Súčasťou akcie sú výstavy jednotlivých dizajnérov, ktorých si organizátori vybrali na základe ich zručnosti, originality a čistoty spracovania prezentovaných produktov. Sprievodný program je obohatený aj o Kino Film Europe, ktoré sa nachádza priamo na mieste podujatia. Každý deň sú organizované viaceré premietania filmov z oblasti dizajnu, módy, subkultúr a hudby. Pre tých kultúrne založených ponúka Urban Market aj rôzne divadelné predstavenia. Nechýbajú ani prednášky a diskusie týkajúce sa daných tém, či dokonca aj workshopy, na ktorých môžete popustiť uzdu svojej fantázie a preukázať svoju kreativitu. Milovníkov jedla poteší predvianočne ladená gastro zóna, my sme neodolali lahodným makarónkam od Le Sucré sweetmanufacture. Denný program je tiež doplnený párty večermi v bratislavských kluboch Dole a Nu Spirit Club.
Každý deň Urban Marketu sa nesie v duchu inej témy. Včerajšia téma dňa bola design & fashion. Úvodom do programu bolo premietanie filmu Bata-ville: Z budoucnosti strach nemáme. Ide o dokument režisérskej dvojice Karen Guthrie a Niny Pope o jednom autobusovom zájazde do Zlína v Českej republike s cieľom objaviť začiatky Baťovho impéria.
Po filme nasledovala Clubovka, ktorej snahou je uviesť výrazných tvorcov súčasnej svetovej architektúry a dizajnu. Predstavila nám kreatívneho riaditeľa luxusnej módnej značky NEHERA, francúzskeho fashion dizajnéra Samuela Drira. V minulosti pôsobil aj ako stylista a kreatívny konzultant vo svetových ateliéroch značiek Hermès, The Row, Damir Doma a Christophe Lemaire. Je tiež spoluzakladateľom a módnym riaditeľom magazínu Encens. Debatu, ktorá prebiehala v anglickom jazyku, viedol šéfredaktor magazínu Forbes Juraj Porubský. Zúčastnili sa jej výkonní riaditelia značky a zároveň manželia Bibiána Zdútová a Ladislav Zdút, a tiež samotný dizajnér Samuel Drira. NEHERA je československá značka, ktorá sa zameriava na odevy kombinujúce experimentálne strihy s nadčasovým prevedením. Podľa slov Samuela však majú iný koncept ako väčšina módnych značiek, keďže ich prioritou nie je to, aby bolo na ich veciach viditeľné, aké sú drahé. Zameriavajú sa najmä na kvalitu materiálov a samotnej práce, ktorá dýcha minimalizmom.
Ďalej mali zúčastnení možnosť pozrieť si exkluzívnu premiéru dokumentu z podujatia Fashion LIVE! 2015, ktoré sa uskutočnilo 21. až 23. októbra v Starej tržnici v Bratislave. Po ňom nasledoval životopisný film o známej módnej návrhárke Coco Chanel. V divadle prebiehalo predstavenie a koncert Divadlo bez domova od hercov KucaPaca a divadelnej kapely Franta Project. Svojou peknou myšlienkou chceli poukázať na ľudí, ktorí sa snažia odraziť od dna a súčasťou ich životov je nielen strach zo spoločnosti a budúcnosti, ale aj humor, pozitívne myslenie a bojovnosť. Tí kreatívni sa mohli zúčastniť workshopov Maľujeme so ZOOTom a zároveň aj pomôcť ľuďom na úteku na workshope Domov na mame šitím ergonomických detských nosičov a zbieraním nosičov od darcov. Tie majú prostredníctvom dobrovoľníkov a humanitárnych organizácií priebežne odovzdávať na miesta, kde sú potrebné.
Popri prechádzaní priestormi Pisztoryho paláca nás zaujalo mnoho vystavovateľov, tak sme sa rozhodli predstaviť vám aspoň niektorých z nich:
82 bøok & design shõp – Ide o kníhkupectvo zamerané na architektúru, dizajn a umenie. Je to tiež antikvariát, kde môžeme nájsť to najlepšie zo slovenskej knižnej ilustrácie a dizajnu.
Gentle Jam – „Bonboniéry už nie sú trendy a ľudia radi darujú originálne delikatesy. Preto sme vytvorili Gentle Jam.“ Je určený pre tých, ktorí milujú výborné jedlo. Gentle Jam predstavuje rad exkluzívnych domácich džemov a omáčok s alkoholom, pričom všetky produkty sú vyrábané a balené ručne. Siahajú po najvyššej kvalite a v ich produktoch nájdete pravé šampanské, najlepšie whisky, lahodné vína, brandy a pod.
Herbert Sirupy – Výrobcovia macerovaných sirupov, ktoré pripravujú výhradne z čerstvého ovocia, byliniek a prémiových čajov. Celé sa to u nich začalo v jednej malej kuchyni z jedného hrnca a postupom času sa im podarilo vytvoriť značku. Snažia sa vytvárať netradičné kombinácie a chute.
MUXU – Autorská móda z Ostravy, ktorá svoj charakter vystihuje ako komplikovanú jednoduchosť a jednoduchú komplikovanosť. Vo svojich unisex modeloch tavia na eleganciu a minimalizmus.
Pyré – Je skupina priateľov, ktorí sa rozhodli s ľuďmi deliť o svoje zážitky a zaujímavosti súvisiace s dobrým jedlom. Snažia sa na jedlo pozerať ako na súčasť našej kultúry, skúmať jeho geografiu, sociológiu, antropológiu aj politiku a všetko zhrnúť vo svojom magazíne.
ZOOT – Predstavuje niečo ako virtuálny obchodný dom, ktorý určite väčšina z vás pozná. Spolupracujú s viac ako 250 značkami a snažia sa bojovať proti nude a uniformite našich ulíc. Sú jednoducho pre ľudí, ktorí žijú módou.
Dnešnou témou Urban Marketu majú byť subkultúry, v rámci ktorej sa budú premietať filmy Propeler – subkultúry mládeže, Všetko, čo milujem, Monuments a Toto nie je Kalifornia. Môžete sa zúčastniť aj prednášky teoretika Juraja Malíčka, ktorý porozpráva o širších civilizačných kontextoch súčasných mestských subkultúr.
Nedeľňajšou témou bude zase urbanmusic, ktorá predstaví filmy Off Beat a Victoria. Just Playin´ s vydavateľstvom ajlavmjuzik vyspovedá producentov Dalyba, Radima a Pkreka v komornej debate o tvorbe beatov. Podrobný program a čo všetko je jeho súčasťou si môžete nájsť na ich web stránke www.urbanmarket.sk. Ak sa teda momentálne nachádzate v Bratislave alebo jej okolí, určite sa oplatí ísť pozrieť!
Autor: Nikoleta Žišková
Foto: autor, facebook.com/urbanmarketofficial, facebook.com/urbanmarketofficial.