Richard Gonda na pódiu v Budapešti v roku 2015

Poďme k tvojim začiatkom, pretekárske gény si zdedil po starých rodičoch a otcovi, dávajú ti aj teraz nejaké rady?S otcom často diskutujeme o jazdení a vždy z toho niečo vyplynie, takže áno. Keď je na pretekoch so mnou, zvyčajne sa postaví niekde k trati a pozorne sleduje detaily v jazdení. Potom ich preberieme a keď niečo nájdeme, najbližšie to vyskúšam. Vlastne sa tak stáva ďalším inžinierom v tíme, lenže iba mojím.

Pamätáš si nejakú radu, na ktorú nedáš dopustiť?

Ešte v minikárach, keď som bol malý, otec vždy apeloval na čistú stopu a brzdenie. Vo mne to vytvorilo akoby až nejakú posadnutosť. Keď jazdím, držím sa toho dodnes.

Tvoje začiatky s pretekármi sú spojené s kárami, vraciaš sa k nim aj teraz?

Moju káru mám odloženú, pripomína mi to skvelé detské obdobie, začiatky. Často mi harmonogram koliduje s pretekmi minikár, no tento rok sa mi podarilo prísť navštíviť aspoň jedno podujatie.

Nepremýšľal si, že by si začal pretekať aj u nás v populárnych pretekoch do vrchu?

Premýšľal, určite by to bola opäť zábava, ako v roku 2009. Stačí na to už len nájsť ďalších sponzorov. Dnes sa sústredím najmä na naplnenie mojej priority, ktorou je pretekanie proti tým najlepším z okruhového prostredia.

Tím o mňa prejavil veľký záujem, čomu sme sa extrémne tešili, no opäť sa nepodarilo nájsť dostatok financií a partnerov na odjazdenie sezóny.

V ľadovom hokeji pri vyhľadávaní talentov fungujú skauti, je niečo podobné aj v motoršporte?

Vyslovene skauti nie. Treba byť dobrý a presadiť sa sám. Vytvoriť si vlastnú cestu. Kde-tu, dobrou zhodou okolností však viete natrafiť na ľudí, ktorí s tým dokážu trochu pomôcť. Vo vrcholovom svete motoršportu nie je toľko fabrických miest ako napr. v hokeji. Jazdci si preto vytvárajú vlastný funkčný systém, ktorý posúva vpred aj ich partnerov, sponzorov.

Ako si vnímal, keď si dostal ponuku na testovanie monopostu Renault 3.5 v Jereze?  Testoval si s juniorkou vtedajšieho Lotusu.

GP2 som testoval s MP Manor v Abu Dhabi. Bol to skvelý týždeň, ktorý začal titulom vicemajstra v svetovej sérii. V tých dňoch prišla aj možnosť na toto testovanie, ktoré som si užil a dopadlo veľmi pozitívne. Na pokračovanie v celej sezóne s Lotus junior tímom ma však nepodporilo dostatok partnerov a sponzorov, takže z toho nakoniec nič nebolo.

A čo tvoje testovanie v USA?

Vyskúšať Formulu Indy Lights na okruhu Indianapolis a ešte aj v legendárnom tíme Andretti bol zážitok na celý život. Keď máte vzťah k pretekaniu, slovami sa to nedá opísať. Podarilo sa mi skvelo zajazdiť, rýchlo si zvyknúť na odlišné správanie Formule, aklimatizovať sa v prostredí a zaujať. Tím o mňa prejavil veľký záujem, čomu sme sa extrémne tešili, no opäť sa nepodarilo nájsť dostatok financií a partnerov na odjazdenie sezóny.

Na pódiu VCSR stál Richard Gonda aj tohto roku

V roku 2015 si pretekal za tím ART Junior team, v ktorom súťažili Vettel, Hamilton či Bottas. Ako si sa cítil v tíme, z ktorého pochádzajú obľúbenci F1?

Je to svetovo uznávaný tím, dobre organizovaný a v roku 2015 som mal možnosť odjazdiť všetky preteky v kalendári, ktoré dopadli veľmi úspešne. Množstvo z nich sme vyhrali a nedali súperom šancu. Pre technickú poruchu sme v anglickom Silverstone prišli o veľké množstvo cenných bodov, čo zasiahlo tabuľku. Nakoniec sa nám však aj tak podarilo stať sa vicešampiónmi, takže som sa cítil skvele a spomienky sú tiež úžasné.

Práve počas tohto obdobia si získal na Slovensku najväčšiu popularitu, mám pravdu?

Myslím, že po tejto stránke tomu predchádzal koniec roka 2013, keď sa mi podarilo vyhrať titul šampióna v Európskej Formule 3 Open cup. Vtedy sme významnejšie zaujali prvýkrát, no a neskôr, samozrejme, s ART.

Tento rok si vyskúšal Porsche Carrera Cup za rakúsky tím. Ako hodnotíš pôsobenie v tomto tíme a série?

Sú to pútavé a nabité preteky, ktoré ma bavili. Špeciálne na to auto si treba zvyknúť a ja som odjazdil iba dva preteky, čo je málo oproti ostatným. Nezvolili sme najšťastnejší výber tímu, a preto sme sa rozhodli v tejto sérii radšej nepokračovať.

Išiel by si znovu jazdiť túto sériu aj napriek problémom, alebo by si radšej prešiel niekde inde?

Ako pretekár by som najradšej jazdil na čomkoľvek, takže áno. Ponuku z iného tímu stále mám, pokiaľ by vznikla pozitívna situácia a partneri by sa rozhodli ju využiť, bol by som rád. Dnes sa však viac sústredím na pretekanie so špeciálmi GT3, s ktorými som zatiaľ nepretekal, takže to považujem za nevybavený účet v motoršporte.

Máš radšej trate s históriou ako sú Monza či Spa, alebo skôr technickejšie či moderné, navrhnuté dvorným architektom Hermanom Tillke?

Určite radšej oldschool. Atmosféra, história, prostredie či samotný layout, to nechá málokoho na pochybách. Obľubujem ostrejšie zákruty a rýchle trate. Mám pocit, že na moderných okruhoch vidíme príliš často len pravouhlé zákruty. Keď už, tak Abu Dhabi stojí za to.

Na akom okruhu a prečo sa ti doteraz jazdilo najlepšie?

Odpovedať je asi také jednoduché, ako vybrať najkrajšiu modelku z Victoria´s Secret.  Silverstone, Nurburgring, Barcelona, Spa, na väčšine sa jazdí skvelo.

Obľubujem ostrejšie zákruty a rýchle trate. Mám pocit, že na moderných okruhoch vidíme príliš často len pravouhlé zákruty.

Mohol by si nám v krátkosti popísať tvoju prípravu?

Medzi pretekmi posilňovňa, kondičné, silové a špecializované cvičenia. Beh, bicykel, plaváreň. Nezdá sa to, ale na zvládnutie pretekov treba byť skutočne vo forme. Pokiaľ teda premýšľate o víťazstvách. Samozrejme, aj simulátor, kde udržujem reakcie, sústredenie, atď. Môj nedostatok v príprave bolo vždy veľmi, veľmi málo regenerácie.

Mnohí jazdci okrem kondičných trénerov pre lepšie zvládanie stresu využívajú pomoc psychológov alebo mentálnych koučov, ktorí ich pripravujú na zvládanie tlaku. Využívaš niečo podobné aj ty?

Nie. Slováci majú podľa mňa stresové prostredie natrénované. Vždy som sa spoliehal na svoju hlavu, prípadne rodinu.

Aký bol tvoj najťažší pretek v kariére?

Fyzicky to bol môj prvý pretek s Formulou 2 na Hungaroringu. V polovici som chcel zastať a nechať sa nejak vyložiť, lebo sám by som asi nevládal vystúpiť. V týchto formulách totiž nie je žiaden posilňovač riadenia či bŕzd a verte, prvýkrát to bol krst ohňom. No dojazdil som, dokonca na bodoch. Mentálne to bolo s Formulou 3, keď sme v poslednom víkende v Barcelone bojovali o titul. K tomu som bol ešte aj chorý.

Mal si možnosť pretekať s Kvyatom a Sainzom Jr. Čo hovoríš na ich aktuálnu situáciu v F1?

Zatiaľ čo Sainz má skvelú formu a jazdí tento rok perfektné preteky, Kvyat sa viac trápi. Vyplýva z toho, že jeden smeruje do fabrického Renaultu a druhého už na jedny preteky odstavili. Keď som s nimi pretekal, myslím, že si boli bližší.

Podporu zo strany štátu som nikdy nemal, zatiaľ čo šancí na využitie prípadnej podpory som si vybojoval niekoľko. Určite by sa situácia mala zmeniť.

Ako vnímajú tvoji najbližší, že si tak blízko nebezpečenstva?

Kričia, majú vyrážky, padajú im vlasy… Žartujem, samozrejme. Stále vyzerajú normálne. Musíte sa spýtať ich. Ja akurát viem, že keď sú v TV moje preteky, starká musí radšej variť, lebo má strach sa na ne pozerať. Škoda, že hneď po pretekoch ku nej nemôžem ísť na obed.

Tvojím obľúbeným aktívnym jazdcom je Alonso. Nie je pre teba ako fanúšika ťažké pozerať na jeho mizériu? Lebo ja, napríklad, ťažko znášam, keď vypadne môj obľúbenec.

Je to škoda, no zmeniť to, v prípade Alonsa, sa nám asi nepodarí. Skôr si z toho snažím zobrať príklad, aj napriek problémom a frustrácii jazdí stále špičkovo.

Kto by si podľa teba viac zaslúžil titul, Vettel alebo Hamilton?

Pre zmenu by bolo fajn vidieť tam Sebastiana Vettela. No obaja sa snažia na úplné maximum, takže o zásluhe to nakoniec nebude.

Ak by si si mohol vybrať z aktuálneho zastúpenia tímov a jazdcov v F1, koho by si chcel za tímového kolegu, a prečo?

Asi Daniela Ricciarda. Je to skvelý jazdec a pohoďák. Vettel, Hamilton či Alonso sú prílišné „jednotky“ na to, aby sa vám pri nich darilo.

Z moderných tratí najviac obľubuje trať v Abú Dháb

Mnohí fanúšikovia posielajú svojim idolom darčeky a listy. Dostal si aj ty niečo, čo ťa prekvapilo?

Niekedy áno. Od kamaráta som raz dostal Oscara. (smiech) Naposledy, napríklad, slovenskú knihu Stratiť, no vyhrať, ktorá je o pretekárskom prostredí. Samozrejme, potešia a povzbudia aj správy a podpora na sociálnych sieťach.

Keď sme pri fanúšikoch, aké eventy ešte plánuješ zrealizovať?

Veľmi sa teším, že sme pred pár dňami oznámili štart na finálovom kole International GT Open v Barcelone. Uskutoční sa koncom októbra a budem štartovať s BMW M6 GT3, v českom tíme Šenkýř Motorsport. Ďakujem partnerom, vďaka ktorým štartujeme. Fanúšikovia budú môcť sledovať preteky na stanici Digi Sport, ale určite budeme informovať aj na Facebooku.

Veľmi populárne sú aj tvoje videá zo simulátora, kde predstavuješ fanúšikom trať, na ktorej sa bude jazdiť Veľká cena. Neplánuješ sa niekedy vymeniť s divákom a slovne mu pomáhať prejsť trať? Čo by si povedal, keby si dostal takú ponuku? Vedel by si si to predstaviť napríklad v živom vysielaní?

To je zaujímavá myšlienka. Určite ju treba zrealizovať.

Najviac ma baví, keď môžem divákom priblížiť rôzne situácie z pohľadu pretekára. Sedieť vo formule je úplne iné ako ju sledovať zvonku.

Povedzme si úprimne, motoršport nie je štátom financovaný tak dobre ako ľadový hokej alebo futbal. Necítiš krivdu?

Podporu zo strany štátu som nikdy nemal, zatiaľ čo šancí na využitie prípadnej podpory som si vybojoval niekoľko. Určite by sa situácia mala zmeniť. Motorizmus je každodennou súčasťou každého z nás. Vytvára významnú časť ekonomiky a preto ma mrzí, že na Slovensku šikovné mladé talenty už od motokár doplácajú na financie.

Ak by si si mohol sám postaviť auto, ako by vyzeralo a čo by malo?

Ak by som si mal postaviť auto sám, zrejme by nevyzeralo najlepšie. (smiech) Pred sedemnástimi rokmi som nad tým určite uvažoval častejšie. Dnes by som chcel auto s totálne športovými vlastnosťami, pre aspoň 12 ľudí, s minibarom a vysúvacími posteľami, vírivkou a aby vedelo meniť farby. (smiech)

Už niekoľko rokov moderuješ spolu so Števom Eisele priame prenosy. Vieš si predstaviť, že by si sa tomu venoval po skončení kariéry?

Čokoľvek bude súvisieť s motoršportom, budem robiť rád.

Čo ťa baví na moderovaní najviac? Nevadí ti skoré vstávanie na ranné preteky?

Keď mám povinnosti, skoré vstávanie nie je problém. Najviac ma baví, keď môžem divákom priblížiť rôzne situácie z pohľadu pretekára. Sedieť vo formule je úplne iné ako ju sledovať zvonku. Nie som profík v komentovaní, to je Števo, preto sa snažím predstaviť práve tú druhú časť.

Z mojej osobnej skúsenosti vždy, keď je štart, tak nevnímam realitu a plno sa naň sústredím, ako to je to u teba?

Či už keď štartujem svoje preteky, alebo sledujem iné v TV, sa počas štartu udeje kvantum vecí v extrémne krátkom čase. Tie často rozhodnú o celom vývoji pretekov, takže sa vtedy plne sústredí asi každý.

Čo hovoríš na ženy pretekárky?

Nie sú práve štandard. Zopár ich poznám a sú rovnako šialené ako mužskí pretekári.

S tímom ART junior Racing skončili ako vicemajstri v roku 2015

Bernie Eccelstone sa jednu dobu snažil dostať do F1 ženy pretekárky nastálo. Myslíš, že v budúcnosti uvidíme ženu jazdiť a vyhrávať VC?

Začal by som postupne. Je fakt a je to prirodzené, že malých dievčat na motokárových pretekoch vidíte podstatne menej ako chlapcov. Takže tá základňa, z ktorej vychádzame, je už od začiatku v nepomere. Máloktorí rodičia dievčaťa si povedia: „Bude jazdiť F1!“ Neskôr je dôležité zotrvať pri pretekaní, aj keď v stále viac chlapčenskom prostredí. Potom príde na rad, povedzme, Formula Renault 3.5, GP3 či Formula 2, ktoré sú, ako som už vravel, extrémne fyzicky náročné a aj v tom môžu mať ženy istú nevýhodu. Vo väčšine športov máme obsadenú mužskú a ženskú kategóriu, no v motoršporte nie. Samozrejme, česť výnimkám pretekárkam, ktoré jazdia vynikajúco. Osobne nerozlišujem pohlavie pri pretekaní, nemám na to dôvod, no keď si vezmeme len týchto pár faktov, zrátame pretekárky F1 na jednej ruke.

Čo by si na záver odkázal chlapcom, ale aj dievčatám, ktorí sa chcú venovať motoršportu?

Majte vášeň, odhodlanie, nevzdávajte sa a tvrdo pracujte. Využívajte rozum a vychutnávajte si každý meter v pretekárskej sedačke!

 

Profil:

Richard Gonda (23) je rodák z Banskej Bystrice, formulový pretekár a ambasádor značky Renault na Slovensku. Začínal už ako šesťročný na minikárach. Najväčšiu pozornosť získal v roku 2013 ziskom európskeho šampióna F3 Open Cup. V roku 2014 skončil na treťom mieste v šampionáte Formula Acceleration 1. S tímom ART junior racing team v roku 2015 obsadil celkové druhé miesto v šprintových aj vytrvalostných pretekoch. Ako prvý a jediný Slovák sa zúčastnil oficiálneho testovania Formuly Renault 3.5 a GP2 Series s juniorkou Lotusu.

 

Autor: Kristína Doktorová

Foto: archív Richarda Gondu