vývoj algoritmu hlbokého učenia, ktorý dokáže presne detegovať rakovinu prsníka na mamografických snímkach. V roku 2020 publikovala spoločnosť Google Health štúdiu, ktorá ukázala, že ich algoritmus môže zlepšiť detekciu rakoviny prsníka tým, že redukuje falošne pozitívne aj falošne negatívne výsledky.
Tento systém umelej inteligencie má v sebe viac ako 91 000 mamografických snímok od viac ako 28 000 žien z Veľkej Británie a Spojených štátov. V štúdii zistili, že algoritmus mal 9,4 % redukciu falošne pozitívnych a 2,7 % redukciu falošne negatívnych výsledkov, čo by mohlo viesť k časnejšej detekcii a liečbe rakoviny prsníka. Tieto a podobné systémy sú už využívané v mnohých zahraničných nemocniciach a klinikách, avšak na Slovensko sa systémy detekcie chorôb ešte len dostávajú.
Vzdelávanie pomocou umelej inteligencie a pomoc pri informovaní
Ďalšou oblasťou, kde môže pomôcť, je vzdelávanie. Využitím umelej inteligencie môžu učitelia vytvoriť personalizované vzdelávacie zážitky pre študentov. Analýzou silných a slabých stránok študenta môže poskytnúť prispôsobené učebné materiály a cvičenia, ktoré im pomôžu učiť sa efektívnejšie. To môže viesť k lepším akademickým výsledkom, vyššej úspešnosti a lepšej vzdelanosti.
V oblasti zákazníckej podpory môže AI zohrávať dôležitú úlohu v poskytovaní rýchlej a efektívnej zákazníckej podpory. Chatboty a virtuálni asistenti poháňaní umelou inteligenciou môžu poskytovať, a niekde už aj poskytujú, 24/7 zákaznícku podporu, čo pomáha zlepšiť spokojnosť zákazníkov a znižuje to čas čakania. To je výhoda pre zamestnancov firiem, ktorí pôsobia v rôznych časových pásmach, alebo pre zákazníkov, ktorí preferujú komunikáciu mimo bežných pracovných hodín.
Filmy, v ktorých autá nešoférovali ľudia, ako skutočnosť
S rastúcim počtom áut na cestách a obmedzenými dopravnými infraštruktúrami je dôležité nájsť spôsoby, ako zefektívniť cestovanie. Systémy poháňané umelou inteligenciou môžu byť použité na predpovedanie premávky a poskytnutie alternatívnych trás s cieľom minimalizovať oneskorenia. Taktiež ich môžeme využívať na riadenie, aby sa zlepšil tok dopravy a znížilo sa tak riziko dopravných nehôd.
Okrem toho môže byť AI využitá v autonómnych vozidlách, teda v autách, ktoré sú schopné jazdiť bez ľudskej obsluhy. S využitím umelej inteligencie a iných pokročilých technológií môžu byť takéto vozidlá schopné identifikovať a reagovať na rôzne situácie. Tým sa zlepší nielen bezpečnosť cestujúcich, ale sa aj minimalizuje riziko dopravných nehôd.